Pagina 1 van 1
Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3
Geplaatst: 21.05.2015 - 19:52
door emil
Beste forum leden,
Een kennis overweegt de volgende Volvo aan te schaffen: Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3 - bj.2002.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze uitvoering. Ook is hij benieuwd of de kleppen van deze auto gesteld kunnen worden.
Groet Emil.
Re: Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3
Geplaatst: 22.05.2015 - 12:15
door Carfreak
Het is in ieder geval een geweldige motor. Veel koppel en een mooie sound. Helemaal de combinatie met geartronic is een lekkere. Heerlijk ontspannen rijden. G3 hoeft geen probleem te zijn mits goed onderhouden en er flashlube aan boord is die zorgt voor voldoende smering. Kleppen worden automatisch gesteld voor zover ik weet. In het verleden waren Volvo turbomotoren icm met LPG niet altijd een fijne. Alles goed nalopen is het devies dus.
Re: Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3
Geplaatst: 04.06.2015 - 09:01
door Jan
Zelf heb ik een 2.5T AWD Geartronic-5 van 2005 in Summum uitvoering. Ik ben er zeer tevreden over: veel koppel, op natte en gladde wegen veel meer tractie dan de gewone voorwielaangedreven wagens. Ik heb de auto nu ruim vier jaar, ik rij er circa 16.000 km/jaar mee. De wagen rijdt relaxt, minder nerveus dan de 850R AT. Ook meer comfort op slechte wegen.
Re: Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3
Geplaatst: 04.06.2015 - 09:13
door edraket
Emil,
De motoren na eerste helft 1999 hebben zelfstellende kleppen, daarna vaste stoterbussen, die op benzine niet verlopen kwa speling. Die kunnen wel vervangen worden, maar meten van de speling en daarna vervangen van de bussen is wel een omvangrijke en ook kostbare klus. Het gevolg daarvan dat bij deze motoren de klepspeling op LPG nooit gemeten wordt, en zeker niet wordt bijgesteld. Het gevolg daar weer van dat er nogal eens een kop sneuvelt, en dat is een dure grap. Om zeker te zijn dat de motor goed is zou ik bij aanschaf van een dergelijke motor op LPG zeker een compressietest doen. Dan weet je iets over oa de klepspeling. Vraag de eigenaar ook naar koelvloeistof verbruik. De 2.5T motoren heeft incidenteel wel eens last van een gescheurde cilinder wand, en dat is het laatste wat je wilt meemaken.
Re: Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3
Geplaatst: 09.06.2015 - 08:23
door RoyvW
edraket schreef:
Emil,
De motoren na eerste helft 1999 hebben zelfstellende kleppen, daarna vaste stoterbussen, die op benzine niet verlopen kwa speling. Die kunnen wel vervangen worden, maar meten van de speling en daarna vervangen van de bussen is wel een omvangrijke en ook kostbare klus. Het gevolg daarvan dat bij deze motoren de klepspeling op LPG nooit gemeten wordt, en zeker niet wordt bijgesteld. Het gevolg daar weer van dat er nogal eens een kop sneuvelt, en dat is een dure grap. Om zeker te zijn dat de motor goed is zou ik bij aanschaf van een dergelijke motor op LPG zeker een compressietest doen. Dan weet je iets over oa de klepspeling. Vraag de eigenaar ook naar koelvloeistof verbruik. De 2.5T motoren heeft incidenteel wel eens last van een gescheurde cilinder wand, en dat is het laatste wat je wilt meemaken.
Dit blok van 2002 heeft volgens mij nog gewoon inbussen die je los kunt draaien om zo de klepspeling te meten, dan kun je zuiverder meten dan met een compressietest. Het blok met de scheurende cilinderwand problemen is trouwens de 2.5T met 193PK in de Classic, zover ik weet heeft dit blok met 210PK dat probleem niet.
Wat ik mis in het verhaal van TS is de actuele kilometerstand, wanneer de LPG isntallatie is ingebouwd en/of er klepsmering aanwezig is?
Re: Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3
Geplaatst: 09.06.2015 - 13:57
door edraket
Compessiemeting is niet om de klepspeling te controleren, maar wel om te zien of het blok al problemen heeft. Scheurende cilinderwand komt bij alle 2.5 motoren voor, ook de R.
Re: Volvo V70 2.5 T AWD AUT5 - G3
Geplaatst: 09.06.2015 - 14:31
door RoyvW
Ik snap dat een compressietest niet de klepspeling meet, maar een motor die draait op LPG heeft normaliter alleen problemen met slijtage aan de kop/kleppen i.v.m. het draaien op LPG, de klepspeling meten a.d.h.v. de "meetgaten" is dan doeltreffender. Een compressietest alleen zegt niet alles over de staat en stand van de kleppen. Een combinatie van beiden zou natuurlijk wel het beste zijn om nette diagnose van de motor te kunnen stellen.
Wat betreft het scheuren van de cilinderwand, bij mij was alleen bekend dat de 193PK variant er problemen mee had, dat de nieuwere blokken dit ook hebben is nieuw voor mij, daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het niet kan kloppen.