Pagina 1 van 1
vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 22.05.2015 - 15:57
door volvoke
Hallo Volvorijders
Ik rij met Volvo V50 2.0 Diesel bouwjaar 2006.
Vliegwiel heeft het opgegeven. 167.000 km
Heeft al iemand zelf zijn vliegwiel en koppeling vervangen?
Waar speciaal opletten? Speciaal gereedschap nodig?
Misschien iemand foto's of een schema die dient gevolgd te worden?
Ik heb de vraagbaak van P.H Olving en daar natuurlijk spreekt men van speciaal gereedschap.
Alle info is welkom.
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 23.05.2015 - 00:58
door Red-Dragon
Je hebt idd wel wat speciaal gereedschap nodig. Zoals bijvoorbeeld een plaatcentreerhulpstuk. Maar de klus op zich is goed te doen als je in ieder geval een brug en een transmissiebok hebt.
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 23.05.2015 - 11:54
door edraket
Je moet de zelfstellende koppeling ook met speciaal gereedschap monteren, anders begint de plaat direct weer te slippen
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 23.05.2015 - 15:25
door volvoke
Ik weet dat men een soort van as nodig heeft zodat de koppeling en vliegwiel mooi gecentreerd zit.
Heeft men anders nog speciaal gereedschap nodig?
Ik heb de vraagbaak van P.H Olving en daar spreekt men dat men het vliegwiel dient te blokkeren.
Wat is de reden daar voor?
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 23.05.2015 - 15:28
door Hoekstra
Ik heb 2 jaar geleden ook vliegwiel en koppeling kapot gehad. Ik heb het laten doen. Niet bij eigen garage want die vroeg het dubbele en dat betekende inruilen.
Werd mij verteld dat het een aardige klus was voor een ervaren iemand zelfs
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 23.05.2015 - 16:44
door Red-Dragon
Reden voor het vastzetten van het vliegwiel, is om de bouten van vliegwiel en drukgroep los en vast te kunnen draaien.
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 25.05.2015 - 06:52
door volvoke
Red-Dragon blijkbaar heb jij dit ook al eens gedaan, het vervangen van vliegwiel.
In autovraagbaak staat ook dat ik beide aandrijfassen op de wielen dien te demonteren. Hele klus denk ik.
Heb ook iets gelezen als je bijvoorbeeld de aandrijfsasbout van de wielen terug plaats dit moet gebeuren met 35Nm en nadien staat + 90°.
Wil dat zeggen dat men eerst de bout met 35Nm aandraait en nadien nog eens een 90° de bout aandraait?
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 25.05.2015 - 08:20
door Red-Dragon
Helemaal goed. 35 Nm voorspanning, dan met een marker eeven een stip op de boutkop. 90 graden aandraaien, en dan is de bout op spanning. Steekassen is niet een heel erg grote klus. Draagarmen kun je daarvoor het beste losnemen compleet met binnenste scharnierbussen. Hierdoor gaat de spanning van de armen tov de veerpoot. Zodat je de ophanging naar buiten kan trekken.
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 25.05.2015 - 10:19
door volvoke
Red-Dragon kan je me misschien zeggen waar ik speciaal moet opletten bij montage vliegwiel en koppelingsplaat.
Eventueel hoe de druklager te monteren.
Ik weet ondertussen dat men centreergereedschap nodig hebt.
Blijkbaar moet ik ook spangereedschap hebben voor de drukgroep.
Ook gebruikt?
Blijkbaar als men dat niet gebruikt kan het zijn dat de koppeling gaat slepen.
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 26.05.2015 - 03:34
door volvo-s40
Centreert gereedschap haal je al voor 15 euro bij de auto onderdelen boer om de hoek
De spanner kost daar in tegen een godsvermogen
Re: vliegwiel en koppeling
Geplaatst: 26.05.2015 - 18:58
door edraket
Spanner is echt noodzakelijk, zonder kun je het net zo goed niet doen, dan gaat de koppeling vrijwel direct weer slippen. Je kunt bij de onderdelen leverancier vaak een Sachs set lenen tegen een borg.