Pagina 1 van 3
Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 27.05.2015 - 17:50
door PGV90
Wat zijn de ervaringen met een nieuwe T4 vergeleken met een oudere T4 in een V70?
Mijn huidige V70 uit 2012 heeft een 1.6 T4 motor van Ford (?), de huidige V70 is leverbaar met een 2.0 T4 motor van Volvo .
Het aantal PK's is van 180 nu naar 190 gegaan, koppel ook wat hoger,
mooi op papier, maar weet iemand de verschillen uit de praktijk?
Top snelheid ligt bij de huidige wat lager (alsof je die ooit haalt).
Achterliggende gedachte is de keuze voor een vervanger:
- T4 helemaal compleet, met automaat en open dak
- of T5 met wat minder opties (wel de automaat, die is standaard)
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 08:35
door Walter
De eerste VEA T4-en kunnen afgeleverd gaan worden, denk dat de rijervaringen nu nog lastig te vinden zijn.
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 15:14
door PGV90
Dank @Walter voor de reactie,
Voor de niet experts, waar staat VEA voor?
Ik dacht eigenlijk dat Volvo al wat langer deze nieuwe T4 had....
Misschien een verkoper die weet wat de verschillen zouden kunnen zijn?
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 15:23
door Walter
VEA zijn de nieuwe 2.0 Volvo motoren
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 15:31
door valser
Volvo Engine Architecture
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 15:36
door OGA244
echt vlamnieuw, vanaf my 2016
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 15:59
door PGV90
Mooi,
Dan ga ik er vanuit dat deze vast weer een verbetering zijn tov de oudere 1.6 T4,
Welke trouwens ook niet slecht is,
zwaarbeladen een bergpas over geen probleem, snel genoeg en zuinig bij normaal gebruik.
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 18:40
door vojolvo
Ik heb net 14 dagen geleden mijn S60 T4 Powershift van MY2011 ingeruild voor een V60 T4 Geartronic van MY2016 en heb dus ervaringen met de 1.6 Fordmotor en de 2.0 Volvomotor.
Beide zijn natuurlijk gewoon goed. Het enige verschil dat ik nu merk is dat de 2.0 sneller opschakelt dan de 1.6 en meer op de motor afremt. Dat laatste is echter in te stellen met behulp van de de Eco+ knop. Hiermee kun je de auto wat meer laten "uitrollen." Verder merk ik geen echt grote verschillen en heb daarmee niet echt een voorkeur.
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 28.05.2015 - 22:29
door PGV90
@vojolvo
Klinkt toch wel goed, vast iets rustiger dan voorheen.
En die Geartronic is vast ook wel een vooruitgang t.o.v. de Powershift?
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 29.05.2015 - 13:21
door vojolvo
Ik heb tot nu toe 2 keer een Geartronic (2.4 en 2.0) en 1 keer een Powershift (1.6) gehad en, om het eens voorzichtig te zeggen, die Powershift is zeker niet de mindere ...
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 29.05.2015 - 14:27
door Walter
Nu is die oude geartronic niet helemaal vergelijkbaar hoor.
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 29.05.2015 - 14:29
door PGV90
had die nieuwe Geartronic niet een aantal meer trappen / versnellingen?
Dat zou dan ook soepelere overgangen moeten geven.
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 29.05.2015 - 15:03
door lint
De nieuwe geartronic heeft 8 versnelling en het is een grote verbetering t.o.v. de oudere types geartronic.
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 29.05.2015 - 15:53
door tvc15
Volgens mij (en Volvocars.nl) heeft de nieuwe T4 een nieuwe Geartronic met 6 versnellingen.
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 29.05.2015 - 16:11
door OGA244
tvc15 schreef:
Volgens mij (en Volvocars.nl) heeft de nieuwe T4 een nieuwe Geartronic met 6 versnellingen.
voor wat het waard is deel ik jouw mening
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 29.05.2015 - 16:37
door lint
Klopt, de T4 motor kan worden gecombineerd met de vernieuwde 6 traps geartronic. De 8 traps geartronic is voorbehouden aan de T5 en D4.
Groot verschil dus!
Geplaatst: 13.09.2016 - 17:43
door Robmolen
Heb in maart nieuwe V70 met 2.0L T4 en Geartronic (6-bak dus!) gekregen en rijdt daar nu dus een tijdje mee rond.
Voordien meerdere en ook langere proefritten met 1.6L T4 en Powershift gemaakt. Reed op zich niet verkeerd, tot ik van de dealer een 2.0L T4 met Geartronic meekreeg. Wat een verschil. De motor is veel stiller, doet hetzelfde bij lager toerental. Maar hij wordt ook bij hoog toerental niet rauw. De automaat is een verademing, schakelt prettig, eigenlijk altijd op het moment dat je het verwacht. De Powershift (DSG) kruipt schokkerig en schakelt (kick-down) erg traag terug, om vervolgens de motor in veel te hoog toerental te laten loeien. De nieuwe Volvo-motor met Aisin automaat is op afstand de allermooist lopende combinatie die ik ooit in een Volvo gehad heb. Ik was verknocht aan de 5-cilinders (vier van gehad), maar deze nieuwe 4 cilinder is puik, pluim voor de Volvo ingenieurs. Voor de duidelijkheid, ik heb geen Volvo aandelen.

Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 14.09.2016 - 08:43
door PGV90
Robmolen schreef:
Heb in maart nieuwe V70 met 2.0L T4 en Geartronic (6-bak dus!) gekregen en rijdt daar nu dus een tijdje mee rond.
Voordien meerdere en ook langere proefritten met 1.6L T4 en Powershift gemaakt. Reed op zich niet verkeerd, tot ik van de dealer een 2.0L T4 met Geartronic meekreeg. Wat een verschil. De motor is veel stiller, doet hetzelfde bij lager toerental. Maar hij wordt ook bij hoog toerental niet rauw. De automaat is een verademing, schakelt prettig, eigenlijk altijd op het moment dat je het verwacht. De Powershift (DSG) kruipt schokkerig en schakelt (kick-down) erg traag terug, om vervolgens de motor in veel te hoog toerental te laten loeien. De nieuwe Volvo-motor met Aisin automaat is op afstand de allermooist lopende combinatie die ik ooit in een Volvo gehad heb. Ik was verknocht aan de 5-cilinders (vier van gehad), maar deze nieuwe 4 cilinder is puik, pluim voor de Volvo ingenieurs. Voor de duidelijkheid, ik heb geen Volvo aandelen.
Thanks @Robmolen,
Helemaal mee eens, heb inmiddels van meerdere personen goede reacties vernomen; nieuwe T4 met of zonder automatische versnelling echt een hele verbetering (net ook een vriend aangeraden, om bij het zoeken dan net voor de types te gaan met deze 2.0),
Voor mij werd de keuze eind november 2015 een stuk eenvoudiger; door de aantrekkelijke Polar versies viel de T5 ook in m'n budget, en als Polar+ helemaal compleet met alles er op en er aan.
T5 is een super motor, en dat in combinatie met de 8-traps Geartronic......

Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 12.10.2016 - 22:43
door ufovolvo
En mocht je met een caravan willen rijden: de Geartronic werkt met een koppelomvormer en komt daardoor op stijlere hellingen toch nog van z'n plek zonder koppelingen te verbranden. Juist daarom heb ik gewacht op een nieuwe T4 (en om de 10 pk meer, maar vooral ook om het hogere koppel)
Re: Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
Geplaatst: 14.10.2016 - 20:48
door John-John
Ik heb de T4 met 1.6oo cc motor gehad met daaraan gekoppeld de Powershift. Nu de T4 met de 2 liter en geartronic....Verschil?...enorm dus. Het optrekken van de 1.600 vanuit stilstand was niet goed te doseren...zeker niet met koude motor.....Spelen met een fluwelen voetje en dan nog met doorspinnende wielen optrekken....Daarentegen als de motor eenmaal warm was reedtie zeker niet verkeerd. En van 1 naar 2 schakelen was ook al geen succes.....Nu met de 2 liter loopt dan allemaal veel rustiger...gedoseerd....De auto voelt veel zwaarder en robuuster aan, zowel in het stuur als op het gaspedaal....