Pagina 1 van 4

Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 28.05.2015 - 15:33
door Jaromir
Voor degenen die het nog niet meegekregen hadden, in december 2014
Kwam mijn v60PIH met 105 000km tot stilstand door het bericht koelvloeistof navullen.
Aangezien de auto nog geen 2 maand terug was van de beurt was het een zeer vreemde melding. Om het zekere van het onzekere te nemen toch de motorkap geopend, en waarempel, de koelvloeistof was helemaal weg...
Ik vermoed tevens dat de melding/sensor veel te laat reactie hebben gegeven, aangezien hij niet een beetje leeg was, maar echt al leeg, leeg...
De auto werd in munchen opgehaald, om daar een hele maand te verblijven voor onderzoek, maar wegen de complexe techniek en vermoede op motorschade gibg hij per oplegger naar nederland.
Midden februari 2015 kon ik de auto eindelijk weer in ontvangst nemen.
Maar nu sta ik elke maand / 5000km bij de dealer omdat melding verschijnt olie 0,5 liter navullen...

De dealer vind het binnen de marges, maar deze meldingen had mijn auto voor de garantie afhandeling niet.

Dus op dit moment nog op zoek naar een passende oplossing, aangezien ik niet akkoord ga voor een auto van deze prijs, die bij 105k, ruim binnen de 2 jaar garantieperiode deze gebreken vertoont


Over de volvo rij ervaring ben ik nog steeds tevreden,
Over de dealer ben ik ook eigenlijk wel tevreden,
Alleen deze garantie afhandeling nog niet
Aangezien de auto niet hetzelfde funktioneert als voor de garantieafhandeling

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 28.05.2015 - 15:41
door IkeV70
Met "de koelvloeistof weg" bedoel je dat het expansietankje leeg was? Of dat het systeem echt helemaal leeg was? Dat scheelt nogal.

Haast overbodig te noemen, maar mijn PIH rij ik gemakkelijk van de ene naar de andere onderhoudsbeurt, dus 30K, zonder 1 druppel olie bij te hoeven vullen. Ik had toevallig nog even gekeken vlak voor mijn 60K beurt. Peil stond nog voorbij het midden van het bereik. Ik vermoed dat dat voor allemaal geldt. Elke 5000 km een halve liter bijvullen is misschien wel binnen de norm, maar zeker niet normaal.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 28.05.2015 - 16:10
door diesel01
Ik heb bij geen enkele auto tot nog toe olie bij moeten vullen en al helemaal niet om de 5k.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 28.05.2015 - 17:12
door Jaromir
Dat vat kon ik gewoon in omlaag kijken, en de slanggaten gezien die ook droog stonden.
Later bleeg koelvloeistof verdwijnen in de motor, zonder dat het onder de auto lekte...

Ik heb voorheen ook tussen de 30k onderhoudsbeurten nooit de melding gehad voor navullen.
De garage zegt het is 'maar' 0,5 liter per 4000km... en dat zou binnen de marges zijn
Ik vind het vervelend, daar voor de garantiereparatie, had ik de melding nooit, dus verbruik was dus minder dan 0,5L per 30k, naar nu 0,5L per 4k.
Dus voor mij geen complete garantiereparatie. Is zeker het laatste woord nog niet over gesproken

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 28.05.2015 - 18:13
door lint
Dit hoort niet zo te zijn garantie is garantie. Na de reparatie kan de auto geen problemen geven die er voor de reparatie niet waren. Je kan contact opnemen met Volvo Nederland en daar het probleem voorleggen.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 09:29
door r.beniers
Ik heb dit euvel ook wel eens gehad bij een Audi A4 (2.0 TFSI) zo rond de 100.000km. Mijn koelvloeistof was ook opeens leeg en dat was toen in de motor bij de olie terecht gekomen. Vanaf dat moment moest ik ook steeds vaker olie bijvullen, totdat ik met 5 liter motorolie rond reed omdat ik elke 300-500 km een liter moest bijvullen. Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij de auto eerder teruggenomen. Het probleem bij deze motor kon worden verholpen door het plaatsen van nieuwe zuigerveren, hetgeen een erg dure reparatie is.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 09:47
door Hans oet Twent
r.beniers schreef: Ik heb dit euvel ook wel eens gehad bij een Audi A4 (2.0 TFSI) zo rond de 100.000km. Mijn koelvloeistof was ook opeens leeg en dat was toen in de motor bij de olie terecht gekomen. Vanaf dat moment moest ik ook steeds vaker olie bijvullen, totdat ik met 5 liter motorolie rond reed omdat ik elke 300-500 km een liter moest bijvullen. Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij de auto eerder teruggenomen. Het probleem bij deze motor kon worden verholpen door het plaatsen van nieuwe zuigerveren, hetgeen een erg dure reparatie is.
Yep bij mij ook exact hetzelfde. Vond het blokkie niet fijn. En dat gebeurde midden in Zweden. Daar besloot de Passat 2.0TDI naar de kl**tn te gaan. Leen auto in het land der Zweden???? Yep een dikke 2.0 benzine V70.....
Die kon amper de destijds nog gekneusde Knaus de Zweedse heuvels over sleuren. Dat gaan we dit jaar anders doen.
Geen gekneusde Knaus meer maar een echte Fendt... en dikke V70 D4.....

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 10:42
door Autozoeker
Hier ook een my13 bezitter. Ik heb in het begin wel eens olie gecontroleerd, maar dat was altijd goed. Hierna nooit meer naar om hoeven te kijken. Ik heb dus nog nooit olie zelf hoeven bij te vullen, en ik zit op 65k nu. Alleen die verrekte ruitenwisservloeistof die super snel leeg gaat...

Wat mij een beetje zorgen baart is dat je dealer dit binnen de marge vindt vallen... Dat zou ik niet accepteren. Heb je toevallig verlengde garantie ? Ben wel blij als ik dit zo lees dat ik het erbij heb genomen.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 10:59
door edraket
Autozoeker schreef: Alleen die verrekte ruitenwisservloeistof die super snel leeg gaat...
Gewoon de zekering eruit trekken van de HD koplamp sproeiers, en je hoeft nog maar zelden bij te vullen. Ook vervelend als je net de auto schoon hebt gemaakt en er komt een waas van ruitenvloeistof over de motorkap gewaaid!

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 11:21
door RichieB
Je tegenliggers zullen daar niet blij mee zijn. Xenon koplampen moeten goed schoon blijven anders gaan ze verstralen en verblinden.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 11:29
door IkeV70
Autozoeker schreef: Wat mij een beetje zorgen baart is dat je dealer dit binnen de marge vindt vallen... Dat zou ik niet accepteren. Heb je toevallig verlengde garantie ? Ben wel blij als ik dit zo lees dat ik het erbij heb genomen.
Mij ook. Dat er technisch iets misgaat met je auto is vervelend, maar dat kan gebeuren, dat kan Volvo ook niet voorkomen. Wat echt heel vervelend is is dat Volvo kennelijk de klant laat zitten als het probleem echt groot is. Ik zou zeggen, Volvo, neem je verantwoordelijkheid, neem je verlies van een paar duizend euro, geef die man een nieuwe motor.

(Aangezien ze dit olieverbruik "binnen de marge" vinden vallen maakt de vorm van garantie dus niet uit. Er is namelijk helemaal geen probleem met de auto)

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 12:12
door Autozoeker
Als mij dat zou overkomen en mij dealer zou zo reageren, dan wordt het voor mij nooit meer een Volvo.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 12:44
door lint
Je kan ook weer een Volvo kopen maar dan bij een andere dealer.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 12:45
door Jaromir
Ja, ik had graag in de komende 3 jaar willen upgraden naar een xc90 plugin, maar nu trek ik dat ook in twijfel...

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 12:48
door Jaromir
Maar de volvo producten zijn gewoon te duur om er zo mee om te gaan

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 13:07
door RoaldH
Jaromir schreef: Dat vat kon ik gewoon in omlaag kijken, en de slanggaten gezien die ook droog stonden.
Later bleeg koelvloeistof verdwijnen in de motor, zonder dat het onder de auto lekte...

Ik heb voorheen ook tussen de 30k onderhoudsbeurten nooit de melding gehad voor navullen.
De garage zegt het is 'maar' 0,5 liter per 4000km... en dat zou binnen de marges zijn
Ik vind het vervelend, daar voor de garantiereparatie, had ik de melding nooit, dus verbruik was dus minder dan 0,5L per 30k, naar nu 0,5L per 4k.
Dus voor mij geen complete garantiereparatie. Is zeker het laatste woord nog niet over gesproken
Zou er toch schade door oververhitting zijn opgetreden doordat er een korte tijd te weinig koelvloeistof in het circuit zat?

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 29.05.2015 - 19:27
door vaudi
@Jaromir.
Heb je verder wel dezelfde motor / verbruiksprestaties zoals je voorheen gewend was.
Ik kan me indenken dat zelf het motorgeluid nu iets anders is geworden.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 30.05.2015 - 01:54
door Jaromir
Ik heb het idee dat het verbruik hoger is, daar kom maar niet onder die 1 op 18, zelfs met dagelijks pluggen

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 30.05.2015 - 11:16
door vaudi
Dat vermoede ik al. Je hele blok is een stuk minder dus.Door die toestanden presteert hij bij wijze van spreken als een blok met 4 ton en meer..
Gewoon mee terug gaan.

Re: Motorproblemen op 105 000km

Geplaatst: 30.05.2015 - 11:44
door jp-v60
edraket schreef:
Autozoeker schreef: Alleen die verrekte ruitenwisservloeistof die super snel leeg gaat...
Gewoon de zekering eruit trekken van de HD koplamp sproeiers, en je hoeft nog maar zelden bij te vullen. Ook vervelend als je net de auto schoon hebt gemaakt en er komt een waas van ruitenvloeistof over de motorkap gewaaid!
waar zit die zekering ? Over vieze koplampen maak ik me geen zorgen, volledig overbodige accessoire die koplampsproeiers. We rijden hier niet in één of andere jungle.