Pagina 1 van 2
Recirculatieklep.???.... (EGR dus.....)
Geplaatst: 28.05.2015 - 18:32
door whitehorsekart
Hallo! Een paar weken geleden wilde ik naar Parijs met de familie: de XC90 boardcomputer zei (in het franse) dat het motormanagement een probleem had en dat het gerepareerd moest worden. Hij liep inderdaad voor geen meter en we hebben de spullen overgeladen in de 940 en zijn vertrokken.
Teruggekomen is de auto naar de garage gebracht en die zei dat we teveel klein stukjes rijden???? Ik moet de auto af en toe uitlaten op de grote weg??? Is dat de vooruitgang dan?
Heeft iemand dezelfde ervaringen met de D5?
Vroeger had ik een hond die uitgelaten moest worden, maar nog nooit een auto????
Gelukkig doen mijn oude Volvo's het altijd!
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 28.05.2015 - 18:46
door Oceanracer
Moderne diesels kunnen er inderdaad erg slecht tegen zelden op bedrijfstemperatuur te komen, geeft namelijk al snel gezeur met de EGR en DPF. Maar heeft dit dan met de recirculatieklep van doen?
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 28.05.2015 - 18:54
door edraket
Recirculatieklep = EGR
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 28.05.2015 - 19:06
door evert65
ja dus , inwendig vervuild er van alles als je de motor nooit op temeperatuur laat komen
ga minstens 1 keer per maand naar nice of straatsburg , flink planken en goednop toeren rijden
daar wordt ie los van
met honden is het net zo
een kameraad nam ooit de hond over van een oud echtpaar, dat beest was niet vooruit te branden
hij was helemaal ingesteld op hun sjok sjok sjok gangetje

Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 28.05.2015 - 19:19
door Oceanracer
edraket schreef:
Recirculatieklep = EGR
Aha! Ik ken de EGR alleen als EGR en de recirculatieklep alleen als circulatieklep voor het afsluiten van de luchttoevoer voor het interieur....
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 29.05.2015 - 10:56
door edraket
Oceanracer schreef:
edraket schreef:
Recirculatieklep = EGR
Aha! Ik ken de EGR alleen als EGR en de recirculatieklep alleen als circulatieklep voor het afsluiten van de luchttoevoer voor het interieur....
Er zitten nogal wat recirculatie kleppen in een Volvo inderdaad

Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 29.05.2015 - 11:55
door whitehorsekart
Tsja, ik vertaal uit het frans en daar noemen ze de EGR dus zo. Dank voor de verbeteringen hoor!
Ik begrijp dat ik er mee moet leven...heeft de benzinemotor in de XC90 dit probleem ook of is het vooral bij de diesels? Mijn 940 op LPG heeft ook EGR maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.
Oh, en oceanracer, svp wat is DPF?
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 29.05.2015 - 13:17
door Jers3n
DPF = Diesel Partikel Filter oftewel roetfilter.
Speciefiek diesel probleem, door dat je dieselmotor te vaak niet volledig op bedrijfstemeratuur komt is er te vaak sprake van onvolledige verbranding. Daardoor ontstaat er veel roet en aanslag in het inlaat traject, met als gevolg dat de EGR-klep niet goed meer functioneert. Deze vervuiling ontstaat doordat de EGR bij een niet warme motor (om de motor eerder op bedrijfstemeratuur te laten komen) en in situaties met deelbelasting (zuurstof armer mengsel, minder uitstoot CO2, wel meer roet) 'vervuilde' uitlaatgassen terug de motor in stuurt. Rij je meer langere (en stevigere) stukken dan komt de motor niet alleen vaker op bedrijfstemeratuur, waardoor de vervuiling 'weggebrand' wordt/verdwijnt, ook draait de motor logischerwijs naar verhouding minder tijd in niet volledig opgewarmde toestand waardoor er dus minder vervuiling zal ontstaan.
En ook je DPF zal minder snel vollopen met roetdeeltjes en dus ook minder vaak regenereren (schoonbranden, dat gebeurt automatisch adhv. sensoren en parameters)
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 29.05.2015 - 16:01
door whitehorsekart
Ah, dank je zeer voor deze voor mij begrijpelijke uitleg! Jammer dat het betekent dat je de auto niet zomaar voor ons woon-werkverkeer kunt gebruiken. We gebruiken hem natuurlijk om met kinderen en lading naar familie en vrienden in NL te gaan, maar verder rijdt vrouwlief ermee naar haar werk.
Het is natuurlijk onzin om af en toe een grote rit te maken als je nergens naartoe hoeft. Hoewel, misschien moet ze af en toe maar met een klassieker naar het werk, dan maak ik een ommetje met haar XC ha, ha.
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 29.05.2015 - 19:52
door Oceanracer
Je zou een standkachel kunnen overwegen.
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 30.05.2015 - 12:12
door whitehorsekart
Motorverwarming heb ik in twee andere Volvo's gebouwd. Hotfrog, dus in de kachelslang, maar dat gaat niet in combinatie met automatische airco. De kachel moet er vol voor open staan. Ik zal de dealer vragen of een motorvoorverwarming te krijgen is voor de XC, maar ik denk dat hij me hier heel gek gaat aankijken. Ik vermoed dat geen enkele fransman het nodig zal vinden...ha, ha!
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 30.05.2015 - 13:34
door Jers3n
Hoe veel km is de woon-werk rit (enkele reis)?
Standkachel en evt automatische bijverwarming (in geval van een in de BC geïntegreerde Volvo standkachel) is vooral geschikt/lekker voor winterse periodes. Wordt het (weer) warmer (boven de 4 à 5 graden) dan doet werkt de automatische bijverwarming niet en ondanks dat de standkachel het wellicht (bij ons wel) doet tot iets boven de 20 graden, op die momenten zit je ook niet op een extra (buiten de zo'n om) tot 22+ graden verwarmd interieur. Standkachel is naar mijn ervaring prima om de ergste winterse kou te verdrijven. De koelvloeistof komt op ca. 70 graden, het interieur is lekker warm, maar de rest van de motor niet, en tuurlijk is alles sneller warm, maar zeker niet op de beoogde bedrijfstemeratuur.
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 30.05.2015 - 14:21
door whitehorsekart
De Hotfrog verwarmt alleen het motorblok, en tot ongeveer 60 graden inderdaad. Ik gebruik het bij de klassiekers omdat ze niet veel rijden en ik ze niet koud wil starten ivm slijtage....Doordat hij alleen het motorblok verwarmt, werkt het zomer en winter, zonder dat je meteen met een (te) warme cabine zit in de zomer.
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 30.05.2015 - 16:33
door Msuidgeest
Er zijn toch verwarmingselementen die je tegen de zijkant van het blok schroeft? Een 230V-stekker uit je grill en klaar is Klara. Zie de website van Wagner & Gunther,
www.w-und-g.de
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 30.05.2015 - 17:29
door whitehorsekart
Oh, ja, ik heb er nog een liggen voor een B18 / B20. Zo'n element dat je in een vriesplug stopt hè?
Zal eens kijken of dat voor deze motor ook gaat.
Ps de afstand huis-werk is 6.5 kilometer, door de "stad". Weinig dus inderdaad!
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 30.05.2015 - 21:05
door Oceanracer
Jemig, 6,5 km met een diesel. Ligt er ook nog een automaat in soms? Dan komt ie al helemaal nooit boven de 1500 rpm.
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 30.05.2015 - 22:47
door Jers3n
6,5 km.... Waarom dan in toch een diesel? (En niet een fiets, zou je in NL zeggen....) Ik snap dat die in La France niet zo duur zijn in wegenbelasting, maar verder, wordt er dan buiten het woon-werkverkeer in vakanties oid. nog zoveel meer km's mee gemaakt? En de D5 wordt ook met voorwarming/standkachel en/of bijverwarming nooit goed warm op dat ritje, dat is onze D5 ook niet op een zelfde ritje (ook niet na voorverwarming met standkachel). Ja als je m vooraf maar lang genoeg stationair warm laat draaien.....
Nog nooit de melding "roetfilter bijna vol" (in het Frans dan) op de BC gehad?
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 31.05.2015 - 07:30
door whitehorsekart
Ha, ha, ja ook nog met geartronic. Niet zo handig dus.
We hebben hem gekocht omdat we af en toe naar familie en vrienden in NL rijden, de afstanden hier in Frankrijk wat groter zijn als je ergens naartoe wilt en de 940 wel een beetje op leeftijd begint te komen voor dat soort geram. Ik begin zowaar zuinig te worden op die auto.
Maar ik ben duidelijk te ouderwets, ik was nooit een fan van diesels, maar het maakte voor het gebruik nooit uit of er een diesel in stond of niet. Nu wel dus. En nee, nooit een melding gehad dat het roetfilter bijna vol was. In het instructieboekje staat dat dat kan gebeuren en dat je dan na een stuk snelweg weer vrij bent. Over mijn probleem natuurlijk geen woord.
In Frankrijk wordt helemaal geen wegenbelasting betaald en de benzine-uitvoeringen zijn dus schaars.....zodoende deze gekocht. Bijna iedereen rijdt hier met een diesel, ook om bij de bakker een kilometer verderop het stokbroodje te halen! We gaan de XC maar voornamelijk als sneltrein gebruiken, daar is-ie inderdaaad heel goed in, en ik koop er wel een hybride Toyotaatje ofzo bij voor mijn vrouw (!!! de eerste van een ander merk in heel veel jaren, de oude Defender niet meegerekend) ...oh, fietsen is hier uit veiligheidsoverwegingen geen optie helaas, anders deden we dat zeker!.
Allen zeer bedankt voor de reacties, ik heb het helemaal in beeld nu!
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 31.05.2015 - 10:56
door Maurits@Parts4Swedes
Je zou ook kunnen overwegen om het roetfilter leeg te (laten) halen en de EGR dicht te (laten) zetten. Niet helemaal legaal geloof ik, maar het helpt wel. Ik weet niet of en waar dit in Frankrijk gedaan wordt, maar in NL kun je o.m. terecht bij Volvotune.nl /Volvoservice.eu in Elst bij Arnhem.
Re: Recirculatieklep.???....
Geplaatst: 31.05.2015 - 11:10
door RogerO
Een Hotfrog kun je ook inbouwen in een auto met een automatische airco. Ik heb er ook een ingebouwd in mijn XC90. Je moet er alleen voor zorgen dat er een circuit ontstaat waardoor het koelwater kan circuleren. Omdat bij een automatische airco het koelwatercircuit naar binnen is afgesloten, moet je een ander circuit voorzien. Je moet de Hotfrog niet 'in serie' maar 'parallel' inbouwen. Even verder toelichten: plaats in zowel de toe- als afvoer koelwaterslangen voor de binnenverwarming een T-stuk. Voor de Hotfrog maakt je een klein circuit tussen de twee aftakpunten van de T-stukken. Ondanks dat de verbinding voor de binnenverwarming is afgesloten is er nu toch een circuit via de Hotfrog en de rest van de motor (die je nu net wilde verwarmen!).
De T-stukken kun je zeker krijgen bij een LPG inbouwstation welke dampgasinjectie systemen inbouwen (b.v. Prins). Bij mij zit de Hotfrog namelijk ook in het circuit dat gemaakt is voor de verdamper van de LPG installatie.
Overigens zal het nog altijd wel belangrijk blijven de auto regelmatig goed warm te rijden (als het effe kan ook nog op de autoweg).
Succes ermee