Pagina 1 van 2
Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 18:47
door ...
Wie heeft er al ervaring met het trekken van een (zware) caravan in combinatie met de nieuwe 8GT versnellingsbak ?
Ben vooral benieuwd naar het wegrijden hiermee en het opschakelen naar de hogere versnellingen. Hoe verloopt dit ?
Wij hebben zelf de XC60 met T5 en GT8, dus qua vermogen en en koppel is het geen probleem. Alleen vraag ik mij dus af hoe soepel de dubbele plaatkoppeling e.e.a. oppakt. Wel zelf ervaringen met vloeistofkoppelingen bij automaat.
Nog een extra koeling nodig ?
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 20:44
door BIC
Ik geloof dat de GT8 geen dubbele plaatkoppeling maar een vloeistofkoppeling heeft?
Wat betreft de T5 GT8 met een zware caravan, geen idee.. ik kan zelf alleen maar van die combinatie dromen...

Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 20:47
door dbosker
GT 8 is een conventionele automaat, dus geen dubbele koppeling.
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:08
door ...
dbosker schreef:
GT 8 is een conventionele automaat, dus geen dubbele koppeling.
Volgens mij wel met dubbele koppeling. Ook met schakelen kun je dit goed merken, vooarl bij de lagere snelheden en bij het wegrijden. Hiervoor reed ik een BMW X3 met 8 bak automaat en die had een vloeistofkoppeling. Alles ging (vooral in de lagere versnellingen) veel soepeler c.q. geheel zonder schokken.
Zie ook onderstaande pagina van de fabrikant van de automatenbak:
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:12
door dbosker
ik weet het wel 500% zeker van niet. Ik heb een XC90 D5 met die bak besteld, en ik durf er geld op in te zetten dat het een conventionele (dus niet met dubbele koppeling) automaat is. Wel schakelt hij prachtig mooi - dat is een feit.
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:17
door ...
Klik svp eens op de link die ik in voorgaande post er in zette. Staat duidelijk dual clutch !!
Ook met het rijden, vooral in de lagere versnellingen kun je de schakelmomenten goed voelen. Harder rijdend en in de hogere versnellingen niet meer. Dan net als DSG of PDK. Deze laatste zijn ook dual clutch en iets verfijnder. Welkicht omdat VAG en Porsche langer ervaring hiermee hebben.
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:23
door rsnhakan
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:27
door lint
Nee, mijn Chinees is heel slecht

Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:41
door rsnhakan
Volgens mij zie ik twee koppelingsplaten of iets in die richting. Maar ben helaas geen techneut

Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:44
door lint
Ik kan er weinig van maken maar ik ben ook geen techneut.
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:49
door dbosker
item 9 is een koppelomvormer, deze vindt je alleen bij een traditionele automaat. Vergelijk maar eens met onderstaande foto.
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:51
door lint
Kijk dat is nu de mening van een echte techneut, of heb jij een Chinees-Nederlands woordenboek in de kast staan?
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 21:52
door ...
2. Size reduction
Owing to its dual clutch configuration, the 8-speed AT is equivalent in length to the 6-speed AT.
Van de site van de producent van de automatenbak, de link die ik al eerder vanavond poste, het voordeel van de dubbelclutch constructie.
@dbosker. Heeft de D5 niet nog de "oude" GT bak, net als nu ? De nieuwe XC8090 T8 heeft wel de nieuwe bak ?
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 22:01
door dbosker
nee, de nieuwe XC90 die ik besteld heb heeft een D5 - 4 cilinder van 225 pk.
type versnellingsbak: TG-81SC van Aisin Warner. Dat is een conventionele automaat. De D4 in de V60 heeft dezelfde bak.
Tekening
Geplaatst: 14.06.2015 - 22:04
door ...
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 22:09
door dbosker
dat is geen TG-81SC
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 22:13
door dbosker
en AW maakt meer bakken dan alleen met dubbele koppeling.
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 22:48
door NielsPHEV
De enige dubbele koppeling in een volvo is volgens mij de Ford powershift
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 22:57
door ...
Voor een automatenbak met vloeistofkoppeling/koppelomvormer schakelt de bak "knap beroert" in de lagere versnellingen. De schakelmomenten erg goed voelbaar.
Bedoeling was ook een automatenbak te hebben die minder verlies had om een beter verbruik te kunnen realiseren. Met dubbelel koppeling, dus vaste verbinding, kan dit.
Daarom geloof ik nog steeds dat wij een dual clutch automatenbak hebben.
VRAAG was trouwens: Wie heeft er arvaringen met deze automatenbak ?? Nu ontstaat er een discissie wat voor soort bak het is. Eigenlijk interesseert me dit niet (echt) !!
Re: Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Geplaatst: 14.06.2015 - 23:29
door lint
Ik heb een V70 T5 met 8 traps geartronic en dat bevalt prima, ik heb geen ervaringen met caravans of aanhangers want er zit geen trekhaak onder.