Pagina 1 van 4

V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 14.06.2015 - 22:02
door Robbude
Vorig jaar verbruikte mijn V60 pih plotseling koelvloeistof, om jullie een hoop leesvoer te sparen heeft binnen een periode van 6 weken de dealer eerst het airrad vervangen wat niet het probleem oploste. Vervolgens is de auto naar Beesd verplaatst waar bleek dat het de koppakking lekte en deze dus is vervangen. Dit heeft ook een tijd het probleem opgelost. Echter komt het probleem nu weer terug (na circa 4-5 maanden) en begint hij weer koelvloeistof te consumeren. Wie heeft hier nog meer ervaring mee??

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 14.06.2015 - 23:09
door NielsPHEV
Zelf gelukkig geen ervaring mee jaromir wel maar ik vraag me af of het daar de kop was. Met andere auto's wel meegemaakt dat het blok niet vlak was waardoor koppakking kapot bleven gaan

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 08:05
door Jaromir
Dat is vreemd, hier dus exact hetzelfde probleem. De kop zou professioneel gereviseerd zijn.
Momenteel hebben we volvo nederland in actie laten komen, en woensdag wordt de auto weer doorgelicht.

Zou het een productie/pih probleem zijn?

Ik weet in ieder geval dat mocht de dealer het probleem niet oplossen, dit een juridische strijd gaat worden, het dossier is al aangemaakt, aangezien de auto onder garantie rijdend is gemaakt, maar niet in volle glorie hersteld is zoals voor het probleem was, dus tot op heden nog geen correcte garantie afhandeling...
Eens kijken wat volvo nederland nog kan bewerkstelligen

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 11:01
door Autozoeker
@Robbude Hoeveel km stond er op jouw teller toen het gebeurde?

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 18:04
door rsnhakan
Uit welk jaar komt jullie PIH?

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 18:31
door vaudi
@Robbude, heb jij ook een modeljaar 2013 van de eerste serie?

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 18:53
door Jaromir
Ik denk dat het modeljaar hier niet van belang is, daar my2013 / my2014, motor/hybride techniek technisch identiek zijn...
Ik ben wel erg benieuwd bij welke km stand bij jou het defect opgetreden is, bij mij 105 000km
Ik weet wel dat hybride en diesel diverse opstakels met zich meebrengt, en vraag me af of deze problemen daar iets mee te doen hebben, en het dus een structureel (kostbaar) probleem zou zijn

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 19:03
door eriksc
Ik heb ook (geringe) koelvloeistof lekkage. Om de ca 3000 km moet ik 0,3 liter bijvullen.
Kilometerstand is 55K.

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 19:50
door NielsPHEV
eriksc schreef: Ik heb ook (geringe) koelvloeistof lekkage. Om de ca 3000 km moet ik 0,3 liter bijvullen.
Kilometerstand is 55K.
Dan zou ik het koelsysteem eens laten afpersen, kan op veel plekken verloren gaan

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 20:01
door Jaromir
Meteen laten onderzoeken binnen de garantieperiode.
Het hoort een gesloten systeem te zijn, maar erg kostbaar om buiten de garantieperiode te laten repareren

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 20:20
door vaudi
Het zou kunnen dat het van doen heeft met het hybride systeem.

Stel dat je elektrisch rijdt op de snelweg flink boven de 100, Op het moment dat de accu onder haar waarde komt, slaat de diesel aan en die moet wel direct dat vermogen leveren. Dus de thermische huishouding in de motor krijgt een tijdlang flink op zijn donder. Dat soort grappen zijn zeer slecht voor de koppaking. Nu weet ik niet of bij jullie dit soort situaties regelmatig voorkwamen?

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 20:25
door NielsPHEV
vaudi schreef: Het zou kunnen dat het van doen heeft met het hybride systeem.

Stel dat je elektrisch rijdt op de snelweg flink boven de 100, Op het moment dat de accu onder haar waarde komt, slaat de diesel aan en die moet wel direct dat vermogen leveren. Dus de thermische huishouding in de motor krijgt een tijdlang flink op zijn donder. Dat soort grappen zijn zeer slecht voor de koppaking. Nu weet ik niet of bij jullie dit soort situaties regelmatig voorkwamen?
Het bij koud / warm en plotselinge zware belastingen cq temperatuursveranderingen zou je inderdaad eerder lekke koppakkingen en dergelijke verwachten. Het door je aangehaalde voorbeeld is naar mijn mening minder passend de motor hoeft bij 120 kmh constant minder vermogen te leveren dan wanneer je optrekt. Wanneer er een verband is dan zal het vooral zitten in het aantal wisselingen koud / warm. Reden waarom ik de brandstof heater "aan" heb staan en precon gebruik.

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 20:46
door Robbude
Ik heb een MY 2013, ik denk dat de eerste keer de problemen ergens rond de 40000 zijn begonnen heb, dat heb ik niet exact bijgehouden. De huidige stand is 55.000km.
Vandaag is het gehele koelvloeistof systeem afgeperst, geen lekkage te zien. Vannacht staat hij nog eens de hele nacht op druk.

Weet iemand hoeveel koelvloeistof uberhaubt in het reservoir zit? Hij zakte van boven de max naar het min niveau.

Het vervelende is ook als hij niet boven de max is afgevuld en je remt wat steviger of je neemt een bocht zoals het hoort dat je dan een melding tijdelijk krijgt dat het koelvloeistof niveau te laag is.

@Erics ik vind 0,3 liter niet gering op 3000km. Dat vind ik dus veel te veel. Bij mij is het minder en dat vind ik onacceptabel. Het is een gesloten systeem en dat moet gewoon dicht zijn!

TIP: Als je bodemplaat twee of drie keer los is geweest kun je hem verliezen tijdens het rijden. Laatst reed ik er overheen op de snelweg met 140km/h! Is normaal kreeg ik als antwoord als de plaat vaker is los geweest dan past hij niet meer zo goed!!

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 20:50
door vaudi
@Niels,
Dat is deels waar, maar bij 120 km/u is er bij een koude motor heel veel brandstof nodig om het vermogen te leveren. Die temperatuur stijging is op dat moment echt veel groter dan dat je de auto rustig in de lagere versnellingen warm rijdt. Vergeet niet, dat de auto direct al in de 6e geschakeld wordt. Zelfs bij 80 is het al een enorm. Dus er zal al naar verhouding relatief veel koppel nodig zijn.
Kijk alleen maar eens naar je brandstof verbruik. De eerste paar minuten is die naar verhouding gigantisch hoog.

Wellicht dat het koelwater reeds is voorverwarmd, maar ook de motorolie en al die liters koelwater zullen moeten opwarmen.

Zelf probeer ik het genoemde situatie altijd te vermijden, ik rij nooit met koude motor de snelweg op. Heb vooraf de diesel al iets warn. Of ik rij echt heel rustig.
Je kunt het ook heel goed horen aan rauw motor geluid als je een koude motor flink belast. Dat is stukken minder op het moment dat de zaak op de juiste temperatuur is.

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 15.06.2015 - 20:54
door vaudi
Robbude schreef: ...... Als je bodemplaat twee of drie keer los is geweest kun je hem verliezen tijdens het rijden. Laatst reed ik er overheen op de snelweg met 140km/h! Is normaal kreeg ik als antwoord als de plaat vaker is los geweest dan past hij niet meer zo goed!!
Een goed geschoolde Volvo monteur waarvoor ruim € 90,- / uur voor betaald wordt zou beter moeten weten.

Dan zou het dus normaal moeten zijn dat ze een bevestiging vernieuwen zodat dit nooit kan voorkomen.

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 16.06.2015 - 09:27
door Autozoeker
Degene met de koelvloeistof problemen, rijden jullie vaak met "koude" motor de snelweg op?
ik heb trouwens ook een extra bodem plaat, niet echt lekker gevoel dat ie los kan raken...

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 16.06.2015 - 09:41
door RichieB
De PIH rijdt altijd met "koude" motor naar de snelweg, tenzij je daar zelf iets aan doet (AWD/Power/pook naar links). Het zou me erg verbazen als deze lekkages gevolg zijn van het normaal gebruiken van het PIH concept. Dan heeft Volvo echt een probleem lijkt me. (Lang leve de Extenden Protection ;-) )

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 16.06.2015 - 09:58
door IkeV70
RichieB schreef: De PIH rijdt altijd met "koude" motor naar de snelweg, tenzij je daar zelf iets aan doet (AWD/Power/pook naar links). Het zou me erg verbazen als deze lekkages gevolg zijn van het normaal gebruiken van het PIH concept. Dan heeft Volvo echt een probleem lijkt me. (Lang leve de Extenden Protection ;-) )
Ik denk dat je daar wel rekening mee moet houden. We vragen ons hier al vanaf het begin af wat Volvo precies voor maatregelen heeft getroffen om de temperatuurhuishouding van de PIH te reguleren. Daar is nooit een bevredigend antwoord op gekomen. Ik ga ervan uit dat de maatregelen er gewoon niet zijn. Dat het dus inderdaad een kwestie is van zelf de motor voorbereiden op snelweg mbv AWB of handmatig schakelen. En er rekening mee houden dat onze D5's veel sneller slijten dan de normale niet-PIH versies.

Ik denk trouwens dat ook de preconditioning en de brandstof bijverwarming weinig tot geen invloed hebben op de motortemperatuur.


Probleem is: je kunt nog zo goed je best doen om de motor netjes op te warmen, er komt geheid een keer een moment dat de diesel toch overwacht koud aanslaat bij 100 km/h. Het is nooit 100% te voorkomen.

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 16.06.2015 - 10:32
door RichieB
Als dit echt zo'n probleem is/kan zijn dan hadden ze wel iets meer uitleg mogen geven dan die suffe Pro Drive training. In de meeting bij Volvo NL in Beesd is de vraag of je zelf de motor moest warm rijden expliciet gesteld, en daar kwam geen duidelijk antwoord op van de PIH expert. Als ze het zelf al niet weten..

Re: V60 PIH - koelvloeistof lekkage

Geplaatst: 16.06.2015 - 10:43
door IkeV70
RichieB schreef: Als dit echt zo'n probleem is/kan zijn dan hadden ze wel iets meer uitleg mogen geven dan die suffe Pro Drive training. In de meeting bij Volvo NL in Beesd is de vraag of je zelf de motor moest warm rijden expliciet gesteld, en daar kwam geen duidelijk antwoord op van de PIH expert. Als ze het zelf al niet weten..
Precies, daarom denk ik dus dat er geen voorzieningen zijn. Als er termperatuur-intelligentie aanwezig geweest zou zijn dan hadden ze dat toen vol trots verteld. En anders hadden we het inmiddels wel via een dealer of een ander kanaal gehoord.