Pagina 1 van 1

Voldoet de D5244T7 aan de Euro V norm?

Geplaatst: 22.06.2015 - 16:29
door harmdegraaf
Volgens de recente plannen van Wiebes zullen auto's die niet aan de Euro V norm voldoen vanaf 2019 extra MRB moeten gaan betalen. Nu vroeg ik mij af: voldoet de D5244T7 (oftewel: de 2.4D met 126 PK) aan deze norm? Via de kentekencheck op RDW word ik niet veel wijzer. Is er iemand die mij hier antwoord op kan geven?

Re: Voldoet de D5244T7 aan de Euro V norm?

Geplaatst: 22.06.2015 - 16:44
door Jers3n
Buiten dat het erg gewaardeerd wordt om jezelf even voor te stellen op het forum, wordt er in de autobrief II nIet gesproken over euro normen. De verzwaring van de MRB geldt voor de 'meest vervuilende diesels' (zonder roetfilter dus) die meer dan 5mg/km roet uitstoten. Volgens mij voldoet jouw motor daar ruimschoots aan.
De tijd zal ons leren of de uiteindelijk geldende regels hier ook daadwerkelijk aan gaan voldoen.....

Quote uit autobrief II:
Generieke MRB verlaging met prikkel voor voertuigen zonder roetfilter
We verlagen de MRB generiek met 2% in 2017 voor alle personenvoertuigen. Alleen voor vervuilende dieselpersonen- en bestelvoertuigen introduceert het kabinet vanaf 2019 een toeslag in de MRB. Bij dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelvoertuigen gaat het dan om voertuigen met een fijnstofuitstoot meer dan 5 mg/km. Het betreft met name personenvoertuigen zonder af-fabriekroetfilter die voor 2005 in het verkeer zijn gekomen. Bij bestelvoertuigen gaat het bovendien uitsluitend om voertuigen van 12 jaar en ouder. Dit extra criterium voor bestelvoertuigen is nodig, omdat anders bij aanvang van de toeslag een te grote groep hiermee in aanraking komt. Voor dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelvoertuigen van particulieren wordt een toeslag op de MRB geheven van 15% van de MRB inclusief provinciale opcenten. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilogram betekent dat een verhoging van € 225 per jaar. Het gaat op dit moment om circa 400.000 personenauto’s. Ook voor dieselbestelvoertuigen van ondernemers wordt een toeslag van 15% op de MRB geheven. Die verhoging komt voor een gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op € 62 per jaar. De opbrengst bedraagt structureel enkele miljoenen en blijft binnen het autodomein.

Re: Voldoet de D5244T7 aan de Euro V norm?

Geplaatst: 25.06.2015 - 04:40
door Chrizzle D5
Tja, interessante ontwikkelingen.

Ik heb zelf ook al wat zitten rekenen, aangezien ik zelf een D5 rijdt uit 2001...

Als ik vanwege de strengere motorrijtuigenbelasting er voor kies om een nieuwere auto te kopen, heb ik voordeel qua belasting, maar nadeel qua hogere afschrijving. Volgens mijn berekeningen is het belastingvoordeel (ca 200-250 EU per jaar) veel kleiner dan het nadeel van een hogere afschrijving. Dat is in elk geval mijn inschatting.

Re: Voldoet de D5244T7 aan de Euro V norm?

Geplaatst: 30.06.2015 - 16:32
door BlackSapphire
Als ik op de site van de overheid kijk (klikkerdeklik) dan gaat de stijging ook op voor wagens met een retrofitfilter. Tenminste: zo lees ik het woord 'fabrieksroetfilter'. Mijn D5 uit 2004 met een filter uit 2007 - geplaatst met subsidie van overheid en volvo - zou dan ook onvoldoende zijn. Heb ik dat goed begrepen?