Roetfilter vervangen op 120.000 km?
Geplaatst: 25.06.2015 - 16:19
Ik rijd met een S40 van 2009. Over enkele maanden zit ik aan 120.000 kilometer. Ik ga al jaren naar een officiële Volvo garage voor het onderhoud van mijn wagen. Volgens he nmoet op 120.000 kilometer de roetfilter vervangen worden.
Vorige week ben ik voor het eerst naar een andere (niet Volvo) garage geweest. Dat was voor de herstelling van de airco. Bij Volvo zei men dat de condensor en accumulator vervangen moesten worden. In de andere garage zei men dat alleen de condensor stuk was, maar dat Volvo standaard beide onderdelen vervangt. Niemand weet waarom. Ik heb alleen de condensor laten vervangen, alles werkt prima.
Ik stelde de garagehouder nadien de vraag of hij over enkele maanden ook de roetfilter kon vervangen. Volgens hem is dat nergens voor nodig. Hij raadt aan de filter te vervangen wanneer dat echt nodig is en dat is niet per definitie op 120.000 km. Volgens hem zou er een lampje gaan branden als de filter vervangen moet worden.
Wie te geloven? Ik ben geneigd de onafhankelijke garagehouder te volgen maar wil toch ook graag even jullie opinie. Alvast bedankt!
Vorige week ben ik voor het eerst naar een andere (niet Volvo) garage geweest. Dat was voor de herstelling van de airco. Bij Volvo zei men dat de condensor en accumulator vervangen moesten worden. In de andere garage zei men dat alleen de condensor stuk was, maar dat Volvo standaard beide onderdelen vervangt. Niemand weet waarom. Ik heb alleen de condensor laten vervangen, alles werkt prima.
Ik stelde de garagehouder nadien de vraag of hij over enkele maanden ook de roetfilter kon vervangen. Volgens hem is dat nergens voor nodig. Hij raadt aan de filter te vervangen wanneer dat echt nodig is en dat is niet per definitie op 120.000 km. Volgens hem zou er een lampje gaan branden als de filter vervangen moet worden.
Wie te geloven? Ik ben geneigd de onafhankelijke garagehouder te volgen maar wil toch ook graag even jullie opinie. Alvast bedankt!