[volvotune] Transformatie Volvo V70 T5 naar TD5
Geplaatst: 27.06.2015 - 11:57
Allereerst een korte voorgeschiedenis. Tuning van mijn V70 T5 (MY2005, standaard 260pk 350Nm) leek mij altijd een overbodige stap. Ik was bang dat ik na een opgevoerde T5 nooit meer een andere auto lekker zou vinden rijden.
Vrouwlief kreeg ondertussen een S40 2.0D (zonder DPF) en van deze is toen preventief de EGR klep softwarematig dicht gezet bij volvotune.nl. Naast de EGR is toen ook een chiptuning toegepast. De auto reed met 136 pk en 320Nm al erg goed, echter na de tuning was het alleen maar beter geworden. Overigens ook zuiniger, de laatste tank was ook de zuinigste van allemaal, 1:21 (!).
Het begon dus weer te kriebelen, misschien was het tunen van de T5 niet zo'n slecht idee (ook gezien de dikke caravan die onlangs was aangeschaft). Paar weken geleden de knoop doorgehakt en wederom een afspraak met volvotune gemaakt. Na de tuning mocht ik een korte proefrit maken waarna ik met een big smile terug kwam. De T5 heeft ineens diesel karakteristieken gekregen! Dat er nu ongeveer 300 paarden onder de motorkap trappelen is leuk maar de algemene "driveability" is veel beter geworden.
Voorheen voelde de motor totdat de turbo mee ging draaien onderin redelijk loom. Nu is dit turbo gat niet helemaal weg maar hij begint na de tuning veel sneller zijn werk te doen. Daarbij is het koppel nu ongeveer 400Nm, een verhoging die ook bijdraagt aan de souplesse. Voorbeeld, als ik vroeger voor een bocht naar de twee schakelde (met niet al te veel toeren), dan voelde na de bocht de motor redelijk tam . Op zo'n moment rijd je effectief met een ongeblazen 5 cylinder, de turbo doet dan niet of nauwelijks mee. Een 2.0D voelt dan al veel sneller, bij vergelijkbaar aantal toeren voelt een diesel veel meer bij de les. Na de tuning begint de T5 er onderin veel eerder aan te trekken. Dit zou zelfs nog beter worden als je een grotere (3' ipv 2.5') downpipe zou monteren (dan wel niet in combinatie met een race-kat). Volgens Obbe zou de software na deze upgrade niet gewijzigd hoeven te worden.
Al met al een prima upgrade voor een lage prijs, ik kan het iedereen aanbevelen.
Vrouwlief kreeg ondertussen een S40 2.0D (zonder DPF) en van deze is toen preventief de EGR klep softwarematig dicht gezet bij volvotune.nl. Naast de EGR is toen ook een chiptuning toegepast. De auto reed met 136 pk en 320Nm al erg goed, echter na de tuning was het alleen maar beter geworden. Overigens ook zuiniger, de laatste tank was ook de zuinigste van allemaal, 1:21 (!).
Het begon dus weer te kriebelen, misschien was het tunen van de T5 niet zo'n slecht idee (ook gezien de dikke caravan die onlangs was aangeschaft). Paar weken geleden de knoop doorgehakt en wederom een afspraak met volvotune gemaakt. Na de tuning mocht ik een korte proefrit maken waarna ik met een big smile terug kwam. De T5 heeft ineens diesel karakteristieken gekregen! Dat er nu ongeveer 300 paarden onder de motorkap trappelen is leuk maar de algemene "driveability" is veel beter geworden.
Voorheen voelde de motor totdat de turbo mee ging draaien onderin redelijk loom. Nu is dit turbo gat niet helemaal weg maar hij begint na de tuning veel sneller zijn werk te doen. Daarbij is het koppel nu ongeveer 400Nm, een verhoging die ook bijdraagt aan de souplesse. Voorbeeld, als ik vroeger voor een bocht naar de twee schakelde (met niet al te veel toeren), dan voelde na de bocht de motor redelijk tam . Op zo'n moment rijd je effectief met een ongeblazen 5 cylinder, de turbo doet dan niet of nauwelijks mee. Een 2.0D voelt dan al veel sneller, bij vergelijkbaar aantal toeren voelt een diesel veel meer bij de les. Na de tuning begint de T5 er onderin veel eerder aan te trekken. Dit zou zelfs nog beter worden als je een grotere (3' ipv 2.5') downpipe zou monteren (dan wel niet in combinatie met een race-kat). Volgens Obbe zou de software na deze upgrade niet gewijzigd hoeven te worden.
Al met al een prima upgrade voor een lage prijs, ik kan het iedereen aanbevelen.