Pagina 1 van 1

LPG mogelijk vanaf MY 2008?

Geplaatst: 06.07.2015 - 11:54
door jevendik
Goodmorning,

Ik rijd inmiddels 2 jaar naar volle tevredenheid in een S80 van 1999 op (Vialle) LPG. Het is de 2.4 liter 5-cilinder met 140 pk (zonder hydraulische klepstoters maar start en loopt nog steeds als een zonnetje). Kilometerstand is nu 280.000 waarvan ik er zelf circa 50.000 gereden heb.

Mijn vraag: zijn de nieuwe 2.4 liter Volvo's (S80 vanaf 2006 en en V70 vanaf 2008) ook geschikt voor LPG? In de Vialle catalogus zie ik ze niet staan namelijk... Diesel word me qua maandlasten te kostbaar en ben een erg tevreden LPG rijder dus hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.

Dank alvast!

Grn Joris

Re: LPG mogelijk vanaf MY 2008?

Geplaatst: 06.07.2015 - 22:20
door Niels S60
In de v70 en s80 vanaf 2006/2007 wordt geen 2,4l benzinemotor meer geleverd. Aanvankelijk kon je kiezen uit de 2,5l turbo (5cil), een turboloze 2.0l , een 3,2 l. 6-cil, of de 4,4 l. V8 (van Yamaha). Lpg kan; al genoeg over gesproken (en over gediscussieerd tussen voor- en tegenstanders) op dit forum. Zoek maar eens.

Re: LPG mogelijk vanaf MY 2008?

Geplaatst: 07.07.2015 - 16:27
door jevendik
Hallo Niels, dank voor je reactie. Ik zocht op 2.4 maar zoeken op '2.5T lpg' levert idd een hoop hits op. Lijkt prima te kunnen bij een rustige rijstijl dus nu eens kijken wat er te koop is :-)

Re: LPG mogelijk vanaf MY 2008?

Geplaatst: 31.07.2015 - 21:52
door PdJ
jevendik schreef: Hallo Niels, dank voor je reactie. Ik zocht op 2.4 maar zoeken op '2.5T lpg' levert idd een hoop hits op. Lijkt prima te kunnen bij een rustige rijstijl dus nu eens kijken wat er te koop is :-)

2.5FT gaat nog beter. Deze kan ook op Ethanol (E85) en motor is daarop aangepast en kan daardoor beter omgaan met de hogere temperaturen.
Klep beschermer toevoegen voor de zekerheid en dan kan het praktisch niet misgaan.

Met de 2.5FT moet je wel rekening houden met het volgende;
De ECU checkt elke keer na tanken (als klepje open is geweest) welke brandstof er wordt gebruikt.
De meting duurt vrij lang en je rijdt dan over het algmeen al weer op LPG tijdens de meeting. De ECU 'denkt' dan ook dat de auto op E70-E85 rijdt.

Op zich is het niet eens verkeerd dat de ECU denkt dat er op E70-E85 wordt gereden.
De ontsteking wordt vervroegd. Goed voor het vermogen :) , en voor LPG mag dat ook wel. Ontbrand namelijk langzamer dan Euro. Net als Ethanol.
Tegelijkertijd wordt er ook meer brandstof ingespoten. Ethanol moet ongeveer 25-30% meer inspuiten in vergelijk met Euro.
Beste laat je de LPG computer hierop aanpassen (wordt normaliter nl. iets rijker gezet dan de Euro inspuiting). Deze moet minder geven ter compensatie van de extra inspuitende ECU die denkt dat er Ethanol in de tank zit.
Zonder de aanpassing zal de ECU zelf wel ingrijpen (via STFT & LTFT). Inspuiting wordt geknepen omdat er een te rijk mengsel wordt gemeten. Maar soms wordt deze correctie zo groot dat je motormanagement lampje dan gaat branden.

Als 'oplossing' zou je ook de sensor in de benzineklep kunnen uitschakelen, maar dan werkt de brandstof adaptatie nooit meer.
Zelf zou ik dat niet doen. Ik tank nl. ook E85.

MvGr., Patrick

Re: LPG mogelijk vanaf MY 2008?

Geplaatst: 31.07.2015 - 21:55
door PdJ
Als inbouwer kan ik je Henk Boertien in Wezep wel aanbevelen.
Heeft Vialle LPi heel netjes ingebouwd en hebben ook mooi klepsmeersysteem van Intec.