Pagina 1 van 1
hoelang gaat remvloeistof en remblokken mee?
Geplaatst: 26.07.2006 - 18:41
door Remon
Hallo,
Ik heb een vraag n.a.v een onderhoudsbeurt. Vorig jaar bij de 101dkm beurt is er nieuwe remvloeistof opgekomen. Nu bij 117dkm moets er volgens de dealer weer nieuwe remolie op. Is dit wel normaal? Tevens waren de achterremblokken volgens de dealer nu al versleten terwijl er bij 91dkm nieuwe remblokken op gekomen zijn. Ik ben dan misschien wel een jonge bestuurder, maar weet erg goed met materiaal om te gaan. Ik rem voornamelijk op de motor af en laat de auto vaak uitvieren. Dit verklaart ook het gem. verbruik van 1 op 22km.
Geplaatst: 26.07.2006 - 19:45
door Battlecruiser
Het totaal vernieuwen van remvloeistof hoeft echt niet elk jaar. Dat kun je jaren overslaan. Bijvullen kan wel eens nodig zijn.
En de remblokken: dat hangt heel erg af van je rijstijl (maar die is beschaafd, zeg je) en van het soort ritten. Rij je veel op de snelweg, dan gaan ze veel langer mee dan wanneer je vnl. in de stad rijdt. En heel belangrijk: welk soort remblok is gebruikt: die van Volvo gaan meestal veel langer mee dan goedkopere van de snelfitter.
Je kan het zelf ook controleren als je de boodschap van de garage niet helemaal vertrouwt. Een wiel loshalen en de remblokjes controleren op de slijtgroef. Dat is een klein spleetje in elk remblokje. Als er nog meerdere milimeters opzit, kun je nog een tijd door.
Geplaatst: 26.07.2006 - 20:00
door Remon
@battlecruiser s80
Bedankt voor je reactie. Ik maak zelf veel snelweg km maar ook binnen de bebouwde kom rem ik erg weinig. Uitvieren vind ik zelf veel fijner en comfortabler. Omdat de remblokken die er eerst opzaten in de leasetermijn van de vorige eigenaar zijn vervangen weet ik zeker dat het Volvo remblokken zijn. Tevens kunnen mijn kameraden bevestigen dat ik een erg comfortabele rijstijl heb.
Geplaatst: 26.07.2006 - 20:32
door marissen
En vergeet niet dat de achterblokken langer mee gaan dan de voorblokken. De voorblokken krijgen procentueel gezien meer remkracht te verwerken dan de achterblokken en slijten dan dus ook sneller.
Geplaatst: 26.07.2006 - 21:09
door joost
Toch schrijft Volvo het voor de x40 voor om elk jaar de remvloeistof te vervangen.
Joost.
Geplaatst: 26.07.2006 - 21:24
door Remon
Volgens de mensen op het autoweek forum kan remvloeistof 2à3 jaar meegaan. Maar die remblokken zijn volgens mij ook wel aan de vroege kant. 25dkm met mijn rijstijl. Als ik dat aan mijn kameraden verteld lachen ze me uit en gaan me vragen of het geen sponzen zijn geweest.
Geplaatst: 26.07.2006 - 21:24
door Renkel
joost schreef:Toch schrijft Volvo het voor de x40 voor om elk jaar de remvloeistof te vervangen.
Joost.
:roll: , vreemd in mijn serviceboek staat jaarlijks vervangen als je veel in de bergen of in een tropisch klimaat rijdt,...er gaan dus verschillende verhalen?
Geplaatst: 26.07.2006 - 21:47
door joost
In je onderhoudsboekje van 2001 (PhII) staan de onderhoudsintervallen. Daar staat het bij jaarlijks. Kan er ook niets aan doen

.
Joost.
Geplaatst: 26.07.2006 - 22:03
door Renkel
Dan klopt het toch, Remon heeft een phase II. mmm alleen al op remgebied is er een wereld van verschil tussen phase 1 & 2 wat betreft onderhoud.
Geplaatst: 26.07.2006 - 22:16
door Remon
vreemd dat ze het dan niet bij die van mijn broer hebben vervangen. En ook vreemd dat de andere auto gebruikers allemaal 2à3 jaar opgeven.
Geplaatst: 27.07.2006 - 07:55
door joost
Ach, het komt natuurlijk niet zo nauw. In eerste instantie wordt de remvloeistof gecontroleerd tijdens elke beurt. Bij Opel wordt de vloeistof eens in de twee jaar vervangen.
Joost.
Geplaatst: 27.07.2006 - 19:17
door s60driver
Hallo ik zag dat je op autoweek ook al om reactie had gevraagd met betrekking tot je onderhouds beurt bij furnesscar? ik heb jaren lang een v40 gereden en bij dat soort auto`s viel het mij wel op dat de achterremblokken wel sneller versleten zijn dan de voorremblokken,dat soort auto`s remmen veel harder dan auto`s met bv trommelremmen.
Ook navraag bij diverse dealers van volvo kunnen dat bevestigen waaronder ook furnes car behoort.
Wat wel vaak gebeurt is dat na een lange winter met veel zout op de weg de remblokjes gaan vastzitten waardoor er dus extra slijtage gaat optreden,waardoor ze dus sneller vervangen moeten worden.
Wat ik je dan ook kan zeggen is dat je bv in maart de remmen even moet laten schoonmaken en laten invetten.
Veel succes
Geplaatst: 27.07.2006 - 21:56
door Remon
Vreemd dat het dan per type auto verschilt. Mijn broer heeft exact dezelfde auto en heeft er geen enkel probleem mee. En gezien mijn rijstijl zou ik dat normaal ook niet hebben. Wat je zegt over het zout enz. dat zou best kunnen. Dat weet ik niet. Maar hoe bedoel je de remmen in vetten?
Geplaatst: 28.07.2006 - 06:29
door joost
Volgens mij is het een algemeen (bekend) probleem dat de remblokken zo snel al vervangen moeten worden. Ik heb op internationale fora daar ook al iets van gelezen. Ook daar waren de berijders erg verbaasd.
Joost.
Geplaatst: 28.07.2006 - 09:43
door Nigel
Als de handrem alleen achter aantrekt en je zet hem vaak op z'n handrem kan het op zich wel sneller vast gaan zetten.
Ik had achter zulke vastlopers dat m'n hele schijven gaar waren. Voor waren ze ook gaar, dus ik had rondom lol. Gelukkig garantiewerk
