Pagina 1 van 3

14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 19:09
door JustO
Bij het proberen over te slaan van de derde versnelling merk je dat dat wat minder soepel gaat, logisch gezien het grote toerental verschil. In zijn 2 naar de 60 km/h zit je rond de 3k toeren, bij 1,5k toeren schakel je soepel door naar zijn 4. Nu zag ik alleen iets intressants.

Bij het ontkoppelen van de 2e versnelling merk ik dat het toerental begint te zakken maar bij de 2k toeren blijft deze 1-2 seconden hangen, mogelijk voor het soepel doorschakelen naar zijn 3 ?

Nu vraag ik mij af of het 1-2 seconden blijven hangen bij de 2k toeren een reden heeft of dat dit gewoon een eigenschap is van de techniek ? Het heeft wel het voordeel dat bij rustig schakelen je soepel kan schakelen maar het overslaan van versnelling niet echt lekker werkt.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 21:06
door Ben
De vraag is natuurlijk waarom je versnelling zou willen overslaan.
Ik heb in ieder geval nog nooit die behoefte gehad en kan me niet voorstellen dat zoiets in een 'featurelijst' zou staan.
De fabrikant heeft al die versnellingen, in die volgorde, er niet voor niets ingestopt.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 21:31
door Quota
Het niet snel zakken van de toeren is zowel electronisch zo geregeld, als een gevolg van het zware vliegwiel wat gemonteerd is, daardoor haakt de bak een beetje bij het overslaan van een versnelling. Heeft de D5 ook.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 21:33
door lint
Ben stelt een goede vraag, waarom wil je versnellingen overslaan?

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 21:54
door JustO
Ben schreef: De vraag is natuurlijk waarom je versnelling zou willen overslaan.
Ik heb in ieder geval nog nooit die behoefte gehad en kan me niet voorstellen dat zoiets in een 'featurelijst' zou staan.
De fabrikant heeft al die versnellingen, in die volgorde, er niet voor niets ingestopt.
Heb het geprobeerd iets duidelijker te verwoorden hoop dat je dan ziet waar deze post over gaat...
Quota schreef: Het niet snel zakken van de toeren is zowel electronisch zo geregeld, als een gevolg van het zware vliegwiel wat gemonteerd is, daardoor haakt de bak een beetje bij het overslaan van een versnelling. Heeft de D5 ook.
Ja opzich logisch als het toerental "flink" moet zakken voor een veel hogere versnelling zal het een schok opleveren, dat gaf ik ook al aan. Maar als je van zijn 2 naar zijn 4 schakelt maar eerst wacht tot het toerental naar de 1,5k zakt merk je niets.. ook logisch.

Maar het gaat mij echt om het feit dat bij het ontkoppelen van de tweede versnelling het toerental begint te dalen en STOPT bij de 2k voor 2 seconden.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 21:54
door Quota
Ik heb het ook wel eens op de provinciale weg, na kruispunt met afslaand verkeerd in zijn vier ff gas geven en voor jet het weet zit je op je kruissnelheid van 85/90. Dan wil ik de vijf ook over slaan en direct naar de zes en de acc erop.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 22:00
door JustO
Altijd die mis klik.... Was mezelf aan het citeren....

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 22:22
door kamikaze
Ik sla ook soms de 5 over. Je kan met de 4 van 50 tot 160 :)
Volgens mij is bij 2 naar 4 in z'n 50 het verschil gewoon te groot.
Ik vind 50 trouwens net te weinig voor de 4, 53 a 54 is precies wat beter.

(V60 wel...)

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 10.07.2015 - 23:21
door V40-4ever
Goeie vraag JustO

Ontdekte bij de V40 ook voor het eerst de wijze beslissing van de fabrikant vast te bedenken wat de volgende versnelling wordt en daar het toerental op aan te passen.

Waardeloos vind ik het.

Als je rustig versnelt kun je idd rustig door alle versnellingen heen schakelen, maar als je bv in z'n 2 even flink doortrekt en daarna niet meer wilt versnellen zou je in z' n 3 nog steeds veel te veel toeren maken om lekker rustig verder te rijden, en schakelde ik met andere auto's meestal van 2 naar 4 of 5
Nu moet je idd even wachten tot hij het toerental loslaat en zonder koppelingslijtage meer dan 1 versnelling kunt schakelen. Danku wijze heren van Volvo.

Trek je niets aan van mensen die moeite hebben zich in een ander te verplaatsen of alleen maar doen wat ze volgens het boekje geleerd is.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 11.07.2015 - 08:32
door diesel01
Kijk en daarom is er een automaat uitgevonden.
Gewoon gas geven en de automaat doet zijn ding.
In de bergen naar manueel en schakelen we met de hand.
Na even doortrekken in zijn 4 slaat de GT wel de 5 over.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 11.07.2015 - 14:33
door Mark_V
Het overslaan van versnellingen kan je zelfs terugvinden in de "tips om zuinig te rijden" in je sensus systeem. De voorbeelden zijn inderdaad van 2->4 en 3->5 schakelen als je toch sportief en zuinig wilt rijden. Dit zou dan toch haast feilloos moeten werken in een 14% bijteller.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 11.07.2015 - 15:40
door Marcel_VW
Ben schreef: De vraag is natuurlijk waarom je versnelling zou willen overslaan.
Ik heb in ieder geval nog nooit die behoefte gehad en kan me niet voorstellen dat zoiets in een 'featurelijst' zou staan.
De fabrikant heeft al die versnellingen, in die volgorde, er niet voor niets ingestopt.
Voorbeeld: met invoegen op de snelweg trap je 'm noodgedwongen even flink door in 3e of 4e versnelling zodat je snel op je gewenste snelheid bent. Dan ga je toch niet eerst naar 5 schakelen om zonder verdere versnelling 'm daarna gelijk weer in z'n 6e versnelling te zetten? Dan ga je toch gelijk van 3 of 4 naar de 6?

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 11.07.2015 - 17:27
door lint
diesel01 schreef: Kijk en daarom is er een automaat uitgevonden.
Gewoon gas geven en de automaat doet zijn ding.
In de bergen naar manueel en schakelen we met de hand.
Na even doortrekken in zijn 4 slaat de GT wel de 5 over.
+1!

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 11.07.2015 - 17:41
door V50 R
Als je een auto hebt met 190 pk en lange versnellingen, dus je kan hem heerlijk rijden door z'n enorme bereik, waarom dan allemaal versnellingen overslaan?
Dit is een van de redenen dat er zoveel egr problemen ontstaan, doordat er bij lage snelheden te snel wordt opgeschakeld naar te hoge versnellingen. Oftwel de schakelindicator fetisjisten.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 12.07.2015 - 20:54
door D2
V50 R schreef: Als je een auto hebt met 190 pk en lange versnellingen, dus je kan hem heerlijk rijden door z'n enorme bereik, waarom dan allemaal versnellingen overslaan?
Dit is een van de redenen dat er zoveel egr problemen ontstaan, doordat er bij lage snelheden te snel wordt opgeschakeld naar te hoge versnellingen. Oftwel de schakelindicator fetisjisten.
Dat is JUIST een reden om versnellingen over te slaan. Er is immers dusdanig veel koppel beschikbaar dat het niet nodig is de versnellingen nauwgezet op het toerental aan te passen. Dat daardoor automatisch ook met te lage toerentallen gereden zou worden is echt flauwekul. Integendeel, als je gewoon lekker doortrekt in de lagere versnellingen maakt de motor juist prima toeren.

In de 1.6 D2 kan het trouwens prima, versnellingen overslaan. In II doortrekken naar 50 km/u en dan doorschakelen naar IV. Of naar 100-110 km/u doortrekken in IV en dan gelijk door naar VI (ik vind de V sowieso niet erg veel toevoegen qua acceleratie).

Waarom je dat zou doen? Minder schakelen betekent minder onderbrekingen van de acceleratie en daarmee minder schokken. En dat is prettig, bijvoorbeeld voor je passagiers. Maar je zou ook kunnen beredeneren dat de koppeling er minder door slijt. En zoals iemand anders al aangaf, Volvo adviseert het zelf.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 13.07.2015 - 09:41
door diesel01
Mijn XC60 met 205pk en 450nm koppel loopt het mooist als hij juist wel alle versnellingen neemt.
Doortrekken in 4 waarna hij zelf 6 inlegd geeft een forse terugval in toeren, zeker wanneer in de snelweg op ga en wil versnellen naar 150.
Doortrekken vanaf 120 naar 190 doet hij altijd in zijn 5, bij 180 gaat het zesde verzet erin.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 13.07.2015 - 10:17
door V50 R
Helemaal eens tom.
@D2, jij vergelijkt de d2 met de d4. Zijn totaal andere blokken en versnellingsbakken, bij de d2 kon je idd makkelijk al snel naar de zes, omdat de versnellingen relatief kort waren, en er meer toeren worden gemaakt,omdat er minder vermogen is.
De d4 draait weinig toeren, lange verzetten vanaf de 3e versn, veel vermogen, dus al bij lage snelheden snel op schakelen zorgt voor het open gaan van de egr klep. Dat is de reden waarom al die monteurs/volvodealers tegen mensen met egr problemen zeggen dat ze het nieuwe rijden niet zoveel moeten toepassen. Kan wel zijn dat volvo iets zegt in een boekje, dat doen ze in de auto ook middels de schakelindicator, maar je hebt ook oren, en als je een beetje luistert naar je blok vindt deze het fijn om een beetje toeren te maken.
En mbt slijtage van je koppeling, als je normaal kan schakelen slijt deze niet extra als je al je verzetten gebruikt. Het overslaan van versnellingen bij lage snelheden kan eerder zorgen voor een slip/slijtage.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 13.07.2015 - 10:53
door D2
@V50 R: Als je versnellingen overslaat bij acceleren wil dat niet zeggen dat je DUS ook met te weinig toeren aan het rijden bent. Dat is veel te kort door de bocht. Stel, ik rij met 50 km/u in III of IV door de bebouwde kom, en de weg gaat over in een autoweg waar 100 km/u is toegestaan. Als ik dan in III accelereer naar 100 km/u en dan naar de V of VI doorschakel, hoe doe ik dan de aandrijflijn geweld aan?

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 13.07.2015 - 12:18
door V50 R
Ik heb het nergens over een andrijflijn...?
Gaf alleen aan dat het nieuwe rijden, dus snel naar hogere versnellingen, niet zo fijn is voor je blok. Egr gaat dan open staan, wat zorgt voor vervuiling en op den duur storingen van de egr. Vraag het maar na bij je dealer.De herstelkosten liggen dan hoger dan de kleine besparing die het je heeft opgeleverd. Daarnaast zou ik wat eerder opschakelen naar de 4 ipv 100 in de 3 met een d2. D4 kan dat prima, meer vermogen, lagere toeren.

Re: 14% D4 versnellingen overslaan

Geplaatst: 13.07.2015 - 12:40
door D2
Motor+versnellingsbak = aandrijflijn.

Maar je bent wat mij betreft nogal off-topic bezig. Het gaat over versnellingen overslaan. Als je graag anti-nieuwerijden stokpaardjes van stal wilt halen, dan is daar geloof ik wel een aantal ander topics voor.