Pagina 1 van 1
Draai cirkel
Geplaatst: 20.07.2015 - 08:17
door bouten
Ik heb nu al enkele weken mijn xc70 maar al ik kort wil draaien is het juist of er iets is met mijn voorste banden .
Raar gevoel ,zit hier in Frankrijk op vakantie in de bergen met hele scherpe bochten .
Zal toch maar eens naar de garage gaan als ik thuis kom .

Re: Draai cirkel
Geplaatst: 20.07.2015 - 08:24
door Hans oet Twent
Mogge Bouten,
De stuuruitslag wordt begrensd door de 'Stuuruitslag begrenzers'

Dat zijn metalen 'blokjes' die op het wiel en op de draagarm zitten. Die zorgen ervoor dat de vaak bredere banden niet tegen de binnenkant van de wielkasten komen. Een beetje vet erop smeren doet vaak wonderen om het kraken te voorkomen.....
Vaseline of zo is vaak altijd wel voor handen...... Fijne vakantie!
Re: Draai cirkel
Geplaatst: 20.07.2015 - 08:48
door Walter
of bedoel je dat de banden een soort gaan hobbelen als je vol in stuurt?
Re: Draai cirkel
Geplaatst: 20.07.2015 - 09:25
door lint
Eerst maar eens het advies van Han opvolgen en de stuuruitslag begrenzers een lik vet geven.
Re: Draai cirkel
Geplaatst: 20.07.2015 - 09:49
door diesel01
Walter schreef:
of bedoel je dat de banden een soort gaan hobbelen als je vol in stuurt?
Mijn pilot sport2 banden doen dat ook zowel voor als achteruit.
Re: Draai cirkel
Geplaatst: 20.07.2015 - 22:43
door Jers3n
Het kan uiteraard geen kwaad om de stuuruitslagbegrenzers te controleren, maar ik betwijfel of die er op zitten/het probleem zijn. De XC70 is namelijk affabriek met slechts 1 bandbreedte geleverd, 16" & 17" beide 215 breed, waarbij ik aan neem dat alles met deze maat gewoon klopt/past en niet aanloopt. Zeker gezien de XC een grotere spoorbreedte voor heeft dan de V70, 161cm tov 156cm (achteras weer 1cm smaller), met velgen met dezelfde ET-waarde, dezelfde wielkast en volgens mij zo goed als hetzelfde onderstel/techniek. Ik kan het mis hebben maar dan moet de wielophanging 'iets breder gemonteerd zijn' om tot een grotere spoorbreedte te komen, toch? Dan moet het aanlopen m.i. bijna niet kunnen/voorkomen.
Maar goed, dat hobbelen (of 'overdwars weglopen van het buitenste wiel') doet onze XC70 ook, vooral op de natte (ruw) betonnen ondergrond van een parkeergarage waar wij regelmatig komen. Daar moeten wij om de bochten over de helling naar de volgende/vorige verdieping te halen volledig insturen.
De oorzaak zit hem, naar ik begrepen heb, in het kleine verschil in draaicirkel (niet exact het zelfde middelpunt) tussen de voorwielen bij volledige wieluitslag. Dat gaat dus wringen, met in bepaalde omstandig heden het dwars weglopen van 1 van de wielen als gevolg.
Maar ook het piepen van de banden bij "0 snelheid" en grote wieluitslag op een droge gladdere ondergrond (meestal beton, maar ook geglazuurde klinkers) is geen enkel probleem....
Kan natuurlijk nog zijn dat ook bij ons de uitslagbegrenzers te ver versleten zijn en die normaal zouden moeten voorkomen dat dat hobbelen voorkomt, dan gaat bovenstaande niet geheel op....
Re: Draai cirkel
Geplaatst: 22.07.2015 - 07:27
door bouten
jep ben terug ,zoals Walter zegt dat mijn banden hobbelen .
Banden zijn zeker niet versleten .
De xc70 doet het zeer goed in de bergen zalige auto vooral de airco ,gisteren 41 graden .
Vrijdag naar huis zal dan eens bellen naar de garage.
Nogmaals bedankt voor de reactie's .