Problemen automaat
Geplaatst: 23.07.2015 - 23:21
Beste Volvo liefhebbers,
Iets meer dan een jaar ben ik nu de trotse bezitter van een V70 XC AWD 2.4T ocean race uit 2002. Het is een automaat en de kilometerstand is nu 221.000, niet zo heel erg veel dus voor een Volvo van dit bouwjaar. Het is een fantastische auto waar de vorige eigenaar zo te zien heel zuinig op is geweest. Gelukkig maar! Toch heb ik jullie hulp nodig. Ondanks de enorme veelheid aan berichten op dit forum ben ik een nieuw topic gestart omdat de problemen die ik ervaar, ik in andere topics niet lees. Als ik toch een vraag stel die eerder is gesteld hoop ik dat jullie mij dat vergeven!
De problemen die ik ervaar met mijn auto zijn de volgende:
- Als de auto warm is dan gaat het schakelen naar de derde en met name de vierde versnelling soms gepaard met behoorlijke stoten. Niet altijd. Het lijkt zich bijna altijd op dezelfde locaties voor te doen, volgens mij vooral als het wegdek wat schuin / gekanteld is. De andere versnellingen gaan goed. Als de motor nog koud is, doen deze problemen zich nooit voor!
- Soms slipt de auto / versnellingsbak bij het schakelen naar de derde en met name vierde versnelling. De andere versnellingen gaan goed. Ook hier weer: als de motor nog koud is, is er niets aan de hand.
- Sinds ongeveer een half jaar kan je het soms voelen als de auto terugschakelt. Dit was dus niet zo, maar nu stoot/bokt hij ook daarbij iets. Niet extreem.
- Als ik een constante snelheid rij, schommelt het toerental soms met zo'n 100 tot 150 toeren. Dit doet zich niet voor bij snelheden vanaf circa 120 kilometer per uur. Als ik de auto op de cruise control zet blijft hij wel gewoon goed constant en doet het probleem zich dus ook niet voor.
- Als ik de auto in de D zet bokt hij iets, niet extreem zoals ik van anderen wel eens gehoord heb.
- Bij een snelheid vanaf circa 80 kilometer per uur is het af en toe net alsof hij even geen brandstof krijgt, het gaat dan om een fractie van een seconde dat hij iets inhoudt.
Wat heb ik er aan gedaan?
- De olie in de automaat heb ik laten verversen. Hierna was het stukken beter, maar helaas is het dus toch terug gekomen.
- De automaat beschikt over de nieuwste software, ik wilde het laten updaten maar toen zagen we dat de nieuwste software er al op zat.
- De automaat is teruggezet naar "0". Wat dit precies betekent weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is iets softwarematigs. Dit heeft geen of nauwelijks effect gehad.
Ik merk dat de problemen van het schakelen zich heel wisselend voor doen. Soms rijdt de auto vele kilometers nagenoeg probleemloos en soms gaat het schakelen echt slecht.
Voordat ik naar een gespecialiseerde garage ga wil ik graag gebruik maken van jullie kennis. Ik daarom hoop dat jullie de problemen herkennen en mij kunnen laten weten wat mogelijke oorzaken zijn. Ik hoop vooral dat de versnellingsbak niet kapot is /gereviseerd hoeft te worden. Wat ik gehoord heb is dat dat normaalgesproken ook niet aan de orde is met een kilometerstand zoals mijn auto die heeft.
Alvast bedankt!
Groeten, Anne
Iets meer dan een jaar ben ik nu de trotse bezitter van een V70 XC AWD 2.4T ocean race uit 2002. Het is een automaat en de kilometerstand is nu 221.000, niet zo heel erg veel dus voor een Volvo van dit bouwjaar. Het is een fantastische auto waar de vorige eigenaar zo te zien heel zuinig op is geweest. Gelukkig maar! Toch heb ik jullie hulp nodig. Ondanks de enorme veelheid aan berichten op dit forum ben ik een nieuw topic gestart omdat de problemen die ik ervaar, ik in andere topics niet lees. Als ik toch een vraag stel die eerder is gesteld hoop ik dat jullie mij dat vergeven!
De problemen die ik ervaar met mijn auto zijn de volgende:
- Als de auto warm is dan gaat het schakelen naar de derde en met name de vierde versnelling soms gepaard met behoorlijke stoten. Niet altijd. Het lijkt zich bijna altijd op dezelfde locaties voor te doen, volgens mij vooral als het wegdek wat schuin / gekanteld is. De andere versnellingen gaan goed. Als de motor nog koud is, doen deze problemen zich nooit voor!
- Soms slipt de auto / versnellingsbak bij het schakelen naar de derde en met name vierde versnelling. De andere versnellingen gaan goed. Ook hier weer: als de motor nog koud is, is er niets aan de hand.
- Sinds ongeveer een half jaar kan je het soms voelen als de auto terugschakelt. Dit was dus niet zo, maar nu stoot/bokt hij ook daarbij iets. Niet extreem.
- Als ik een constante snelheid rij, schommelt het toerental soms met zo'n 100 tot 150 toeren. Dit doet zich niet voor bij snelheden vanaf circa 120 kilometer per uur. Als ik de auto op de cruise control zet blijft hij wel gewoon goed constant en doet het probleem zich dus ook niet voor.
- Als ik de auto in de D zet bokt hij iets, niet extreem zoals ik van anderen wel eens gehoord heb.
- Bij een snelheid vanaf circa 80 kilometer per uur is het af en toe net alsof hij even geen brandstof krijgt, het gaat dan om een fractie van een seconde dat hij iets inhoudt.
Wat heb ik er aan gedaan?
- De olie in de automaat heb ik laten verversen. Hierna was het stukken beter, maar helaas is het dus toch terug gekomen.
- De automaat beschikt over de nieuwste software, ik wilde het laten updaten maar toen zagen we dat de nieuwste software er al op zat.
- De automaat is teruggezet naar "0". Wat dit precies betekent weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is iets softwarematigs. Dit heeft geen of nauwelijks effect gehad.
Ik merk dat de problemen van het schakelen zich heel wisselend voor doen. Soms rijdt de auto vele kilometers nagenoeg probleemloos en soms gaat het schakelen echt slecht.
Voordat ik naar een gespecialiseerde garage ga wil ik graag gebruik maken van jullie kennis. Ik daarom hoop dat jullie de problemen herkennen en mij kunnen laten weten wat mogelijke oorzaken zijn. Ik hoop vooral dat de versnellingsbak niet kapot is /gereviseerd hoeft te worden. Wat ik gehoord heb is dat dat normaalgesproken ook niet aan de orde is met een kilometerstand zoals mijn auto die heeft.
Alvast bedankt!
Groeten, Anne