Pagina 1 van 2
Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 13:33
door Timothy1
Hallo iedereen,
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een mooie nieuwe Volvo V50. Standaar verhaal van gezinsuitbreiding en opzoek naar een goeie wagen is van toepassing!
Heb veel gekeken naar de 2.4 benzine vanwege de verhalen over betrouwbaarheid.
Maar ben ontzetten geschrokken van de gebruikscijfers 9,5/100.
Daarom ben ik nu aan het kijken naar een 2.0D. Vrienden verklaren mij voor gek dat ik überhaupt overweeg om diesel te gaan rijden. Maar 6/100 klinkt mij aantrekkelijker dan 9,5/100.
Nu heb ik het omslagpunt berekend. Ik kom uit op ongeveer 15.000 kilometer. Herkennen jullie dit aantal? Of zit er een dikke fout in mijn berekening?
Hieronder een overzicht van de gegevens:
[th][/th]
[th]Benzine[/th]
[th][/th]
[th]Diesel[/th]
[th][/th]
Wegenbelasting |
69,- |
Per maand |
129,- |
per maand |
|
207,- |
Per kwartaal |
389,- |
Per kwartaal
|
Verbruik |
|
|
|
|
Gecombineerd |
13,5135135 |
7,4/100 |
16,666667 |
6/100 |
Aantal kilometer |
15000 |
|
15000 |
|
Brandstofkosten |
1,73 |
GLA |
1,31 |
GLA |
Totale kosten |
2,748,30 |
per jaar |
2,729,70 |
per jaar |
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 14:13
door sebastiaan84
Onderhoud aan een diesel is vaak duurder.
Bij 15.000 km per jaar rijd je waarschijnlijk niet veel lange stukken, dan is het verbruik van zowel de diesel als de benzine vrij optimistisch denk ik.
Diesels zijn vaak in aanschaf duurder en schrijven meer af op jaarbasis.
Diesel varianten hebben vaak een hogere cataloguswaarde wat resulteren kan in afwijkende bedragen voor verzekeringspremie.
Zo een paar punten die mij te binnen schieten. Ik rij met ongeveer 17.000 km per jaar een V50 2.4i btw.
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 14:26
door OGA244
die 15000km klopt wel
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 14:36
door Timothy1
Wat is de definitie van "korte stukken"? Ik veracht dat ik geregeld 100 tot 150 kilometer aaneen moet rijden. Familie woont in het Zuiden en ik in de Randstad.
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 14:56
door sebastiaan84
Definitie korte stukken: 30 km per ritje. tegen de tijd je blok goed warm is ben je op je bestemming.
EDIT: voordat iedereen over me heen valt, dit is in mijn ogen de defenitie korte stukjes

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 16:53
door Arnie82
Denk dat je met korte stukken beter af bent met een benzine... De diesel blokken in de V50 (1.6D en 2.0D) varen wel bij afstanden rijden met een lekker warm blokje. (dit met oog op de roetfilters)
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 17:09
door m-kliko
Vergeet niet dat je bij de 2.4 wel een heerlijk blok in de auto hebt liggen. <3

Ik snap je overweging, je zit in een lastig schuitje.
Hoe vaak rijd je gemiddeld (per maand?) naar het zuiden?
Hoe ziet je rijdgedrag er tussendoor uit? Zijn dat wel alleen korte stukjes?
Roetfilters willen eens in de zoveel tijd wel graag een lange rit hebben zodat ze goed heet kunnen worden om goed te kunnen regenereren (leegmaken roetfilter).
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 17:11
door lint
Met 15000 kilometer per jaar is een benzinemotor een goede keus en de 5 cilinder 2.4 is een hele fijne en krachtige motor.
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 17:49
door OGA244
hij vroeg volgens mij wat de meest economische keuze was met 15000km, dat is een 2.4 iig niet
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 18:30
door Timothy1
Emotioneel ben ik het absoluut eens met de stelling dat een 2.4 blok een prima keus is. Rationeel heb ik toch wat moeite met de 9.6/100.
Zojuist een proefrit gemaakt in de 2.0D en voor iemand die zijn eerste auto ooit gaat aanschaffen (Hyundai Pony van 500,- tel ik dan niet mee). Reed dit voortreffelijk.
EURO 10.500,- voor een Volvo V50 uit 2008 2.0D met 130.000 op de teller, ledere bekleding, climate, cruise, iso-fix PDC the works allemaal aanwezig. Inclusief grote beurt en 6 maanden garantie.
Wel wat gebruikssporen intern. Putjes in het aluminium van de deuren. En een chipje achter op de kofferbak.
Iemand hier die vindt dat ik diet ABSOLUUT niet moet doen??

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 18:33
door OGA244
Ik niet, prima keuze!
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 19:16
door lint
Niet doen en de emotie volgen en een 2.4 kopen, heb je meer plezier van. Niet denken dat je dan een super zuinige motor koopt.
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 19:31
door Yamy_Daffy
Wij zijn van een zuinige Hyundai I30CW 1.6 naar een Volvo V50 2.4i over gestapt.
Ik hoor het me vrouw nog vragen: "zuipt die meer benzine dan de Hyundai?" hahahaha
Ja schat hij zuipt veel meer benzine! maar we kopen hem niet voor de zuinigheid!
En we hebben hem nu ruim een jaar en jeetje wat is het toch elke keer weer genieten als je erin rijdt!
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 20:05
door Fons099
Yamy_Daffy schreef:
Wij zijn van een zuinige Hyundai I30CW 1.6 naar een Volvo V50 2.4i over gestapt.
Ik hoor het me vrouw nog vragen: "zuipt die meer benzine dan de Hyundai?" hahahaha
Ja schat hij zuipt veel meer benzine! maar we kopen hem niet voor de zuinigheid!
En we hebben hem nu ruim een jaar en jeetje wat is het toch elke keer weer genieten als je erin rijdt!
Hier idem.
Ik kom uit een Twingo eco-diesel die 1 op 30 haalde.
Maar wat rijdt een 2.4 heerlijk...
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 20:30
door ijsga
Ook ik kan niets anders dan het verhaal van de V50 2.4 liefhebbers onderschrijven; iedere rit blijft een genot! Ik rijd momenteel zo’n 2000km per maand en dan beginnen de benzine kosten wel aardig op te lopen. Als dit structureel is ga ik echter voor een D5’je met Geartronic.
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 20:42
door m1karabijn
bij mij is het precies andersom gegaan van 25000 km per jaar naar hoogstens 12000 km
dus was een benzine auto een stuk voordeliger in brandstof natuurlijk duurder maar in wegenbelasting en verzekering scheelt het een aardig bedrag
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 29.07.2015 - 22:39
door Fredhead
15.000 km is inderdaad krap aan het omslagpunt.
Als de diesel weer iets ongunstiger wordt ten opzichte van de benzineprijs ligt het omslagpunt ineens weer een stuk hoger.
Hoe ziet je gemiddelde week eruit qua kilometers? Ik gok dat het niet dagelijks lange afstanden zijn en dan haal je die 1 op 16 niet wat het vergelijk weer onderuit haalt.
Mijn eigen ervaring met een 2.0D uit 2004 is dat ik gemiddeld rond de 1 op 14 reed, snelweg en wat stadsverkeer gecombineerd.
Persoonlijk zou ik bij 15.000 km per jaar daarom geen diesel kopen.
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 30.07.2015 - 01:22
door Rha007
Afhankelijk van de definitie "korte stukken" is het voor elke motor funest, ongeacht de brandstof en/of motor inhoud.
Maar dat is slechts mijn mening.
Met gemiddeld 15000km/jaar zou ik persoonlijk altijd voor een benzine motor kiezen.
En dit zeg ik niet alleen omdat wij toevallig onze T5 te koop hebben

Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 30.07.2015 - 07:16
door OGA244
ik zie op dit moment een verschil van bijna 40ct per ltr, met 30ct verschil heb je bij 15000km.jr al break even
Re: Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)
Geplaatst: 30.07.2015 - 07:58
door Quota
ijsga schreef:
Ook ik kan niets anders dan het verhaal van de V50 2.4 liefhebbers onderschrijven; iedere rit blijft een genot! Ik rijd momenteel zo’n 2000km per maand en dan beginnen de benzine kosten wel aardig op te lopen. Als dit structureel is ga ik echter voor een D5’je met Geartronic.
Koestert den 5 cilinder als ge er geen afstand van kunt doen, de fabrikant doet het immers wel....
(Heb zelf ook elke keer weer plezier van de vijf potjes in 't vooronder)