Pagina 1 van 3
Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 05.08.2015 - 12:06
door fret
Inmiddels 71000km gereden met de D4 en (met name na de Polestar kuur) dik tevreden met de prestaties en het verbruik. De auto mankeert niets - op wat bekende rammels na - en voldoet prima - op de bekende heikele puntjes (audio o.a.) na dan - aan de wensen.
Maar wat me opviel is dat de motor toch voor mijn gevoel het nodige aan roet uitspuugt. Je zou verwachten, met roetfilter en zo - dat het minimaal is. Vandaag even de auto gewassen en met een schone witte dik vervolgens de uitlaat schoongemaakt. Het resultaat zie je op de foto hieronder. Let wel; vorige week (en zo'n 1000km terug) heb ik dat ook gedaan dus dit is de "verzameling" van een week. Hij verbruikt geen olie (geen druppel) trouwens.
Hoe zijn de ervaringen bij anderen?

Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 05.08.2015 - 14:03
door V40-4ever
Ik vrees dat fabrikanten met de uitstoot net zo'n truc uithalen als met het verbruik.
Oftewel in ideale omstandigheden schoon maar in de praktijk een stuk minder schoon.
Zo' n poetsdoek is geen geavanceerd meetinstrument, maar geeft wel een leuke indruk.
Misschien zijn er wel tests te vinden waar ze roetuitstoot continu meten tijdens dagelijks gebruik, wel interessant.
Het lijkt me in ieder geval niet zorgwekkend.
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 05.08.2015 - 21:37
door bemmelenan
Hallo.
Ik heb een benzine, een T4 met Polartuning, dus geen diesel.
KM-stand 11500
Als ik na een week rijden dezelfde doek erlangs haal is hij net zo zwart als die van jou op de foto.
Is ook gewoon (verbrand) vuil wat op je uitlaat zit/komt.
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 05.08.2015 - 22:21
door OGA244
doe ook eens bij je schoorsteen
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 06.08.2015 - 08:48
door fret
@OGA244
Lekker zinvolle bijdrage. Als je niets nuttigs te melden heb, meld dan niets.... Bareuh
@bemmelenman
Thanks
@V40-4ever
Zorgen maken doe ik niet, het viel me alleen op. Bij mijn vorige auto had ik namelijk geen roet in de uitlaat...
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 06.08.2015 - 09:59
door Joh@n
bemmelenan schreef:
Hallo.
Ik heb een benzine, een T4 met Polartuning, dus geen diesel.
KM-stand 11500
Als ik na een week rijden dezelfde doek erlangs haal is hij net zo zwart als die van jou op de foto.
Is ook gewoon (verbrand) vuil wat op je uitlaat zit/komt.
Volgens mij is het inderdaad ook dit. Mijn uitlaten worden ook een beetje zwart, maar dat zal grotendeels te maken hebben met gewoon vuil en andere uitstoot. Ik had een tijd terug een collega met een Leon 1.9 TDi met roetfilter, die rookte zo goed als het zelfde als de mijne zonder. Zegt niet direct iets dus

Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 06.08.2015 - 15:05
door OGA244
fret schreef:
@OGA244
Lekker zinvolle bijdrage. Als je niets nuttigs te melden heb, meld dan niets.... Bareuh
Iedere verbrandingsmotor (of om het even welke verbranding) produceert roet, het is onmogelijk dat jouw vorige motor dat niet deed.
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 17.08.2015 - 16:07
door fret
...en vandaag op kilometerstand 71505 ging het lampje CHECK ENGINE branden. Moest nog 230 km ergens heen en die ook weer terug. Bij de "eigen" garage geweest na mijn afspraak, want er waren geen direct waarneembare/voelbare gevolgen van het lampje dat brandde. Het blijkt de bekende EGR klep te zijn die vervangen moet worden. Gebeurt aanstaande maandag (24 aug.) want moest besteld. Wellicht toch een indicatie dat waar rook is, de EGR klep volgt?
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 17.08.2015 - 18:33
door BlackcurrantV70
fret schreef:
@OGA244
Lekker zinvolle bijdrage. Als je niets nuttigs te melden heb, meld dan niets.... Bareuh
Tjonge tjonge, erg respectvolle reactie naar OGA244 toe, die je enkel op een ludieke manier wou zeggen dat elke auto roet uitstoot.
De uitlaten van onze Volvo's zien ook zwart...
Niet zo een lange tenen hebben...
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 17.08.2015 - 19:07
door fret
Niet zo een lange tenen hebben...
Heeft niets met lange tenen te maken....ik mag op een forum toch een serieuze vraag stellen en dan hopen dat we hier met volwassenen een serieus antwoord kunnen verzinnen? Ik zit niet te wachten op "ludieke" antwoorden want daardoor is de waarde van een forum mijns inziens in het geding; een forum is om ervaringen, ideeen, suggesties te delen en vragen beantwoord te krijgen als je ergens mee zit. Of zijn mijn tenen zo lang dat ik de waarde van een forum net zo overschat als de lengte van die tenen?
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 17.08.2015 - 19:36
door BlackcurrantV70
Helaas ben je dan op een forum terecht gekomen waar zo nu en dan eens op een ludieke manier geantwoord wordt, dit draagt bij tot de charme van dit forum...
Als het hier echt een droogstoppelforum zou worden, haak ik (en mogelijk velen) snel af.
Er is hier een schat aan informatie beschikbaar, maar deze wordt af en toe met de nodige kwinkslag gedeeld

Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 17.08.2015 - 20:30
door evert65
ik kan me voorstellen dat TS bij het stellen van zijn vraag eenbeetje in zijn wiek is geschoten door het antwoord van oga
hij heeft een bijna nieuwe wagen, weinig km gelopen, geen olie verbruik, en met alle moderne milieutoeters en bellen er aan
dan verwacht je zoiets als een zwarte lap niet, ik heb zoiets met mijn oudere diesels (bj1997, 2002) nooit mee gemaakt
hij is een beetje geschrokken denk ik van de uitstoot, en stelt daarom een serieuze vraag, maar blijkbaar weet men het hier op het forum het antwoord ook niet
TS, misschien eens even bij de garage langs gaan?
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 08:19
door fret
@evert65
Jij begrijpt hem helemaal; een serieuze vraag verdient een serieus antwoord. Dank! We komen toch op dit forum om ook wat wijzer te worden van elkaar. Zoals geschreven is de EGR klep naar zijn grootje nu blijkt. Wordt vervangen en dan kijken we of de auto/motor nog altijd roet.
@blackcurrentv70
Eens dat humor ook op een forum gewenst is, maar als het enige is wat iemand antwoord een "kwinkslag" is, is dat gewoon een zinloze actie. Als OGA244 nu daadwerkelijk iets nuttigs had bijgedragen en dan met een knipoog z'n reply zou completeren heb ik er ook geen probleem mee.
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 08:57
door rsnhakan
Onze S60 D2 (MY11, met roetfilter) had ook gewoon roetaanslag. Onze nieuwe V60 PIH heeft ook gewoon roetaanslag. Is toch normaal? Tenzij er dikke zwarte rookwolken achter je verschijnen tijdens het accelereren.

Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 09:01
door fret
Tenzij er dikke zwarte rookwolken achter je verschijnen tijdens het accelereren.
And that is exactly what happened!
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 09:07
door rsnhakan
fret schreef:
Tenzij er dikke zwarte rookwolken achter je verschijnen tijdens het accelereren.
And that is exactly what happened!
Oh, dat kan ik zo niet terugvinden in je topic.
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 11:01
door V40-4ever
rsnhakan schreef:
Onze S60 D2 (MY11, met roetfilter) had ook gewoon roetaanslag. Onze nieuwe V60 PIH heeft ook gewoon roetaanslag. Is toch normaal? Tenzij er dikke zwarte rookwolken achter je verschijnen tijdens het accelereren.
Ik zie het al, je bent gestopt bij Roet-hof
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 13:29
door Johann
rsnhakan schreef:Tenzij er dikke zwarte rookwolken achter je verschijnen
Elke 6-700 km tijdens regenereren toch?

Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 15:56
door BlackcurrantV70
Als onze Volvo's regenereren komt er ook een pak troep uit, zo erg zelfs dat als ik een fiets achterop de fietsdrager heb, die kan gaan schoonmaken, dus ik schrok niet van een zwart doekje als je je uitlaat gaat schoonmaken.
Ben benieuwd of hij niet meer vies gaat worden nadat het EGR probleem is opgelost, volgens mij blijft alleen een Tesla en een Nissan Leaf schoon qua uitstoot...
Re: Roet uit een MY15 D4
Geplaatst: 18.08.2015 - 15:59
door Hans oet Twent
BlackcurrantV70 schreef:
Als onze Volvo's regenereren komt er ook een pak troep uit,
Hoe merken we dat? De uitlaatpiepm van de mijne zijn nog steeds brandschoon...... Of dat iets met de wijze van gebruik te maken? Hoe meer je van de auto verlangt hoe schoner hij intern is en hoe minder vaak hij regenereert?