Pagina 1 van 1
v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 05.08.2015 - 18:11
door EvtK
Al de nodige topics hier doorgescrold over de keuze tussen benzine / diesel. Toch even benieuwd naar wat meningen en adviezen voor mijn geval.
Ben op zoek naar een V50, bouwjaar 2010-2011 met rond de 100.000 op de klok. Ben van baan veranderd en ga daardoor minder rijden (woon-werk is 50 km heen-weer). Verwacht zo rond de 15.000 - 20.000 per jaar uit te komen. Heb een erg mooie 2.0 zien staan, maar twijfel nu of ik niet voordeliger ben met een 1.6d, de D2.
Mijn eigen afwegingen:
2.0 benzine: goede motor, rijdt rustig, geen turbo, lagere onderhoudskosten (30.000?), ketting, 145 pk, kosten per km naar verwachting hoger
1.6d (d2): lees minder goede verhalen over de motor (vooral turbo problemen), diesel rijdt wel fijn, hogere onderhoudskosten, 115 pk, kosten per km naar verwachting lager.
Het is voor wat betreft motor prestaties natuurlijk appels met peren vergelijken, maar een 2.0d gaat financieel met deze kilometrages mijn inziens nooit aantrekkelijk zijn. Het is dus denk ik of een 1.6d of geen diesel, als je het financieel bekijkt.
Benieuwd naar reacties! Iemand voor dezelfde keuze gestaan?
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 05.08.2015 - 18:20
door Red-Dragon
Als je gaat voor een D2 MY 2011, is de mijne wel te koop. Heb voor mijn werk er een vrachtwagen bijgekocht, en die gebruik ik min of meer als dagelijkse auto. Dus de V50 staat nu grotendeels stil.
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 06.08.2015 - 17:33
door MartenS40
Laten we uitgaan van 17,5 dkm per jaar.
D2, Wegenbelasting en brandstof, 2560 (uitgaande van 1:19 en €1,36)
2.0, Wegenbelasting en brandstof, 3120 (uitgaande van 1:12 en €1,65)
Ervaring met de D2 heb ik niet, maar ik zie dat 1 op 19 te doen moet zijn. Voor hetzelfde geld dat 1 op 12 met een rustige rijstijl in de 2.0 te halen is. Bij 17500 km heb je dus €560 verdient door voor de D2 te gaan. Nu zal die ietsje meer onderhoud vragen, maar hoeveel is natuurlijk koffiedik kijken. De verzekering zal het verschil niet zijn, dus dan hangt het van de aanschafprijs af of je idd goedkoper uit bent met de D2. Zoals je ziet kan een D2 dus vrij snel uit.
Dan het risico. Zelf denk ik dat je meer risico loopt op hoge kosten met een D2. Turbo, Injectoren, egr, allemaal niet heel fijne problemen waar menig D2's mee te maken krijgt.
Bij de 2.0 is het vaak het duomassavliegwiel wat voor problemen kan zorgen. Maar voor de rest is het inderdaad een onverwoestbaar blok. Oorspronkelijk een mazda blok, doorontwikkeld door Ford, staat ook daar enorm goed bekend.
Als je verwacht voornamelijk lange ritten te gaan rijden en toch wel aan die 20dkm komt, is de d2 het overwegen waard. Heb je met regelmaat korte ritten, (de d2 vind dat nog minder fijn dan de 2.0), en rijd je eerder 15dkm, dan zou ik voor de 2.0 gaan.
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 06.08.2015 - 19:49
door EvtK
Heya,
Dank voor je reactie! Het hangt er inderdaad net om

ik ben er nog niet uit. Morgen in een D2 rijden.
Wat ik mij nog afvroeg: hoe zit het met waardebehoud en afschrijving. Stel dat ik na 3 jaar wil verkopen... Waar schrijf ik in die tijd meer op af?
Verder valt mij op dat wel er erg veel D2 te koop staat. En dat de prijs (daardoor?) ook laag is. Misschien wel lager dan benzine 2.0.
Tot slot is een keuze voor 2.0 ook een keuze voor meer vermogen. Scheelt toch 30 pk! Lastig lastig

Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 06.08.2015 - 20:29
door HarryK
Vergeet niet dat het hebben van een diesel mogelijk duurder gaat worden in de toekomst! De plannen zijn nu dat diesels die niet af-fabriek een roetfilter hebben enkele honderden euro's per jaar duurder worden aan wegenbelasting. Hoe gaat dat verder in de toekomst? Diesels van voor 2002 mogen Utrecht al niet meer in. Hoe is dat over 5 jaar? Zijn dat dan diesels van voor 2007? Wat mij betreft erg onzeker, ze zoeken altijd ergens iets om geld te trekken. Dus als je rond het omslagpunt zit dan denk ik dat een benzine de veiligere keuze is. De toekomst wat betreft de kosten is bij benzine zekerder denk ik.
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 06.08.2015 - 21:19
door Marcnij
EvtK schreef:
Tot slot is een keuze voor 2.0 ook een keuze voor meer vermogen. Scheelt toch 30 pk! Lastig lastig
Maar de D2 heeft weer meer koppel bij minder toeren, waardoor deze bij normaal gebruik wel eens vlotter kan aanvoelen dan de 2.0. Die extra pk's heb je alleen als je toeren maakt.
HarryK schreef:
Vergeet niet dat het hebben van een diesel mogelijk duurder gaat worden in de toekomst! De plannen zijn nu dat diesels die niet af-fabriek een roetfilter hebben enkele honderden euro's per jaar duurder worden aan wegenbelasting. Hoe gaat dat verder in de toekomst? Diesels van voor 2002 mogen Utrecht al niet meer in. Hoe is dat over 5 jaar? Zijn dat dan diesels van voor 2007? Wat mij betreft erg onzeker, ze zoeken altijd ergens iets om geld te trekken. Dus als je rond het omslagpunt zit dan denk ik dat een benzine de veiligere keuze is. De toekomst wat betreft de kosten is bij benzine zekerder denk ik.
Wat betreft kosten in de toekomst, dat is echt koffiedik kijken. Daar zou ik nu geen rekening mee houden.
Ik heb 5 jaar geleden een keuze voor benzine gemaakt omdat diesels met rekening rijden extra belast zouden worden.
We weten allemaal wat daar van terecht is gekomen...
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 06.08.2015 - 21:22
door EvtK
Ja het diesel rijden wordt steeds meer ontmoedigd.. een terecht punt... maar of je er iets mee kan? ik heb nog een een excel in elkaar gedraaid, en met wat extra onderhoudskosten (250 euro) voor de diesel dan zit het omslagpunt rond de 16.000. Als je 20.000 rijdt, dan heb je het over 400 euro extra op jaarbasis. Dat zijn maar kleine verschillen. Dus tis meer een luxe positie van wat wil je.
Ik heb al een 2.0 benzine op het oog met rond de 150.000 op de klok, wat ik dan wel weer wat veel vind als je uitgaat van een jaar of 5 met 16.000 a 20.000 per jaar. Kom je rond de 250.000 uit. Is die 2.0 motor daar voor gemaakt? of gaat het dan heel hard met de afschrijving?
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 06.08.2015 - 22:13
door MartenS40
Die 250dkm is geen probleem. Ze zijn er nog wel niet zoveel met hoge km standen (er zijn nu eenmaal niet veel mensen die veel km's rijden op benzine), maar die 4 ton zullen de meesten wel halen.
Qua pk's zou ik van de 2.0 niet teveel verwachten. Bij normaal gebruik pak je de 115 pk van de D2 gemakkelijk even mee. Die van de 2.0 komen pas helemaal aan het eind van de toerenteller, daar kom je dus eigenlijk nooit. Ook bijv de 2.0D voelt veel en veel sneller, terwijl die 136 pk heeft. Ik wed dat de D2 ook al iets sneller zal voelen dan de 2.0. Als je echt in elke versnelling tot het uiterste gaat, ja dan, alleen dan is de 2.0 een snelle auto met 145 pk. Maar wie doet dat?
Als je met turbo(diesel) motoren gaat vergelijken, dan voelt een 2.0 benzine in de dagelijkse praktijk eerder aan als een 100 pk auto. Vlot genoeg, niet heel snel.
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 06.08.2015 - 23:37
door Fons099
Ga ze anders eens alletwee rijden.
Misschien dat die paar honderd euro per jaar extra voor de benzine de moeite waard is...
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 07.08.2015 - 12:35
door EvtK
vanochtend in een d2 gereden en die rijdt best pittig, in vergelijking tot de 2.0. Zo zie je maar: van belang hoe je de getallen interpreteert. Voor mij weer leerzaam iig. Ik lijk meer en meer richting de diesel te schuiven
Wat me opviel in de D2, is dat ik bij aangrijpen (gas los en weer aan en na schakelen) ik een 'kloenk' geluid hoor. Al eens wat gegoogeld, dat zou een dmf (dual mass flywheel) mogelijk kunnen zijn? Verkoper gaf aan dat dit soort zaken gecheckt en daar waar nodig gerepareerd worden, maar ben toch even benieuwd naar ervaringen en reacties hier.
Dank wederom!
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 09.08.2015 - 12:36
door Balboa
EvtK schreef:
vanochtend in een d2 gereden en die rijdt best pittig, in vergelijking tot de 2.0. Zo zie je maar: van belang hoe je de getallen interpreteert. Voor mij weer leerzaam iig. Ik lijk meer en meer richting de diesel te schuiven
Wat me opviel in de D2, is dat ik bij aangrijpen (gas los en weer aan en na schakelen) ik een 'kloenk' geluid hoor. Al eens wat gegoogeld, dat zou een dmf (dual mass flywheel) mogelijk kunnen zijn? Verkoper gaf aan dat dit soort zaken gecheckt en daar waar nodig gerepareerd worden, maar ben toch even benieuwd naar ervaringen en reacties hier.
Dank wederom!
Heb ook ooit een proefrit gemaakt in de 2.0D waar dit het geval was. Een vriend die toen mee was zei dat het wellicht de ophangrubbers van de bak of motor kunnen zijn. Heb nu een 2.0D die dit niet heeft. Het is dus niet normaal!
Houd er rekening mee dat als je een diesel hebt, je wellicht ongemerkt meer gaat rijden omdat het "toch" een diesel is

Ik zat met hetzelfde dilemma, maar heb gekozen voor de diesel en ben daar erg tevreden mee.
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 09.08.2015 - 20:13
door EvtK
Allemaal, dank voor jullie reacties en input!
Ik heb zaterdag een nette V50 limited edition gekocht, d2! Erg blij mee, en Balboa: dit is precies de reden waarom ik uiteindelijk ook voor diesel heb gekozen. Wil niet in de auto zitten met het gevoel dat ik te veel rij en beter voor een diesel had kunnen kiezen. Het is een mooi gevoel om de wagen te kunnen pakken, omdat het ritje toch veel minder kosten dan bij de benzine!
De gekochte d2 had overigens ook niet het klonk geluid, dus mijn voorgevoel dat er iets niet klopte was wel juist

Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 11.08.2015 - 15:54
door V52
ik heb na 25.000 km nog steeds geen spijt van mijn D2 DRIVe Limited Edition. Zal binnenkort mijn ervaringen in mijn voorsteltopic bijwerken.
Re: v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j
Geplaatst: 11.08.2015 - 21:13
door Marcnij
EvtK schreef:
Allemaal, dank voor jullie reacties en input!
Ik heb zaterdag een nette V50 limited edition gekocht, d2! Erg blij mee, en Balboa: dit is precies de reden waarom ik uiteindelijk ook voor diesel heb gekozen. Wil niet in de auto zitten met het gevoel dat ik te veel rij en beter voor een diesel had kunnen kiezen. Het is een mooi gevoel om de wagen te kunnen pakken, omdat het ritje toch veel minder kosten dan bij de benzine!
De gekochte d2 had overigens ook niet het klonk geluid, dus mijn voorgevoel dat er iets niet klopte was wel juist
Gefeliciteerd met je aankoop!