Geartronic schakelt niet meer
Geplaatst: 06.08.2015 - 13:50
Hallo Forummers,
Ben enige tijd niet actief geweest op het forum maar heb nu een serieus probleem aan de hand waar ik graag jullie expertise, ervaringen en advies voor wil raadplegen.
Het gaat om een XC90 D5 automaat, MY 2003, 260.000km. Altijd bij Volvo-dealer in onderhoud (+ reparaties) geweest dus er is nooit aan gesleuteld door niet-Volvo mensen.
Enige tijd geleden op advies van een voormalig Volvo-technisch medewerker de automatische versnellingsbak laten flushen bij een gespecialiseerd bedrijf. Olie was duidelijk aan vervanging toe. In 2012 had ik (bij volvo dealer!!) reeds een flush laten uitvoeren dus ik heb zo mijn twijfels over deze eerste flush.
Bak schakelde na de 2e flush uitstekend. Half juni dit jaar - vlak voor onze vakantie - vond ik dat de auto "oversloeg" met starten. Volvo ter beoordeling aangeboden bij garage van deze voormalig Volvo technisch medewerker.
De diagnose: starterskrans dient vervangen te worden; startmotor in orde. Kosten: véél... Maar ja, ik wil niet ergens in Frankrijk staan met een auto die niet meer start. Vervanging uit laten voeren.
Auto startte daarna inderdaad weer als nieuw. Weinig mee gereden in de tussentijd.
Begin juli haken we de caravan (1800Kg.) aan en rijden richting Frankrijk via Duitsland. Na 150 km Autobahn, ga ik inhalen op een licht stijgende helling. Ik geef daartoe wat extra gas zodat de bak terugschakelt. Dit lijkt allemaal goed te gaan totdat ik naast de in te halen vrachtwagen rijd en ik een soort knal van voren/onderen hoor en de auto een aantal malen hevig gaat schokken, de toerenteller springt naar boven de 4000 Rpm. en ik ben alle trekkracht kwijt. Gas losgelaten, geprobeerd om onmiddellijk op handschakelen over te gaan en weer rustig gas bijgegeven maar hetzelfde verhaal... Ik verlies snelheid en de toerenteller blijft maar omhoog schieten wanneer ik probeer gas te geven; alsof de bak in N staat. Ik heb de vrachtwagen voorbij laten gaan en heb de hele combi langs de weg kunnen sturen zonder ernstige brokken. Langs de kant auto uitgezet en weer gestart in de hoop dat de auto zich zou resetten. Bij het in D zetten en de rem loslaten, rijd de auto naar achteren de helling af..
Polizei erbij, Passat ervoor (!!) en de 4 ton naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats getrokken (chapeau Passat!)
Afsleepdienst erbij: auto kan niet ter plaatse gerepareerd worden en dient te worden gerepatrieerd naar NL
De monteur van de takelwagen vermoed dat er iets met de koppelomvormer (?) of zelfs de versnellingsbak aan de hand is. Bij het in de versnellingen zetten van de auto, is namelijk een soort metaalachtige klik te horen maar er gebeurt niets; de versnelling grijpt niet aan. Ik heb gevraagd of dit te maken zou kunnen hebben met de recente reparatie van de starterskrans waarbij volgens mijn garage de halve motor eronderuit moest incl. de versnellingsbak (men zou de nieuwe olie wel opvangen en hergebruiken). De monteur beaamde dat het ermee te maken zou kúnnen hebben indien er bijv. iets niet goed (terug)gemonteerd was o.i.d.
Terug in Nederland staat de auto inmiddels weer bij de desbetreffende garage en men zegt dat er met de starterskrans niets aan de hand is (nee, dat begrijp ik ook...) en dat het probleem mogelijk in de koppelomvormer of de versnellingsbak zit. Ik heb een raar gevoel dat ik de uitkomst al wel weet.... Men wijst enige verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid waarschijnlijk van de hand in de veronderstelling dat moi - de onwetende leek - de portemonnee dadelijk weer trekt om nog een paar duizend over te maken.. Dit ben ik echter niet van plan aangezien ik sterk de indruk heb dat het defect met de vervanging te maken heeft; het is wel érg toevallig in mijn beleving.
Graag zou ik jullie advies en antwoorden willen hebben om voorbereid te zijn waarbij ik tevens de volgende concrete vragen heb:
- Wat zijn exact de uit te voeren werkzaamheden bij het vervangen van zo'n starterskrans; welke onderdelen moeten er allemaal ge(de)monteerd worden
- Welke relatie hebben deze onderdelen tot elkaar; m.a.w. als ik de starterskrans vervang, wat dient er dan eerst of nog meer gedemonteerd te worden om er bij te kunnen?
- Wat kan er fout gaan bij (de)montage
- Wat is er mogelijk aan de hand na het bovenstaande gelezen te hebben?
- Kan er een logisch/aantoonbaar verband (oorzaak / schuld?) bestaan tussen het uitvallen van de bak (voorheen nooit problemen gehad) en de reparatie/vervanging van de krans
- Schade aan overige onderdelen?
- Kostenraming?
Alvast bedankt voor jullie hulp; indien iemand nog andere vragen heeft, beantwoord ik deze graag
Bas
Ben enige tijd niet actief geweest op het forum maar heb nu een serieus probleem aan de hand waar ik graag jullie expertise, ervaringen en advies voor wil raadplegen.
Het gaat om een XC90 D5 automaat, MY 2003, 260.000km. Altijd bij Volvo-dealer in onderhoud (+ reparaties) geweest dus er is nooit aan gesleuteld door niet-Volvo mensen.
Enige tijd geleden op advies van een voormalig Volvo-technisch medewerker de automatische versnellingsbak laten flushen bij een gespecialiseerd bedrijf. Olie was duidelijk aan vervanging toe. In 2012 had ik (bij volvo dealer!!) reeds een flush laten uitvoeren dus ik heb zo mijn twijfels over deze eerste flush.
Bak schakelde na de 2e flush uitstekend. Half juni dit jaar - vlak voor onze vakantie - vond ik dat de auto "oversloeg" met starten. Volvo ter beoordeling aangeboden bij garage van deze voormalig Volvo technisch medewerker.
De diagnose: starterskrans dient vervangen te worden; startmotor in orde. Kosten: véél... Maar ja, ik wil niet ergens in Frankrijk staan met een auto die niet meer start. Vervanging uit laten voeren.
Auto startte daarna inderdaad weer als nieuw. Weinig mee gereden in de tussentijd.
Begin juli haken we de caravan (1800Kg.) aan en rijden richting Frankrijk via Duitsland. Na 150 km Autobahn, ga ik inhalen op een licht stijgende helling. Ik geef daartoe wat extra gas zodat de bak terugschakelt. Dit lijkt allemaal goed te gaan totdat ik naast de in te halen vrachtwagen rijd en ik een soort knal van voren/onderen hoor en de auto een aantal malen hevig gaat schokken, de toerenteller springt naar boven de 4000 Rpm. en ik ben alle trekkracht kwijt. Gas losgelaten, geprobeerd om onmiddellijk op handschakelen over te gaan en weer rustig gas bijgegeven maar hetzelfde verhaal... Ik verlies snelheid en de toerenteller blijft maar omhoog schieten wanneer ik probeer gas te geven; alsof de bak in N staat. Ik heb de vrachtwagen voorbij laten gaan en heb de hele combi langs de weg kunnen sturen zonder ernstige brokken. Langs de kant auto uitgezet en weer gestart in de hoop dat de auto zich zou resetten. Bij het in D zetten en de rem loslaten, rijd de auto naar achteren de helling af..
Polizei erbij, Passat ervoor (!!) en de 4 ton naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats getrokken (chapeau Passat!)
Afsleepdienst erbij: auto kan niet ter plaatse gerepareerd worden en dient te worden gerepatrieerd naar NL

Terug in Nederland staat de auto inmiddels weer bij de desbetreffende garage en men zegt dat er met de starterskrans niets aan de hand is (nee, dat begrijp ik ook...) en dat het probleem mogelijk in de koppelomvormer of de versnellingsbak zit. Ik heb een raar gevoel dat ik de uitkomst al wel weet.... Men wijst enige verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid waarschijnlijk van de hand in de veronderstelling dat moi - de onwetende leek - de portemonnee dadelijk weer trekt om nog een paar duizend over te maken.. Dit ben ik echter niet van plan aangezien ik sterk de indruk heb dat het defect met de vervanging te maken heeft; het is wel érg toevallig in mijn beleving.
Graag zou ik jullie advies en antwoorden willen hebben om voorbereid te zijn waarbij ik tevens de volgende concrete vragen heb:
- Wat zijn exact de uit te voeren werkzaamheden bij het vervangen van zo'n starterskrans; welke onderdelen moeten er allemaal ge(de)monteerd worden
- Welke relatie hebben deze onderdelen tot elkaar; m.a.w. als ik de starterskrans vervang, wat dient er dan eerst of nog meer gedemonteerd te worden om er bij te kunnen?
- Wat kan er fout gaan bij (de)montage
- Wat is er mogelijk aan de hand na het bovenstaande gelezen te hebben?
- Kan er een logisch/aantoonbaar verband (oorzaak / schuld?) bestaan tussen het uitvallen van de bak (voorheen nooit problemen gehad) en de reparatie/vervanging van de krans
- Schade aan overige onderdelen?
- Kostenraming?
Alvast bedankt voor jullie hulp; indien iemand nog andere vragen heeft, beantwoord ik deze graag
Bas