Vakantiepret
Geplaatst: 06.08.2015 - 23:35
De vakantie is bijna voorbij.
Vandaag de auto eens gewassen, uitgezogen, de wit lederen stoelen schoongemaakt, van binnen en buiten weer prachtig.
Haat - liefde.
Toen ik de auto kreeg (kocht), duurde het geen maand of hij gaf de geest tijdens de wintersportvakantie.
Daarna heb ik hem een maand niet meer gezien.
Wat er mis was hoor je niet, mannen van LG hebben iets gedaan met de accu.
Na afloop was er 450 km mee gescheurd, getuige het gigantische verbruik.
Testrit ivm de accu waarschijnlijk.........
Vorig jaar op vakantie naar Polen zijn we voor de zekerheid maar met de Honda gegaan. Betrouwbaar.
Dit jaar mocht de V60 mee naar de Dolomieten.
En ik moet zeggen, het was een goede ervaring.
De auto rijdt inmiddels al 16.000 km zonder pech. (op wat storingsmeldingen na dan)
Het begint, weliswaar wat argwanend, om te slaan naar liefde.
Verbruik.
De meevaller van het jaar. 1 op 17 !! Ruim 2700 km zonder stroom. 1 op 17 !
Het mooiste was de bergetappe. Een tiental cols gereden, verbruik 1 op 17,2
Van boven naar beneden de berg af gaf soms 20 tot 25 km stroom in de accu.
De volgende bergpas was de prik al weer op na 5 km, maar toch.
Een goed gevoel om op geregenereerde energie naar boven te rijden.
Ik denk dat het lage verbruik ook wel komt omdat de auto en ik een beetje aan elkaar gewend zijn geraakt.
Subtiel remmen, zodat er maximaal geregenereerd wordt zonder dat de schijfremmen hoeven in te grijpen.
Dat geldt ook op de autosnelweg.
En er zit eigenlijk altijd genoeg prik in de accu om in dorpjes op electra te rijden, net zoals bij parkeren en wegrijden.
Jammer dat het zo weinig mensen opvalt.
Wegligging
Tja, dat vind ik een teer punt. Rechtuitrijden kan prima, maar bij hoge snelheden voelt het niet superstabiel.
Nee, dat ken ik anders bij mijn vorige auto, de Audi 100 quattro met het puur mechanische Torsen differentieel.
Die was niet van de weg te krijgen. Op topsnelheid (225) lag die als een blok op de weg.
Ook in bochten winnen de Audi en de Honda het ruimschoots van de V60.
Met beide auto's kon en kan ik op de cruise control een halve rotonde nemen.
Dat durf ik niet met de V60. Natuurlijk is die ook wat zwaarder.
In haarspeldbochten ligt de V60 ook wat meer als een dweil op de weg.
GPStracker ingebouwd.
Omdat ik de tijd had heb ik onder het dashbord een GPStracker gemonteerd.
De auto heeft geen Sensus Connected Touch en vertelt het baasje dus niet waar hij is.
De laatste 20 jaar heb ik in elke auto wel een schakelaar over de bobine of over de benzinepomp ingebouwd om diefstal te voorkomen, zo niet moeilijker te maken. Of het helpt, weet ik niet, want er heeft bij mijn weten nog nooit iemand een poging gedaan een auto van mij te stelen.
En de V60, die wil niemand hebben. Die kunnen ze alleen maar in Noorwegen in en Nederland onderhouden.
Met een V60 hoef je niet bang te zijn dat die naar Rusland verhuist.
Toch wilde ik iets inbouwen om de auto extra te beveiligen, maar mijn garage verbood het mij.
Te riskant om in te grijpen met al die electronica aan boord.
Vandaar de GPStracker. Kan de auto me altijd vertellen waar hij is. (o ja, voor 25 euro heb je al zo'n ding uit China, werkt perfect)
Navigatie
Wat een ramp. Ik blijf het een minpunt vinden.
Kent u de plaats Paas-a-oe? of Kaas-sel?
Die juffrouw heeft niet alleen een zeurstem, maar de computerstem is van de vorige eeuw!
Kan dat echt niet anders?
En dan moet ik nog steeds wennen aan de situatie dat je een snelweg nadert. Je moet rechtsaf ná het viaduct.
De navigatie is zo afgesteld dat vlak voor de afslag vóór het viaduct dat mens zegt: Rechtsaf slaan - pauze - na 100 meter.
Ik heb al zo vaak op de rem gestaan om de verkeerde afslag te nemen!
De TomTom in onze Honda doet dat anders, hoe anders weet ik niet, maar duidelijk en zonder dat het aanleiding geeft tot verwarrende situaties.
En dan nog iets. De TomTom geeft aan wanneer je te hard rijdt. Mag je 80 dan komt er een signaaltje op het moment dat je 85 of zoiets rijdt.
Bescheiden, maar wel duidelijk.
Waarom kan zoiets niet in de Volvo navigatie?
In de TomTom zit bovendien een vriendelijke juffrouw met een Belgisch accent. Ze spreekt alle plaatsnamen correct uit.
Helemaal bij de tijd.
Land van herkomst.
Als je zo wat onderdelen loshaalt aan de V60, dan kom je er achter dat er eigenlijk ook 'made in Polen' op moet staan.
De meeste plastic delen komen uit Polen. De afdekhoes van de bagageruimte, de matten, ja zelfs het hele dashbord wordt uit Polen geïmporteerd door Volvo. (electrically tested and approved 06-11-2013 staat er op het label)
Vermogen
Wat een pret op de autosnelweg in Duitsland. Ik rij over het algemeen vrij rustig op de cruise, maar zo nu en dan mag het gas er wel even op.
Heerlijk, wat een vermogen, wat een kracht. En dat ondersteund door perfecte remmen.
Conclusie
De V60 is een fijne, comfortabele auto. Op het circuit kan je er geen potten mee breken, maar voor alle dag is er niets aan de hand.
De auto bevalt me ondertussen prima. Ik hoop er nog jaren mee vooruit te kunnen.
Vandaag de auto eens gewassen, uitgezogen, de wit lederen stoelen schoongemaakt, van binnen en buiten weer prachtig.
Haat - liefde.
Toen ik de auto kreeg (kocht), duurde het geen maand of hij gaf de geest tijdens de wintersportvakantie.
Daarna heb ik hem een maand niet meer gezien.
Wat er mis was hoor je niet, mannen van LG hebben iets gedaan met de accu.
Na afloop was er 450 km mee gescheurd, getuige het gigantische verbruik.
Testrit ivm de accu waarschijnlijk.........
Vorig jaar op vakantie naar Polen zijn we voor de zekerheid maar met de Honda gegaan. Betrouwbaar.
Dit jaar mocht de V60 mee naar de Dolomieten.
En ik moet zeggen, het was een goede ervaring.
De auto rijdt inmiddels al 16.000 km zonder pech. (op wat storingsmeldingen na dan)
Het begint, weliswaar wat argwanend, om te slaan naar liefde.
Verbruik.
De meevaller van het jaar. 1 op 17 !! Ruim 2700 km zonder stroom. 1 op 17 !
Het mooiste was de bergetappe. Een tiental cols gereden, verbruik 1 op 17,2
Van boven naar beneden de berg af gaf soms 20 tot 25 km stroom in de accu.
De volgende bergpas was de prik al weer op na 5 km, maar toch.
Een goed gevoel om op geregenereerde energie naar boven te rijden.
Ik denk dat het lage verbruik ook wel komt omdat de auto en ik een beetje aan elkaar gewend zijn geraakt.
Subtiel remmen, zodat er maximaal geregenereerd wordt zonder dat de schijfremmen hoeven in te grijpen.
Dat geldt ook op de autosnelweg.
En er zit eigenlijk altijd genoeg prik in de accu om in dorpjes op electra te rijden, net zoals bij parkeren en wegrijden.
Jammer dat het zo weinig mensen opvalt.
Wegligging
Tja, dat vind ik een teer punt. Rechtuitrijden kan prima, maar bij hoge snelheden voelt het niet superstabiel.
Nee, dat ken ik anders bij mijn vorige auto, de Audi 100 quattro met het puur mechanische Torsen differentieel.
Die was niet van de weg te krijgen. Op topsnelheid (225) lag die als een blok op de weg.
Ook in bochten winnen de Audi en de Honda het ruimschoots van de V60.
Met beide auto's kon en kan ik op de cruise control een halve rotonde nemen.
Dat durf ik niet met de V60. Natuurlijk is die ook wat zwaarder.
In haarspeldbochten ligt de V60 ook wat meer als een dweil op de weg.
GPStracker ingebouwd.
Omdat ik de tijd had heb ik onder het dashbord een GPStracker gemonteerd.
De auto heeft geen Sensus Connected Touch en vertelt het baasje dus niet waar hij is.
De laatste 20 jaar heb ik in elke auto wel een schakelaar over de bobine of over de benzinepomp ingebouwd om diefstal te voorkomen, zo niet moeilijker te maken. Of het helpt, weet ik niet, want er heeft bij mijn weten nog nooit iemand een poging gedaan een auto van mij te stelen.
En de V60, die wil niemand hebben. Die kunnen ze alleen maar in Noorwegen in en Nederland onderhouden.
Met een V60 hoef je niet bang te zijn dat die naar Rusland verhuist.
Toch wilde ik iets inbouwen om de auto extra te beveiligen, maar mijn garage verbood het mij.
Te riskant om in te grijpen met al die electronica aan boord.
Vandaar de GPStracker. Kan de auto me altijd vertellen waar hij is. (o ja, voor 25 euro heb je al zo'n ding uit China, werkt perfect)
Navigatie
Wat een ramp. Ik blijf het een minpunt vinden.
Kent u de plaats Paas-a-oe? of Kaas-sel?
Die juffrouw heeft niet alleen een zeurstem, maar de computerstem is van de vorige eeuw!
Kan dat echt niet anders?
En dan moet ik nog steeds wennen aan de situatie dat je een snelweg nadert. Je moet rechtsaf ná het viaduct.
De navigatie is zo afgesteld dat vlak voor de afslag vóór het viaduct dat mens zegt: Rechtsaf slaan - pauze - na 100 meter.
Ik heb al zo vaak op de rem gestaan om de verkeerde afslag te nemen!
De TomTom in onze Honda doet dat anders, hoe anders weet ik niet, maar duidelijk en zonder dat het aanleiding geeft tot verwarrende situaties.
En dan nog iets. De TomTom geeft aan wanneer je te hard rijdt. Mag je 80 dan komt er een signaaltje op het moment dat je 85 of zoiets rijdt.
Bescheiden, maar wel duidelijk.
Waarom kan zoiets niet in de Volvo navigatie?
In de TomTom zit bovendien een vriendelijke juffrouw met een Belgisch accent. Ze spreekt alle plaatsnamen correct uit.
Helemaal bij de tijd.
Land van herkomst.
Als je zo wat onderdelen loshaalt aan de V60, dan kom je er achter dat er eigenlijk ook 'made in Polen' op moet staan.
De meeste plastic delen komen uit Polen. De afdekhoes van de bagageruimte, de matten, ja zelfs het hele dashbord wordt uit Polen geïmporteerd door Volvo. (electrically tested and approved 06-11-2013 staat er op het label)
Vermogen
Wat een pret op de autosnelweg in Duitsland. Ik rij over het algemeen vrij rustig op de cruise, maar zo nu en dan mag het gas er wel even op.
Heerlijk, wat een vermogen, wat een kracht. En dat ondersteund door perfecte remmen.
Conclusie
De V60 is een fijne, comfortabele auto. Op het circuit kan je er geen potten mee breken, maar voor alle dag is er niets aan de hand.
De auto bevalt me ondertussen prima. Ik hoop er nog jaren mee vooruit te kunnen.