Pagina 1 van 3
Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 08:51
door Peveo
Ik vroeg me af hoe het rijden met een automaat in de bergen eigenlijk gaat.
Om precies te zijn in een situatie dat je gewoon de stand D gebruikt maar dat je geconfronteerd wordt met een toch wel stijl stukje weg en de auto er duidelijk moeite mee heeft.
Als je in zo'n situatie snelheid verliest hoe los je dat dan op?
Tijdens het rijden terug schakelen net als met een schakelbak is er niet bij ....
De bergen in met een vol geladen auto leverde me met mijn vorige (Schakel) auto nogal eens fors snelheids verlies op .
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 09:15
door kevinwalter
Peveo schreef:
Tijdens het rijden terug schakelen net als met een schakelbak is er niet bij ....
Gewoon je pook in 4 zetten. Dat is het beste in de bergen. Meer circulatie van je olie is betere koeling.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 09:42
door Walter
inderdaad, beetje afhankelijk van de heling gebruik maken van die 4-3-2-L. In ieder geval toeren blijven maken.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 12:08
door Peveo
Mij gaat het met name om stukken snelweg zoals bv in de ardennen( net na Luik krijg je zo'n leuke klim) waarbij je ineens een wat stillere klim krijgt.
Maar ik zal de weg wel eens gaan rijden in 4 zoals voorgesteld.
Dank voor de reacties
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 13:03
door Hksvs
Weet niet wat voor blok je hebt, maar ik heb er totaal geen moeite mee gehad, met onze V70n 2.5T geartronic. Gewoon in z'n D gelaten en hij sleurde ons overal overheen.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 13:07
door Walter
Hksvs schreef:
Weet niet wat voor blok je hebt, maar ik heb er totaal geen moeite mee gehad, met onze V70n 2.5T geartronic. Gewoon in z'n D gelaten en hij sleurde ons overal overheen.
Dat is het probleem met de sterke motoren, die sleuren gewoon door. Ook met lage toeren. En daar wringt de schoen; om de olie van de bak te koelen, heb je toeren nodig zodat de olie rondgepompt wordt. Gewoon in D loop je grote kans dat de bakolie verbrand met stevige kans op schade aan de bak als gevolg.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 13:30
door lint
Gewoon met iets hogere toerentallen rijden en je hebt geen problemen in heuvelachtig terrein.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 14:07
door RoaldH
Sportstand of handmatig terugschakelen helpt prima.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 10.08.2015 - 14:16
door Peveo
Mijn V is van 2002 , gewoon 2.5 blok met standaard automaat.
Van dat toeren maken en koelen wist ik niet , weer wat bij geleerd over een geweldige auto.
Tis mijn eerste V70 mensen ( sinds 5 maanden) en geniet er nog elke dag van....
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 11.08.2015 - 23:03
door Fredraket
Met losse auto laat ik hem gewoon in D staan, met de caravan erachter lekker met de hand schakelen en zorgen dat ik rond de 2000 rpm blijf.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 11.08.2015 - 23:40
door M&M
Sportstand volgens mij heb ik die niet. Wel manual mogelijk maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 07:59
door Plein69
Als ik de heuvel bij luik neem met 120 op cc met vouwwagen er achter schakelt hij automatisch terug naar 4 en ga ik met 4000 toeren onverminderd met 120 door.
Belangrijkste in de bergen heuvel op is toeren. Bij meer toeren word het blok en de automaatbak beter gekoeld omdat er door het hogere toerental meer circulatie is.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 08:32
door diesel01
Fredraket schreef:
Met losse auto laat ik hem gewoon in D staan, met de caravan erachter lekker met de hand schakelen en zorgen dat ik rond de 2000 rpm blijf.
Dat zal dan het verschil zijn met de nieuwe GT8 D4 en de oude GT6 D5 (Polestar 205pk)
Mijn XC tokkelt uit zichzelf met 1900tpm omhoog op koppel, ook zonder caravan te laag en met relatief weinig snelheid ook weinig koeling..
Ik schakel in de bergen altijd zelf en houd iig 2500tpm aan.
Overigens was dit voorbeeld in Fiss Oostenrijk, een best wel stevig klim.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 09:10
door Peveo
Als ik de heuvel bij luik neem met 120 op cc met vouwwagen er achter schakelt hij automatisch terug naar 4 en ga ik met 4000 toeren onverminderd met 120 door.
Precies Plein 69, die heuvel had ik in gedachten, dat is zo'n klim die lineair door blijft gaan .
Met een volgeladen Ford Mondeo schakelbak moest ik altijd terugschaleken en planken om op 100 te blijven.
Die had er echt moeite mee en ik ben daarom benieuwd hoe mijn bescheiden V70 2.5 dat gaat doen.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 09:24
door Walter
hij zal prima boven komen maar voor behoud van je bak is aan te raden om terug te schakelen. Mag ik het zo samenvatten?
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 10:00
door lint
Dat is een prima samenvatting nu nog de uitvoering maar daar gaat het toch vaak mis.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 10:24
door Walter
dat is een ieders eigen verantwoording, toch Leo

Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 10:28
door lint
Dat is helemaal waar maar dan moet je niet raar opkijken als het misgaat bij het niet opvolgen van de goedbedoelde tips.
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 10:44
door Peveo
Het is me duidelijk dat ik dus flink de toeren er op moet houden( 3000-3500 ?) dus in. Stand D of 4.
Maar nu schiet me gelijk wat anders in het hoofd.....
Hoe gaat het met afdalen? Als je dan in D of 4 naar beneden snelt is gas loslaten dan genoeg?
Gisteren wat heuvels in Zuid-Limburg gedaan en dat ging allemaal vrij vlot, ook naar beneden ( moest wel afremmen).
Nonde, nog veel te ontdekken ..
Re: Met automaat de bergen in
Geplaatst: 12.08.2015 - 11:06
door Buurtje
De stelregel is: in dezelfde versnelling omlaag als omhoog.
Dat is om te voorkomen dat je constant met de voet moet bijremmen. (wél altijd met de voet blijven remmen voor een bocht natuurlijk)
Je kunt zelf aanvoelen of je auto zonder bijremmen de gewenste snelheid houdt. Zo niet, dan terugschakelen (de motor zal dan in de toeren schieten).