Boardcomputer (toch maar weer eens)
Geplaatst: 28.07.2006 - 11:55
Ik heb een vraag over de boardcomputer van mijn S60 D5 die ik nog niet heb kunnen terugvinden op het forum. Er is natuurlijk al erg veel geschreven dat het ding veel afwijkt enzo, maar de reden waarom deze afwijking er is lees ik nergens.
Ik heb een behoorlijk grote afwijking van de BC. Bij normaal woonwerk verkeer (120 met soms files) staat de BC op 6.0 (1:16,7) terwijl ik er dan niet meer dan 1:13 mee haal in werkelijkheid. Dat is een afwijking van bijna 30%.
Laatst had ik toevallig noodgedwongen een heel stuk rustig gereden. De BC stond op 4.1. Ik dacht eens proberen hoe zuinig de auto echt kan lopen. Ik moest toevallig veel lange stukken rijden, dus de cc op 100 en cruisen maar. Na een dikke 600 km stond de BC nog op 4.1 (ik had hem van tevoren wel gereset bij tanken). Toen ik ging tanken kwam ik uit op 1:18, terwijl ik volgens de BC 1:24,4 had gereden. Dat is een afwijking van 35%!
Ik vind mijn auto onbehoorlijk veel drinken. 1:13 met een heel rustige rijstijl is denk ik wel erg veel voor deze motor/auto. Het is een handgeschakelde versie, en ik heb het idee dat ik met een wat aggressievere rijstijl de 1:10 best haalbaar is.
Nu mijn eigenlijke vraag: Waardoor wordt die afwijking veroorzaakt. Ik vermoed dat de luchtmassameter de boardcomputer laat "tellen". Deze meet immers de hoeveelheid aangezogen lucht, en daarmee ook de hoeveelheid ingespoten brandstof. Als de LMM vervuild raakt kan deze te weinig lucht meten, en wordt er teveel aan brandstof ingespoten. Klopt dit of zit het anders in elkaar?
Ik heb een behoorlijk grote afwijking van de BC. Bij normaal woonwerk verkeer (120 met soms files) staat de BC op 6.0 (1:16,7) terwijl ik er dan niet meer dan 1:13 mee haal in werkelijkheid. Dat is een afwijking van bijna 30%.
Laatst had ik toevallig noodgedwongen een heel stuk rustig gereden. De BC stond op 4.1. Ik dacht eens proberen hoe zuinig de auto echt kan lopen. Ik moest toevallig veel lange stukken rijden, dus de cc op 100 en cruisen maar. Na een dikke 600 km stond de BC nog op 4.1 (ik had hem van tevoren wel gereset bij tanken). Toen ik ging tanken kwam ik uit op 1:18, terwijl ik volgens de BC 1:24,4 had gereden. Dat is een afwijking van 35%!
Ik vind mijn auto onbehoorlijk veel drinken. 1:13 met een heel rustige rijstijl is denk ik wel erg veel voor deze motor/auto. Het is een handgeschakelde versie, en ik heb het idee dat ik met een wat aggressievere rijstijl de 1:10 best haalbaar is.
Nu mijn eigenlijke vraag: Waardoor wordt die afwijking veroorzaakt. Ik vermoed dat de luchtmassameter de boardcomputer laat "tellen". Deze meet immers de hoeveelheid aangezogen lucht, en daarmee ook de hoeveelheid ingespoten brandstof. Als de LMM vervuild raakt kan deze te weinig lucht meten, en wordt er teveel aan brandstof ingespoten. Klopt dit of zit het anders in elkaar?