Ervaringen V60 Summum T5
Geplaatst: 20.08.2015 - 22:37
Na ongeveer 18 maanden en 30.000 km een "overzichtje van mijn bevindingen".
De V60 Summum T5 is een heerlijke auto, maar ik heb toch zeker wat op- en aanmerkingen:
(Hiervoor een aantal VW Passat's gereden, dus hier vergelijk ik mee)
Weggedrag: Zeker niet zo stabiel als de Passat. Ondanks dat de V60 zwaarder is, voelt ie "zwabberig" aan in de bochten, ook bij beperkte snelheid. Actieve sturing is gewenst.
Interieur: Na deze korte tijd al rammeltjes en resonanties in de plastic delen van het interieur. Zeker bij wat grover wegdek zeer irritant!
Bekerhouders: Geen ruimte blijkbaar om 2 bekerhouders naast elkaar te plaatsen, dus moesten ze achter elkaar, niet echt fijn.
Verder zijn ze te diep en is er weinig ruimte omheen, dus een blikje fris er uit tillen is niet eenvoudig en moet omzichtig gebeuren om niet te morsen.
Dashboard: Zeker overzichtelijk (TFT), maar één grote klacht: en dat is de dashboard-verlichting. Deze kent in de V60 maar 2 standen: Vol aan of gedimd (wieltje bij de verlichtingsschakelaar), en niets ertussen. Waar de Passat gradueel van vol naar gedimd ging is het hier het één of de ander. Met als gevolg dat je in schemering of onder bomen door (bijvoorbeeld tijdens vakantie in Zweden) de verlichting als een gek ziet oplichten en dimmen. Enige manier om hier niet gek van te worden is de dimmer op "hoog" te zetten, maar dat is in het donker weer teveel, dus dan weer omlaag regelen. Irritant! Moet toch niet zo moeilijk beter te ontwerpen zijn?
T5 met automaat en flippers: Die flippers zijn waardeloos: Bij schakelen hiermee, moet je ook blijven drukken anders schakelt de automaat ze na zo'n 30 seconden uit en gaat alles weer (vol-)automatisch. Dus bijvoorbeeld niet te gebruiken om terug te schakelen bij helling naar beneden met caravan.
Voorruit: Mijn inziens "zacht": bij het geringste steentje vliegen de splinters er van af. Niet echte sterretjes, maar kleine schilfertjes. wel vervelend om tegenaan te kijken en geeft vuilophoping voor de ruitenwisser met als gevolg veel strepen.
Sensus navigatie: Kleine wegen zijn pas zichtbaar bij een schaal van 200 mtr, tankstations bij 500 mtr. De verwachte aankomsttijd-berekening verloopt traag door middel van "zelflering". In de Passat kon je gewoon Langzaam, Gemiddeld of Snel ingeven. Bij een caravan werkte Langzaam prima. Nu zie ik gedurende de reis de teller met uren oplopen en geeft absoluut geen betrouwbare informatie.
Verkeersborden-indicatie en toegestane snelheid:
Verkeersborden worden door een camera gelezen en aangegeven op het dashboard. Tenminste als ze voldoende zichtbaar zijn (dus niet op een scherpe binnenbocht staan) en er überhaupt een snelheid aangegeven wordt (bv bij het verlaten van de bebouwde kom blijft er nog een hele tijd "50" staan en vice versa). er is geen selectie om de toegestane snelheid van de kaart te lezen. Je zou denken dan zo'n "downgrade" mogelijk zou moeten zijn, daar auto's zonder deze optie dat wel kunnen.
Nogmaals: "My experience, your mileage may vary"
De V60 Summum T5 is een heerlijke auto, maar ik heb toch zeker wat op- en aanmerkingen:
(Hiervoor een aantal VW Passat's gereden, dus hier vergelijk ik mee)
Weggedrag: Zeker niet zo stabiel als de Passat. Ondanks dat de V60 zwaarder is, voelt ie "zwabberig" aan in de bochten, ook bij beperkte snelheid. Actieve sturing is gewenst.
Interieur: Na deze korte tijd al rammeltjes en resonanties in de plastic delen van het interieur. Zeker bij wat grover wegdek zeer irritant!
Bekerhouders: Geen ruimte blijkbaar om 2 bekerhouders naast elkaar te plaatsen, dus moesten ze achter elkaar, niet echt fijn.
Verder zijn ze te diep en is er weinig ruimte omheen, dus een blikje fris er uit tillen is niet eenvoudig en moet omzichtig gebeuren om niet te morsen.
Dashboard: Zeker overzichtelijk (TFT), maar één grote klacht: en dat is de dashboard-verlichting. Deze kent in de V60 maar 2 standen: Vol aan of gedimd (wieltje bij de verlichtingsschakelaar), en niets ertussen. Waar de Passat gradueel van vol naar gedimd ging is het hier het één of de ander. Met als gevolg dat je in schemering of onder bomen door (bijvoorbeeld tijdens vakantie in Zweden) de verlichting als een gek ziet oplichten en dimmen. Enige manier om hier niet gek van te worden is de dimmer op "hoog" te zetten, maar dat is in het donker weer teveel, dus dan weer omlaag regelen. Irritant! Moet toch niet zo moeilijk beter te ontwerpen zijn?
T5 met automaat en flippers: Die flippers zijn waardeloos: Bij schakelen hiermee, moet je ook blijven drukken anders schakelt de automaat ze na zo'n 30 seconden uit en gaat alles weer (vol-)automatisch. Dus bijvoorbeeld niet te gebruiken om terug te schakelen bij helling naar beneden met caravan.
Voorruit: Mijn inziens "zacht": bij het geringste steentje vliegen de splinters er van af. Niet echte sterretjes, maar kleine schilfertjes. wel vervelend om tegenaan te kijken en geeft vuilophoping voor de ruitenwisser met als gevolg veel strepen.
Sensus navigatie: Kleine wegen zijn pas zichtbaar bij een schaal van 200 mtr, tankstations bij 500 mtr. De verwachte aankomsttijd-berekening verloopt traag door middel van "zelflering". In de Passat kon je gewoon Langzaam, Gemiddeld of Snel ingeven. Bij een caravan werkte Langzaam prima. Nu zie ik gedurende de reis de teller met uren oplopen en geeft absoluut geen betrouwbare informatie.
Verkeersborden-indicatie en toegestane snelheid:
Verkeersborden worden door een camera gelezen en aangegeven op het dashboard. Tenminste als ze voldoende zichtbaar zijn (dus niet op een scherpe binnenbocht staan) en er überhaupt een snelheid aangegeven wordt (bv bij het verlaten van de bebouwde kom blijft er nog een hele tijd "50" staan en vice versa). er is geen selectie om de toegestane snelheid van de kaart te lezen. Je zou denken dan zo'n "downgrade" mogelijk zou moeten zijn, daar auto's zonder deze optie dat wel kunnen.
Nogmaals: "My experience, your mileage may vary"