Pagina 1 van 1

Terugval van toerental

Geplaatst: 22.08.2015 - 20:34
door PRAV
Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.

Re: Terugval van toerental

Geplaatst: 24.08.2015 - 11:33
door RoaldH
PRAV schreef: Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.
Als een PIH met conventionele automaat (en lockup) uitrolt, zal de D5 gewoon met het toerental blijven draaien dat hoort bij de snelheid en versnelling die actief is. Had je A4 een DSG bak? Alleen met koude motor (en automaat) zal het toerental terugvallen tot minder dan 1000 toeren, omdat de lockup van de Geartronic dan niet ingeschakeld is.

Re: Terugval van toerental

Geplaatst: 24.08.2015 - 17:45
door vaudi
PRAV schreef: Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.
Als je in de mode Hybrid rijdt. dan zal bij gasloslaten het toerental terug kunnen vallen naar 0.
Ook in Hybrid kan de diesel draaien
- bij >125 km/u
- bij weinig stroomvoorraad

Re: Terugval van toerental

Geplaatst: 24.08.2015 - 19:53
door jvov60
vaudi schreef:
PRAV schreef: Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.
Als je in de mode Hybrid rijdt. dan zal bij gasloslaten het toerental terug kunnen vallen naar 0.
Ook in Hybrid kan de diesel draaien
- bij >125 km/u
- bij weinig stroomvoorraad
Je vergeet er nog eentje: ook bij lage temperaturen en "Extra Verwarming" (via standkachel) is uitgeschakeld, gaat de dieselmotor aan en blijft aan.