Pagina 1 van 6

V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 18:18
door Summum
Getriggered door een collega die een leasecontract gaat openbreken om nog dit jaar een nieuwe auto (niet Volvo) te kunnen uitzoeken en zodoende nog 5 jaar te kunnen profiteren van de huidige bijtellingsregels, zat ik me ook eens af te vragen wat wijsheid is. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en maak graag gebruik van jullie kennis en ervaring.

Mijn situatie: Ik ben in loondienst van mijn eigen B.V. en heb dus zowel met de werkgevers- als werknemerskant van een auto van de zaak te maken. Op dit moment rij ik de V60 zakelijk in de bijtelling voor 25% over een fiscale waarde van net boven 40k. Levert een bijtelling op van zo'n 10 mille per jaar.

Stel ik zou kiezen voor een V60 D5 (als die er nog is) of D6 Twin Engine. Als die dit jaar nog leverbaar is zou ik er privé flink op vooruit gaan. Immers, 7% bijtelling over zo'n 70k (met wat leuke opties) levert 5 mille bijtelling per jaar op. Spaar ik gauw € 200 netto p.m. mee uit en ik rij er nog een dikkere en nieuwere auto mee ook! Enige nadeel wat ik zie is de (nog) beperktere bagageruimte, maar voor die paar keer dat het er echt toe doet zet ik er wel een box op.

Zakelijk is het anders. Mijn huidige V60 is zakelijk gekocht. De kosten die ik daar voor maak zijn (naast onderhoud etc.) vooral afschrijving en brandstof. Als ik naar een PIH zou overstappen gaat de afschrijving fors omhoog, van 20% over 40k naar 20% over 70k (ik laat restwaarde even buiten beschouwing). Verzekering zal ook duurder worden. En als ik het goed heb ook de wegenbelasting toch vanaf 2016? Gaat een PIH niet tellen als een 'gewone" D5 dan? En dan moet je de aankoopprijs ook nog even liquide hebben.

Voordelen zijn minder brandstofkosten. Ik kan dagelijks woon-werkverkeer grotendeels elektrisch doen en wat er wel op diesel gereden wordt zal zuiniger zijn dan de net 1 op 10 van de huidige benzinedrinker. Maar als ik ook moet gaan investeren in 1 of 2 laadpalen (op de zaak en thuis), dan vrees ik dat dat voordeel snel verdampt. Of zie ik dat verkeerd?
En zijn er nu nog zakelijke voordelen als MIA bij aanschaf van een PIH, of is dat al volledig afgeschaft?

Kortom, ik ben een beetje bang dat de privé voordelen van een PIH volledig teniet gedaan zullen worden door de zakelijke nadelen. Wie kan mij meer licht in de duisternis brengen?

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 19:36
door Paul
Moet je zeker doen, mijn vader krijgt over een maand ook zijn D6, die gaat van een V70 met veel toeters over. Ook omdat het hem nu nog geld bespaard, volgend jaar met 15% is het niet echt meer interessant als je bijtelling en leasekosten hebt.

Dus ik zou het zeker doen, alleen al voor de bijtelling. Maar wat je ook kan doen, jij hebt nu ook een ingereden model, neem eentje van een jaar oud. Dan heb je wel maar 4 jaar profijt van 7% bijtelling, maar je bespaart wel 20k aanschafkosten.
MIA/KIA zijn er nauwelijks of niet. Alleen voor volledig elektrische auto's!

Laadpaal zou nog wel voor MIA in aanmerking kunnen komen en kijk ook naar gemeentelijke kortingen.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 19:36
door Paul
PS die S60 is bijna wel weer heel voordelig met bijtelling, 35% van de marktwaarde!

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 19:43
door OGA244
Ik krijg dit weekend 2 stuks 0% bijtellings D6en binnen met iets van 10.000km, 0% tot 11/2018 (38mnd x 0 = 0):-)

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 19:45
door RichieB
Tsja, je had je V60 in 2013 moeten inruilen voor een PIH met 0%. Toen was het absoluut rendabel. Maar zelfs als de voordelen wegvallen door een duurdere auto op de zaak, je krijgt er meer rijplezier voor terug!

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 20:03
door Ben
Vraag je accountant eens. Die heeft er vast wel een aardig rekenmodelletje voor. Met de consequenties voor zowel privé als de bv.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 21:25
door rsnhakan
Je kunt ook gewoon laden via het stopcontact. Doen wij ook. Scheelt maximaal een half uur op één complete lading.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 22:05
door Paul
Scheelt dat maar zo weinig? Heb jij wel eens geladen bij normale paal dan Hakan, volgens mij hebben jullie niet eens die kabel ;-)

Maar mooi OGA, ben benieuwd naar de prijs!

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 22:20
door OGA244
ik weet het al ;o)

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 28.08.2015 - 22:29
door Paul
Wat mooi :-)

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 29.08.2015 - 07:12
door rsnhakan
@Paul, haha, nee. Wij hebben nog nooit bij een echte laadpaal geladen. Met 16A laad je als het goed is in 3,5 uur op. Met 10A in 4,5 uur. Dus 13A moet wel 4 uur zijn. Komt ook wel overeen wat de VOC app laat zien als de accu leeg is.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 29.08.2015 - 09:47
door Paul
denIk kan je vertellen dat het echt heel langzaam aanvoelt als je opeens moet laden via stopcontact. En je zal zien dat je dat dan niet meer gaat doen omdat het zo lang duurt (behalve natuurlijk in de nacht). Maar ik laad hem overal waar ik ben op, waardoor je toch weer lekker met stroom kan rijden

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 29.08.2015 - 10:15
door henkchroom
Je kunt thuis ook laden met 16A. Ik heb een CEE (blauwe campingstekker) stopkontakt geplaatst en ik laad gewoon 16A.
Dus net zo snel als een laadpaal.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 29.08.2015 - 13:58
door rsnhakan
Paul, ik denk dat dat per persoon verschilt. Wij steken de stekker altijd in het stopcontact, ookal is het maar voor even.

Henk, helaas kan je dan bijna nergens laden.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 29.08.2015 - 22:56
door Paul
Ja ik laad hem ook overal waar ik ben, maar ik vind het effect zo weinig als ik bij iemand 2 uur werk en hem laadt op 10A.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 31.08.2015 - 01:01
door Summum
Een jong gebruikte zou natuurlijk ook opnieuw een goede optie kunnen zijn, dat is waar Paul. Scheelt toch stuk investering. En als je dan helemaal geen bijtelling meer hebt wordt de rekensom wellicht nog gunstiger, ook al is de looptijd korter. Nadeel is dat die 0-procenters vaak erg aan de prijs worden aangeboden, soms duurder dan nieuwere modellen met minder km! En er moet er maar net een te vinden zijn met de door mij gewenste specs. Maar GJ, doe eens wat info over via pm? :D

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 31.08.2015 - 07:40
door henkchroom
Henk, helaas kan je dan bijna nergens laden.
Beste Hakan, ik heb een verloopsnoertje in de auto liggen, zodat ik ook aan een gewoon stopcontact kan laden.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 31.08.2015 - 07:47
door rsnhakan
henkchroom schreef:
Henk, helaas kan je dan bijna nergens laden.
Beste Hakan, ik heb een verloopsnoertje in de auto liggen, zodat ik ook aan een gewoon stopcontact kan laden.
Wat ik heb begrepen is dat Volvo die verloopsnoertjes niet aanbeveelt. Maar in de praktijk schijnt het best goed te werken.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 31.08.2015 - 12:01
door henkchroom
Gaat prima. De aarde moet wel goed aangesloten zijn.
Een keer per ongeluk een verlengsnoer zonder aarde (van de heggenschaar) meegenomen en dan wil hij niet opladen.

Re: V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?

Geplaatst: 31.08.2015 - 13:50
door RichieB
Klopt. Een verloopstekker naar een UK-plug zonder aarde werkt ook niet. Maar als je dan met een paperclip de aarde van de EU-stekker en het stopcontact met elkaar verbindt weer wel. O-)