V60 PIH nog aan te bevelen in 2015?
Geplaatst: 28.08.2015 - 18:18
Getriggered door een collega die een leasecontract gaat openbreken om nog dit jaar een nieuwe auto (niet Volvo) te kunnen uitzoeken en zodoende nog 5 jaar te kunnen profiteren van de huidige bijtellingsregels, zat ik me ook eens af te vragen wat wijsheid is. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en maak graag gebruik van jullie kennis en ervaring.
Mijn situatie: Ik ben in loondienst van mijn eigen B.V. en heb dus zowel met de werkgevers- als werknemerskant van een auto van de zaak te maken. Op dit moment rij ik de V60 zakelijk in de bijtelling voor 25% over een fiscale waarde van net boven 40k. Levert een bijtelling op van zo'n 10 mille per jaar.
Stel ik zou kiezen voor een V60 D5 (als die er nog is) of D6 Twin Engine. Als die dit jaar nog leverbaar is zou ik er privé flink op vooruit gaan. Immers, 7% bijtelling over zo'n 70k (met wat leuke opties) levert 5 mille bijtelling per jaar op. Spaar ik gauw € 200 netto p.m. mee uit en ik rij er nog een dikkere en nieuwere auto mee ook! Enige nadeel wat ik zie is de (nog) beperktere bagageruimte, maar voor die paar keer dat het er echt toe doet zet ik er wel een box op.
Zakelijk is het anders. Mijn huidige V60 is zakelijk gekocht. De kosten die ik daar voor maak zijn (naast onderhoud etc.) vooral afschrijving en brandstof. Als ik naar een PIH zou overstappen gaat de afschrijving fors omhoog, van 20% over 40k naar 20% over 70k (ik laat restwaarde even buiten beschouwing). Verzekering zal ook duurder worden. En als ik het goed heb ook de wegenbelasting toch vanaf 2016? Gaat een PIH niet tellen als een 'gewone" D5 dan? En dan moet je de aankoopprijs ook nog even liquide hebben.
Voordelen zijn minder brandstofkosten. Ik kan dagelijks woon-werkverkeer grotendeels elektrisch doen en wat er wel op diesel gereden wordt zal zuiniger zijn dan de net 1 op 10 van de huidige benzinedrinker. Maar als ik ook moet gaan investeren in 1 of 2 laadpalen (op de zaak en thuis), dan vrees ik dat dat voordeel snel verdampt. Of zie ik dat verkeerd?
En zijn er nu nog zakelijke voordelen als MIA bij aanschaf van een PIH, of is dat al volledig afgeschaft?
Kortom, ik ben een beetje bang dat de privé voordelen van een PIH volledig teniet gedaan zullen worden door de zakelijke nadelen. Wie kan mij meer licht in de duisternis brengen?
Mijn situatie: Ik ben in loondienst van mijn eigen B.V. en heb dus zowel met de werkgevers- als werknemerskant van een auto van de zaak te maken. Op dit moment rij ik de V60 zakelijk in de bijtelling voor 25% over een fiscale waarde van net boven 40k. Levert een bijtelling op van zo'n 10 mille per jaar.
Stel ik zou kiezen voor een V60 D5 (als die er nog is) of D6 Twin Engine. Als die dit jaar nog leverbaar is zou ik er privé flink op vooruit gaan. Immers, 7% bijtelling over zo'n 70k (met wat leuke opties) levert 5 mille bijtelling per jaar op. Spaar ik gauw € 200 netto p.m. mee uit en ik rij er nog een dikkere en nieuwere auto mee ook! Enige nadeel wat ik zie is de (nog) beperktere bagageruimte, maar voor die paar keer dat het er echt toe doet zet ik er wel een box op.
Zakelijk is het anders. Mijn huidige V60 is zakelijk gekocht. De kosten die ik daar voor maak zijn (naast onderhoud etc.) vooral afschrijving en brandstof. Als ik naar een PIH zou overstappen gaat de afschrijving fors omhoog, van 20% over 40k naar 20% over 70k (ik laat restwaarde even buiten beschouwing). Verzekering zal ook duurder worden. En als ik het goed heb ook de wegenbelasting toch vanaf 2016? Gaat een PIH niet tellen als een 'gewone" D5 dan? En dan moet je de aankoopprijs ook nog even liquide hebben.
Voordelen zijn minder brandstofkosten. Ik kan dagelijks woon-werkverkeer grotendeels elektrisch doen en wat er wel op diesel gereden wordt zal zuiniger zijn dan de net 1 op 10 van de huidige benzinedrinker. Maar als ik ook moet gaan investeren in 1 of 2 laadpalen (op de zaak en thuis), dan vrees ik dat dat voordeel snel verdampt. Of zie ik dat verkeerd?
En zijn er nu nog zakelijke voordelen als MIA bij aanschaf van een PIH, of is dat al volledig afgeschaft?
Kortom, ik ben een beetje bang dat de privé voordelen van een PIH volledig teniet gedaan zullen worden door de zakelijke nadelen. Wie kan mij meer licht in de duisternis brengen?