Pagina 1 van 1

Software upgraden

Geplaatst: 14.09.2015 - 21:26
door P-Stone
Bij de laatste onderhoudsbeurt van mijn XC60 hebben ze van verschillende systemen de software vernieuwd. Het ging telkens om het verhelpen (of een poging tot het verhelpen) van een storing (parkeercamera, audiosysteem en een combinatie van alle veiligheidssensoren). Ik heb hiervoor 190 Euro betaald. Enkel voor de software en het installeren, het foutzoeken heb ik nog apart betaald.

Ik ben helemaal akkoord dat ik moet betalen voor software als ze iets nieuws installeren waar ik zelf om gevraagd heb (om een extra functie of zo). Maar ik vind dat het vervangen van software om een probleem op te lossen gratis moet gebeuren (het foutzoeken wil ik wel betalen.) De bijna dagelijkse updates die ik krijg op mijn laptop krijg ik toch ook gratis, en het idee erachter is toch hetzelfde : er zitten fouten in de software, dus krijg je een update om dit te verbeteren.

Ben ik de enige die er zo over denkt, of zijn er nog mensen die het niet correct vinden dat er betaald moet worden voor software upgrades ?
(Voor alle duidelijkheid : ik heb het hier niet over kaartupdates van de navigatie, en ook niet over updates om extra functies te activeren.)

Re: Software upgraden

Geplaatst: 15.09.2015 - 09:33
door CHRISITO
was dit tijdens een service beurt? tegenwoordig tellen ze al vlug 100 euro om hem alleen al maar aan de computer te hangen. nee zou normaal niet mogen ! andere garage proberen

Re: Software upgraden

Geplaatst: 15.09.2015 - 13:34
door lancer
Valt dit niet onder Service 2.0?

Re: Software upgraden

Geplaatst: 15.09.2015 - 18:51
door P-Stone
De software updates gebeurde tijdens de 150.000 km beurt, maar maakte geen deel uit van het onderhoud.
Service 2.0 (54) staat ook op de factuur, maar was gratis.
Mijn wagen vertoont een aantal problemen, en deze heeft men geprobeerd op te lossen door software updates uit te voeren. Het foutzoeken staat telkens apart aangerekend, dus de hoger vernoemde kosten zijn enkel voor de software en het installeren van de software.
De problemen :
- Parkeercamera valt uit bij een omgevingstemp > 30°. Hier op het forum werd al aangegeven dat een kabelboom vervangen moet worden, en dat had ik ook gezegd in de garage, maar toch heeft men geprobeerd het met software te herstellen. Tevergeefs, de dag na het onderhoud stond de wagen in de zon en gaf de camera weer storingen. Nu overweegt men wel om (tegen betaling) de kabelboom te vervangen.
- Radio/mp3 valt soms uit. Nog even afwachten of de update het probleem verholpen heeft.
- BLIS geeft soms aan dat onderhoud nodig is. Ook hier nog even afwachten.
- Alle veiligheidssystemen vallen soms uit, samen met ACC (dus BLIS, LDW, CW, DA...). Ook hier nog afwachten of de software het verholpen heeft.

Aangezien het telkens ging om het verhelpen van een probleem, vind ik het voor de hand liggend dat de software gratis is. Ofwel is het probleem verholpen, wat betekent dat de oude software fouten had, ofwel is het niet verholpen (zoals de camera) en zouden ze het sowieso moeten terugbetalen. Maar mijn garage denkt daar dus anders over.

Re: Software upgraden

Geplaatst: 15.09.2015 - 19:08
door BlackcurrantV70
Heb je de auto ook in die garage gekocht waar je de software laat updaten ?

Ik kan me voorstellen dat als je een auto bij een andere garage, handelaar of particulier koopt een dealer geen service verplicht is, daar de auto reeds lang uit de garantie periode is.

Ikzelf heb nooit betaald voor Sensus updates om problemen op te lossen, sinds ik versie 1050 heb, kan ik geen problemen meer ontdekken.

Re: Software upgraden

Geplaatst: 15.09.2015 - 21:03
door P-Stone
BlackcurrantV70 schreef: Heb je de auto ook in die garage gekocht waar je de software laat updaten ?
Ja, wagen nieuw gekocht en alle onderhoudsbeurten keurig gedaan bij deze verdeler. En altijd onmiddellijk betaald bij het afhalen van de wagen. Dus mag ik mijzelf toch een trouwe klant noemen denk ik.

Re: Software upgraden

Geplaatst: 15.09.2015 - 22:09
door BlackcurrantV70
Mmmm dan zou ik dit toch eens aankaarten, en desnoods naar een andere dealer gaan.

Ik ben ooit ook bij een dealer aan de deur gezet omdat ik een Volvo met een klacht binnenbracht die niet bij hem gekocht was !

De dealer die ik daarna bezocht en het probleem wel wou oplossen heeft sindsdien (2008) aan mij en vrienden/familie al 7 Volvo's verkocht !

Re: Software upgraden

Geplaatst: 15.09.2015 - 23:34
door lint
Een andere dealer is zeker te overwegen gezien de weinig klantvriendelijke huidige dealer die de Volvo wel heeft afgeleverd.

Re: Software upgraden

Geplaatst: 16.09.2015 - 19:02
door P-Stone
Ik overweeg inderdaad een andere dealer. Ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die de handelswijze van mijn huidige dealer niet correct vinden.
(Post aangepast. Ik had eerst "correct" ipv "niet correct" geschreven.)

Re: Software upgraden

Geplaatst: 16.09.2015 - 19:43
door evert65
correct??

Re: Software upgraden

Geplaatst: 16.09.2015 - 23:32
door P-Stone
evert65 schreef: correct??
Foutje... Dat moest natuurlijk "niet correct" zijn. Sorry.
Ik pas mijn vorige post aan.

Re: Software upgraden

Geplaatst: 20.11.2015 - 19:23
door imrulqays
Normaal dat je opstapt, wat krenterig van de dealer om een vaste klant zo te behandelen.
Kan je zijn naam niet mededelen, desgevallend per PB, dan weten we tenminste waar we niet moeten gaan.

Re: Software upgraden

Geplaatst: 21.11.2015 - 13:05
door P-Stone
Hier op het forum wordt het niet gewaardeerd als je de naam van een dealer noemt in verband met slechte ervaringen. Dus PB...