Pagina 1 van 1

XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 19.09.2015 - 21:05
door Suntracker
Hallo,

We hebben een XC90 D5 (200 pk) met automaat van 2014 en gaan daar af en toe een boottrailer mee trekken. Aangezien de trailer incl. boot met ca. 2200 kg redelijk zwaar is en de boothellingen af en toe behoorlijk steil, is de vraag hoe je de versnelingsbak instelt bij het wegrijden met een zware aanhanger op een steile en mogelijk iets gladde en zanderige helling.
Aangezien we in Zweden wonen en het instruktieboekje ook in het Zweeds is, kom ik er niet helemaal uit wat de beste methode is.
Wie heeft ervaring met deze auto en bootjes?

André

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 19.09.2015 - 21:07
door diesel01
Automaat manueel in 1 en gas geven..
Awd en tractie zou de rest moeten doen.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 19.09.2015 - 21:11
door Suntracker
Is het zo eenvoudig?

André

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 19.09.2015 - 21:15
door lint
Ja, zo eenvoudig is het met AWD en geartronic.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 19.09.2015 - 21:16
door diesel01
Ik ben net terug uit het zuiden van Franrijk waarbij de camping op een heuvel is gebouwd en uit gravel bestaat.
Mijn ervaring is dat het zo eenvoudig is.
Doordat je de bak in 1 zet en hij daardoor direct zijn volle koppel heeft kun je de awd zijn werk laten doen zonder dat je de techniek geweld aan doet.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 19.09.2015 - 21:24
door Suntracker
Bedankt voor de info.
Als de boot klaar is (aluminium en wordt nu in elkaar gelast) gaan we het vroeg in het voorjaar proberen. In Zweden wordt het nu al een beetje kouder en het lijkt nu echt wel herfst.
Je ziet af en toe wel van die enge filmpjes op YouTube, maar we zijn heel voorzichtig met zo´n mooie auto!
Ik laat nog van me horen hoe het gaat!
André

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 19.09.2015 - 21:46
door Marcnij
En voor een instructieboekje (PDF) in het Nederlands, zie: http://support.volvocars.com/nl/pages/default.aspx

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 20.09.2015 - 12:51
door Maurits@Parts4Swedes
Ik zou wel eerst 'droog' oefenen, zodat je weet wat je kan verwachten.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 20.09.2015 - 17:38
door Suntracker
Ha ha, ik hoop inderdaad dat we het droog houden....

Wat betreft die handleidingen op de website: dat is een goede tip! Ik heb even gekeken en er is van alles te downloaden.

André

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 20.09.2015 - 21:39
door mees
Wat is het verschil technisch gezien tussen:
manual 1
of D
bij wegtrekken vanuit stilstand, al dan niet belast met een aanhanger en/of van een helling omhoog?

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 20.09.2015 - 21:42
door lint
In manual 1 blijft de bak in de eerste versnelling staan en in D kan de bak opschakelen.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 21.09.2015 - 21:18
door mees
Ja, dat snap ik ook na dik 40 jaar automaat rijden
maar
waarom specifiek manueel in 1 zetten?
De automaat zal toch echt niet als je zo langzaam, steil en sterk moeten trekken, doorschakelen naar de volgende trap.

Als er in de manueel 1 een shiftlock in komt, zeg ik onmiddellijk: natuurlijk, dat kost dan niet je oververhitte koppelomvormer.
Maar, ik ken/heb geen shiftlock in de 1e trap
Die komt pas vanaf z'n 3e trap.
GT5 2002

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 21.09.2015 - 21:37
door Msuidgeest
Hier ook: lock-up pas vanaf de 2e versnelling. Maar dat is zo gemaakt om weg te komen zonder slippende wielen, ook als is het AWD en geen RWD zoals onze S90.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 22.09.2015 - 08:29
door diesel01
mees schreef: Ja, dat snap ik ook na dik 40 jaar automaat rijden
maar
waarom specifiek manueel in 1 zetten?
De automaat zal toch echt niet als je zo langzaam, steil en sterk moeten trekken, doorschakelen naar de volgende trap.

Als er in de manueel 1 een shiftlock in komt, zeg ik onmiddellijk: natuurlijk, dat kost dan niet je oververhitte koppelomvormer.
Maar, ik ken/heb geen shiftlock in de 1e trap
Die komt pas vanaf z'n 3e trap.
GT5 2002
Die van mij met 205pk en 450nm koppel begint gewoon berg op te schakelen, ook wanneer het steil is met 5 volwassenen+ bagage in de auto.
Ik schakel veel zelf in het buitenland, zo heb ik altijd zelf de snelheid in de hand zowel berg op als berg af.
Op zandpaden zet ik hem ook in manueel en bij een beetje nattigheid gaat de ESP er ook af zo dat het vermogen niet word terug geschroefd wanneer er wielspin optreed.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 22.09.2015 - 08:48
door mees
Ja,
bij mij schakelt hij ook gewoon door (mits de helling niet te steil is)
Maar
TS heeft het toch over wegtrekken vanaf stilstand met een zware boot/trailer op een steile helling.....
Overigens
net weer terug van een vakantie door onder andere de Apenijnen: Hellingen met dik 20% (met 1540kg caravan erachter)
Enne sowieso altijd handgeschakeld, anders komt de shiftlock er niet in.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 22.09.2015 - 09:00
door diesel01
Indien TS er zeker van wil zijn dat hij beschikking heeft pk en koppel dan wil hij niet dat de bak opschakeld tijdens het omhoog trekken van zijn boot, daarom manueel 1 totdat hij vlak staat.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 22.09.2015 - 09:46
door mees
Okay,
het gaat dus om: niet door laten schakelen.
Technisch manueel 1 en D 1e trap is dus hetzelfde?

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 22.09.2015 - 10:41
door diesel01
mees schreef: Okay,
het gaat dus om: niet door laten schakelen.
Technisch manueel 1 en D 1e trap is dus hetzelfde?
Helemaal hetzelfde maar bij D heb je kans op doorschakelen.
Trouwens ben er sinds kort achter wanneer de bak in manueel staat en je tikt de toerenbegrenzer aan dan legt de bak ook zelf het volgende verzet in...
Vanaf de snelweg onderaan de afrit verkeerslichten die op groen sprongen en alhoewel ik altijd de automaat stand heb stond hij op dat moment in manueel.
Niet in de gaten hebbend dat de bak in manueel stond geef ik gas bij en hik zo de toerenbegrenzer waarna de bak zelf het volgende verzet in zet.

Re: XC90 met zware aanhanger

Geplaatst: 22.09.2015 - 21:39
door Msuidgeest
Dat laatste doet de mijne AW30-43 niet: 1 is 1. Alleen van 100 km/h in 1 rukken lukt niet: de bak schakelt pas naar 1 onder 40 km per uur. Zo gaat er niks stuk ... denk ik.