Regenereren duurt te lang
Geplaatst: 28.09.2015 - 20:16
Ik heb een volvo V70 D5, 205PK, motor D5244T10, eind 2010
Als sinds ik hem in bezit heb duurt het regenereren te lang. Twee jaar terug, bij een km-stand van 190000km duurde regenereren ca. 30min per 900km Nu bij 290000km duurt dit vaak wel een 60 min per 900km. Ik rij uitsluitend snelweg en ca. 900 km/week. Omdat het olie pijl stijgt met ca. 0,5 liter per 15000 km. Ververs ik de olie om de 15000 i.p.v. 30000 km. Tijdens het regenereren zakt verbruik van 1op16 naar 1op11.
Ik ben inmiddels bij 2 verschillende Volvo dealers en 1 volvo specialist (oud volvo dealer) geweest. Enige melding in VIDA is: “regeneratie cyclus duurt te lang.” maar geen van de garages kan aangeven waar het probleem zit. Adviezen: Dealer 1: Gewoon doorrijden en Oliepeil in de gaten houden. Dealer 2: Verstuivers vervangen, met geen garantie dat het probleem over is. Dealer 3: Roetfilter vervangen, met geen garantie dat het probleem over is.
Delta P meting en temperatuurmetingen (T_koelwater,T_kat,T_DPF) zijn goed volgens monteurs. Verstuivers zijn volgens balans test OK. (maximale afwijking 0,7 dit mag volgens VIDA 4 zijn). De drukval over DPF is volgens dealer-monteurs nog niet te hoog. Volgens Volvo-specialist aan hoge kant (100kPa bij volg gas 500km na regeneratie) Na toevoeging van verstuiverreiniger duurt het regenereren tijdelijk minder lang. -> wel verstuivers? EGR klep is nauwelijks vies. Uitlaten zijn altijd brandschoon en roeten niet. Soms ruik ik wel onverbrande diesel -> Kanalisator?
Tijdens het testen heb ik twee maal meegekeken. Wat mij op viel, waren de lage temperaturen van Dpf. en het grote temperatuurs-verschil voor en in het DPF. Tijdens regeneratie bij rijden lopen de temperaturen langzaam op tot T_kat 460 en T_DPF 560 °C, Het duurde ca. een half uur om 21 gram roet te verbranden. Bij een geforceerde regeneratie lopen de de temperaturen op tot: T_kat ca. 300°C en en T_DPF 450°C. Tussen twee controles is de hoeveelheid roet 13 gram in 500km toegenomen. = 0.026 g/km. Lijkt mij veel, maar Euro 4 norm was 0,05 g/km, dus dat zou kunnen
Vragen:
1) Klop het grote temperatuurverschil? Ik heb berekend dat het verbranden van 21 gram kool niet dit temperatuurverschil kan veroorzaken. Dit kan alleen als er diesel door de kanalisator gaat en pas in het roetfilter tot ontbranding komt. Is dit een juiste bevinding en is dit een juiste werking?
2) Is de temperatuur van het regenereren niet te laag en duurt het daarom te lang?
3) Hoe wordt de opgeslagen hoeveelheid gram kool bepaald?? Het zal iets zijn van: Kool(gr)=functie(dP, T_kat, RPM of m_lucht) wie weet dat?
4) Wat stopt de regeneratie cyclus?
Als sinds ik hem in bezit heb duurt het regenereren te lang. Twee jaar terug, bij een km-stand van 190000km duurde regenereren ca. 30min per 900km Nu bij 290000km duurt dit vaak wel een 60 min per 900km. Ik rij uitsluitend snelweg en ca. 900 km/week. Omdat het olie pijl stijgt met ca. 0,5 liter per 15000 km. Ververs ik de olie om de 15000 i.p.v. 30000 km. Tijdens het regenereren zakt verbruik van 1op16 naar 1op11.
Ik ben inmiddels bij 2 verschillende Volvo dealers en 1 volvo specialist (oud volvo dealer) geweest. Enige melding in VIDA is: “regeneratie cyclus duurt te lang.” maar geen van de garages kan aangeven waar het probleem zit. Adviezen: Dealer 1: Gewoon doorrijden en Oliepeil in de gaten houden. Dealer 2: Verstuivers vervangen, met geen garantie dat het probleem over is. Dealer 3: Roetfilter vervangen, met geen garantie dat het probleem over is.
Delta P meting en temperatuurmetingen (T_koelwater,T_kat,T_DPF) zijn goed volgens monteurs. Verstuivers zijn volgens balans test OK. (maximale afwijking 0,7 dit mag volgens VIDA 4 zijn). De drukval over DPF is volgens dealer-monteurs nog niet te hoog. Volgens Volvo-specialist aan hoge kant (100kPa bij volg gas 500km na regeneratie) Na toevoeging van verstuiverreiniger duurt het regenereren tijdelijk minder lang. -> wel verstuivers? EGR klep is nauwelijks vies. Uitlaten zijn altijd brandschoon en roeten niet. Soms ruik ik wel onverbrande diesel -> Kanalisator?
Tijdens het testen heb ik twee maal meegekeken. Wat mij op viel, waren de lage temperaturen van Dpf. en het grote temperatuurs-verschil voor en in het DPF. Tijdens regeneratie bij rijden lopen de temperaturen langzaam op tot T_kat 460 en T_DPF 560 °C, Het duurde ca. een half uur om 21 gram roet te verbranden. Bij een geforceerde regeneratie lopen de de temperaturen op tot: T_kat ca. 300°C en en T_DPF 450°C. Tussen twee controles is de hoeveelheid roet 13 gram in 500km toegenomen. = 0.026 g/km. Lijkt mij veel, maar Euro 4 norm was 0,05 g/km, dus dat zou kunnen
Vragen:
1) Klop het grote temperatuurverschil? Ik heb berekend dat het verbranden van 21 gram kool niet dit temperatuurverschil kan veroorzaken. Dit kan alleen als er diesel door de kanalisator gaat en pas in het roetfilter tot ontbranding komt. Is dit een juiste bevinding en is dit een juiste werking?
2) Is de temperatuur van het regenereren niet te laag en duurt het daarom te lang?
3) Hoe wordt de opgeslagen hoeveelheid gram kool bepaald?? Het zal iets zijn van: Kool(gr)=functie(dP, T_kat, RPM of m_lucht) wie weet dat?
4) Wat stopt de regeneratie cyclus?