Pagina 1 van 1

Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 15:05
door kareldenhoorn
hallo allemaal.

volvo s40 2.0 diesel automaat 2008

ik heb veel info opgezocht over de automaat van volvo.
en ik lees alleen maar negatieve reacties.

graag wil ik van dat van jullie weten..

ik wil mischien deze auto halen.
waar moet ik op letten?
zijn de automaatbak wel goed of niet?


http://m.autoscout24.nl/anbod/volvo-s40 ... -276971742
en graag meer info

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 15:22
door Marcnij
De automaat van de 2.0D is een Ford Powershift transmissie. Dat is een dubbelkoppeling bak, net zoals de DSG van VW.
Het is bij deze bakken belangrijk dat hij netjes en vlot schakelt. Let met name ook op het terugschakelen en het schakelen van R naar D en omgekeerd.
Ik vind overigens de kmstand verdacht laag voor een diesel uit 2008.
Dat kan betekenen dat er veel korte ritjes mee zijn gemaakt, wat niet gunstig is voor een diesel.

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 15:26
door Walter
Auto staat op Belgisch kenteken, daar kom je meer lage km standen icm met diesel tegen door een andere fiscale structuur

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 15:37
door Marcnij
Walter schreef: Auto staat op Belgisch kenteken, daar kom je meer lage km standen icm met diesel tegen door een andere fiscale structuur
Inderdaad. Woordje 'verdacht' kan dan weg. Korte ritjes blijft een aandachtspunt voor diesels met roetfilterr.

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 15:55
door kareldenhoorn
korte ritjes met roetfilter een probleem dan?

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 16:44
door MartenS40
Een roetfilter moet kunnen regenereren, wat wil zeggen dat hij om de x aantal km's al het verzamelde roet schoon moet branden. Rijdt je veel in de stad en/of komt de auto daarbij nauwelijks op temperatuur, dan komt er juist meer roet in het filter en heeft de auto tegelijk geen manier om dat te verbranden. Voor het verbranden zijn namelijk hoge temperaturen nodig zoals de auto alleen tijdens een goede snelwegrit bereikt. Gebeurt dit niet dan zal de auto vaak het regeneratieproces proberen te starten, maar steeds niet kunnen afmaken. Daarbij wordt er diesel ingespoten tijdens de uitlaatslag en er wordt een klein beetje adblue (of hoe Volvo dit ook noemt) toegevoegd. Adblue verbrand niet volledig en laat een residu achter. Dit is dan ook de reden dat het filter bij 120dkm vervangen moet worden.

Rijdt je nu veel korte ritten dan zal het filter eerder aan vervanging toe zijn en het oliepijl stijgen door het constant toevoegen van diesel, met gevaar op het op hol slaan van de motor. Ook raakt de olie verdunt met diesel wat minder goede smeereigenschappen heeft en een verhoogd slijtage zal veroorzaken. Op een gegeven moment gaat de auto gewoon in noodloop, omdat het filter te inmiddels de boel dreigt te verstoppen.

Bij een diesel zonder roetfilter zijn veel korte ritten al funest door de verhoogde slijtage van de motor en bijbehorende interne vervuiling die daarbij ontstaat, bij een auto met roetfilter is dit nog vele malen kritieker. Zeker bij de V50 die dus een extra toevoeging gebruikt omdat het filter pas later in het uitlaattraject zit, is het van belang dat de motor altijd goed op temperatuur komt, en met grote regelmatig langere tijden op de snelweg vertoefd.

Ik had zelf een 2.0D met roetfilter, en in het weekend was het altijd steevast het hele weekend regeneren (met een verbruik van 1:11 en beroerd rijgedrag) door het gebrek aan snelweg. Maandagochtend kwam hij dan weer op de snelweg, regenereerde, en liep daarna de rest van de week weer goed.

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 16:56
door kareldenhoorn
Ik rij nu zelf een golf 1.9 TDI , met 655.000km maar auto rijd net als nieuw nog. Heeft geen last van roetfilter etc. Nooit problemen mee gehad.
Nu ik zoveel lees over Volvo problemen met diesel 1.6 en de 2.0 ben ik bang van geworden.

Volvo 2.4 d is niet geschikt voor mij ivm verbruik.

Ik zoek een sterk auto met weinig problemen zoals mijn auto.

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 17:44
door Ramon&Ramon
Lekker VW blijven rijden is dan het beste... :)

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 18:18
door lint
Dan laat je wel de unieke kans liggen om met een 2.4D te rijden.

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 12.10.2015 - 21:04
door Discovery
2.4d is juist suiperzuinige motor die in een v70 zo 1:18-19 rijdt.

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 13.10.2015 - 09:09
door Walter
en bedrijfszeker is

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 13.10.2015 - 10:44
door Jers3n
Kleine noot:
Adblue is voor de NOx reductie. De roetfilter-regeneratievloeistof heet Eolys en dat wordt bij de oude (PSA) kleinere diesels inderdaad toegepast, vandaar ook inderdaad de voorgeschreven roetfilter vervanging ivm achterblijven residu/as. Bij de 2.4D/D5 wordt er geen regeneratievloeistof gebruikt, enkel diesel na-inspuiting en dus geen residu/as en ook geen voorgeschreven vervanging van het roetfilter.

Re: Wat vinden jullie van deze...?

Geplaatst: 20.10.2015 - 21:22
door ammie 69
En er is ook de niet geheel volgens de regels de mogelijkheid om het roetfilter te verwijderen.
Terwijl je nog wel voldoet aan de apk eisen.
Dan zijn kleine stukjes rijden geen probleem.