Pagina 1 van 1

ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 14.10.2015 - 19:40
door Blerkster
Hey mensen,

Mijn Volvo hield in met gas geven en stotterde met snel op het gas gaan, ETM eruit gehaald , opgestuurd naar AC-Tronics , Een andere (met 'mijn' autosoftware) terug gekregen
Merk dat de auto veel happiger op het gas gaat en merk ook wel verschil , het haperen is alleen nog niet helemaal weg. gelukkig wel stukken minder...
Injectoren? Vacuumslangetje(s) ? of maybe een van de 2 vuldrukregelklepjes ?
Iemand anders een idee? Ga volgende week zaterdag de Volvo laten uitlezen dus misschien dat daar iets uitkomt.

Gr Ramon

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 14.10.2015 - 20:38
door Fredhead
Kan ook iets simpelers als de bougies (hoe oud zij ze?) of een bobine zijn

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 14.10.2015 - 21:54
door Oceanracer
Waarom heb je hem niet gewoon bij de dealer omgewisseld?

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 15.10.2015 - 08:24
door Doeke Dobma
Hoe wist je zeker dat de ETM defect raakte?

Ik zou zelf sowieso de bougies vervangen, evt bobines (laten) controleren, uit laten lezen op mogelijke defecte sensoren. Wat voor auto hebben we het hier over?

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 15.10.2015 - 20:16
door Blerkster
Hai,

Het gaat over mijn 2.4T uit 2001 8-) ,
Heb destijds het gasklephuis schoongemaakt (was wel nodig), en toen eigenlijk zelf de conclusie getrokken dat het vervangen /Reviseren aan de orde was.
Bij de Volvo dealer zou ik rond de 600 euro kwijt zijn geweest , en nu dus 'maar' 215
Bougies heb ik tijdens de laatste grote beurt vervangen (+/- 9.000 km geleden)
Heb een date met Vida volgende week zaterdag, en ik zie wel wat daar uitkomt,
Vanmorgen nog even gesproken met een Volvo monteur , die dacht ook aan (1 v.d. ) Bobines.
Zou ook de LMM kunnen zijn , maar gezien mijn uitleg dacht hij eerder daaraan.
Nou nog even de remmen fixen, spullen heb ik al binnen :lol:

Gr Ramon

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 15.10.2015 - 20:21
door Oceanracer
Bij de dealer betaal je, bij inlevering van je oude ETM € 250,- excl. BTW voor een nieuwe. Een vernieuwde van AC-Tronic staat niet garant voor een probleemloze werking. Lees er hier de ervaringen op het forum maar op na. Het is dus niet uit te sluiten dat je huidige problemen nog altijd door de "nieuwe" ETM worden veroorzaakt. Maar daarmee wil ik overigens de andere oorzaken niet afschrijven hoor!

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 16.10.2015 - 12:27
door Doeke Dobma
Oceanracer schreef: Bij de dealer betaal je, bij inlevering van je oude ETM € 250,- excl. BTW voor een nieuwe.
Dat is niet altijd zo geweest, eerder kostte het -voor een turbo- idd meer dan 5 bankjes. TS zegt ook 'destijds', dus het zou best kunnen dat TS aan de hand van die verouderde info voor AC-Tronics heeft gekozen. Kan ik mij gezien het prijsverschil ook goed voorstellen. Zijn de prijzen voor de verbeterde ETM's inmiddels nog steeds zo laag? (Laag... Alles is relatief ;))

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 16.10.2015 - 14:51
door kevinwalter
Onderdelen om die ETM's te fixen kosten maar 130 euro. Als je daar de prijs bij berekend van 100 euro voor de tijd... Valt het nog wel mee.

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 16.10.2015 - 18:39
door Oceanracer
Ik lees "destijds" alleen bij het reinigen, niet bij het vervangen. Bovendien is die (fors verlaagde) prijs bij de dealer al sinds 2008 of 2009.
Toegeven, het verschil tussen € 215,- incl of € 250,- excl BTW is een tank benzine, met dat verschil dat je bij een tegenvallend resultaat een betrouwbaar aanspreekpunt hebt en niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Is ook wat waard...

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 19.10.2015 - 10:45
door Blerkster
Hoi allen,

Even de dealer gebeld en gevraagd hoe het zit met het kostenplaatje.
Ik zou 566 euro kwijt zijn geweest als ik alles daar zou laten doen, (dus auto neerzetten en weer ophalen.)
Als ik de ETM zelf zou de- en weer monteren , zou ik 302.50 kwijt zijn (komt de software dan nog bij à 47.50)
ETM zou leeg terug geleverd worden, dus kan ook niet in noodloop met de auto rijden (dus zou ook nog vervoer moeten regelen of om de hoek schroeven bij de dealer)
Kwam totaal (met 10% werkplaats korting) op 389.90 Inclusief BTW (dus met software daar weer laten inleren)

Kijk, als ik voor een paar tientjes meer Volvo spul heb en krijg hoor je mij niet klagen (zowiezo klaag ik niet :lol: ) maar achteraf gezien zou ik het weer zo doen,...
-offtopic - Kwam laatst voor de bekerhouder plus klepje binnen lopen (107,50 incl... =) ) dus dat deed ik maar even niet....

-on topic- Denk dat het probleem ook (mede) ergens anders ligt en dit in combinatie met de ETM voor het rijgedrag zorgde , nogmaals rijdt ze veel beter nu en a.s. zaterdag wordt ze uitgelezen @ vida...
We gaan het zien 8-) en ik hou jullie op de hoogte .

Gr Ramon

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 24.10.2015 - 14:05
door Blerkster
Dag lieve bakkers :D

Zojuist de boel laten uitlezen en het blijkt de nokkenasstandsensor te zijn,
even kijken wat e.e.a. kost en dan even zelf erop schroeven....

Remmerij aangepakt, rubbers ingespoten en er dus ook achter gekomen dat de hydraulische motorsteun lek is...
Dit ook maar even op de planning zetten dan..

ETM geeft geen storing gevonden dus dat is iig opgelost.
Paar kleine dingen geeft ie nog weer, (sirene alarm, vergrendelingsmotor links achter) gaan we ook tackelen :P

Trouwens nog even in de nieuwe xc90 gezeten :love: wat een apparaat zeg !

Gr Ramon

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 24.10.2015 - 14:39
door Ramon&Ramon
Hydraulische motorsteun?
Waar zit deze dan?
Of bedoel je die steun waar smurrie uitloopt als hij beetje gescheurd is?

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 24.10.2015 - 14:40
door Ramon&Ramon
Wat geeft hij voor storing op die nokkenas sensor?

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 24.10.2015 - 21:35
door Blerkster
Hai,

De steun die onder het blok zit (er zit vloeistof in), volgens mij is de correcte term Hydrolager O-)
En de storingscode is : ECM-644A Nokkenasregeling - Onjuiste stand
Maandag even nieuwe bestellen en dan is eea hopelijk ook verleden tijd.

Gr Ramon

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 29.10.2015 - 22:53
door Blerkster
Hey,

Nou, andere sensor erin, moest nog even stekker aanzetten (had pas vandaag tijd om het netjes te doen)
Probleem blijft , a.s. zaterdag nog een keer uit laten lezen , kijken of er dan iets anders uitkomt (ook om te weten of de sensor nu wel functioneert)
Auto houdt in in het onderste toerengebied, morgenavond even goed proberen wanneer en in welke range dat precies is..
Ga toch aan de turbo of turbo gerelateerde zaken denken ( vul druk regel klep ook even vervangen ,maakt geen verschil dus oude er weer opgezet )
er zit ook een zelfde soort (maar net iets anders) klep dingetje langs de linker koplamp, waar 2 lucht slangetjes inlopen (iemand een idee of dat er mee te maken kan hebben.?) en welk onderdeel dat is ?
Neem aan dat de LMM wel tijdens het uitlezen een storing aan zou geven?
Leuk om dingen uit te sluiten,weer 1,5 aan het sleutelen geweest (mijn vrouw denkt daar anders over :lol: )

Gr Ramon

Re: ETM laten reviseren , probleem gedeeltelijk opgelost

Geplaatst: 30.10.2015 - 11:52
door Easterboy
Mijn S60 heeft lang ingehouden, met name ook onderin het toerengebied.
Na van alles te hebben vervangen bleek het de LMM te zijn, hier was echter GEEN foutmelding van.
Je kan de stekker van de LMM eruit trekken om te kijken of hij dan gaat inhouden (stationair loopt ie wel wat minder, maar dat moet je voor de test even voor lief nemen).
Toen ik de stekker eruit trok hield hij niet meer in, LMM vervangen en mijn auto ging weer als een tierelier (T5 handbak).