Pagina 1 van 1

Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 09:43
door MarcV50
Goedendag,

Afgelopen zondag was het vermogen van de V50 weg, rookte die en een licht schrapend geluid uit de turbo.

AWNB gebeld en die hebben ter plaatse gekeken (stond ver van huis) of ik nog door kon rijden. Helaas was dat niet het geval en dus ben ik afgesleept.

De ANWB constateerde dat er veel speling zit op het asje met schoepen van de turbo. Er zijn echter nog geen delen afgebroken.


Ik wil mijn Volvo laten repareren, hij heeft nu 322.000 KM gereden.

Na een aantal offertes blijkt dat er onderling veel verschil zit, en sommige garages zijn niet bekend met het zeefje en het bijbehorende verhaal. Prijzen varieren van 900 tot 1700 euro.

Ik heb jullie hulp nodig: Waar kan ik deze V50 turbo laten vervangen, i.c.m. de modificatie zodat ie niet direct opnieuw vast loopt? Ik hoor het graag. Als het kan een ''vaste prijs'' voor de hele operatie. En een garage in het zuiden van Nederland (niet te ver boven Utrecht). Krijg zelf geen fatsoenlijk adres gevonden en wil graag zeker weten dat het goed gaat.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 10:15
door V70/2.4D/2003
Wat ik zou doen is een turbo van de sloop laten komen en die er tussen zetten. En het is niet oneerbiedig bedoeld maar een 2005 V50 1,6 diesel met die km-stand zou ik oprijden tot het echt niet meer kan en reparaties zo goedkoop mogelijk doen. Bel eens met de hier adverterende sloperijen, mogelijk dat die hem er voor je tussen willen drukken maar het is ook goed zelf te doen.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 10:47
door MarcV50
Bedankt voor uw bericht.

Dit is echt geen optie voor mij.
De auto is goed onderhouden en heeft ons nog nooit bijzonder problemen gegeven.

Tevens is de turbo vervangen voor een nieuwe/gereviseerde inclusief arbeid en BTW slechts 800 euro... Dus daar ga ik geen gebruikte voor monteren.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 11:55
door ernesto85
Beste MarcV50,

Ik zou eens bellen met Volvoservice in Elst (bij Nijmegen). Mijn V50 1.6d uit 2005 staat daar ook momenteel voor oa. hetzelfde probleem (en nog wat meer: roetfilter, verstuivers etc).
Turbo vervangen (ik zou altijd voor nieuw kiezen!) kost je daar ongeveer 600 euro. De turbo zelf is ongeveer €400, maar tegenwoordig biedt volvo een extra montageset (€200) aan, waarbij problemen met olietoevoer worden verholpen en je dus ook garantie krijgt op je turbo. Monteer je deze set niet, dan krijg je ook geen garantie op je nieuwe turbo.

Ik kan je verder nog niets vertellen over de rij-ervaring daarna, want op dit moment staat de V50 daar dus nog.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 13:02
door MarcV50
Beste Ernesto,
Bedankt voor je reactie. Hier was ik naar op zoek.

Wat kost de totale reparatie van de turbo + modificatie + motor flushen + motorolie enz.?

Alvast bedankt.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 13:34
door sebastiaan84
ernesto85 schreef: Beste MarcV50,

Ik zou eens bellen met Volvoservice in Elst (bij Nijmegen)
Gewoon ff bellen en je verhaal doen, kunnen ze zo een offerte opmaken.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 16:48
door ernesto85
sebastiaan84 schreef:
ernesto85 schreef: Beste MarcV50,

Ik zou eens bellen met Volvoservice in Elst (bij Nijmegen)
Gewoon ff bellen en je verhaal doen, kunnen ze zo een offerte opmaken.
Dat dus! :)

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.10.2015 - 23:36
door Ramon&Ramon
In Utrecht een optie?

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 26.11.2015 - 17:16
door MarcV50
Laten repareren voor 1651 EUR bij Car Direct in Giessen (Noord Brabant). Dit hebben ze vervangen:

- Turbo (van Turbo's Hoet)
- Turbo leidingen
- Carterpan gelicht
- carterzeef vervangen
- Olie motor + filter

- Injectoren lekte, brandplaatjes vervangen oid

- Nieuwe roetfilter/katalysator

Hij rijdt nu weer perfect! Moet volgens hun wel over 500 km de olie vervangen en filter anders krijg ik geen garantie op de reparatie.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 26.11.2015 - 20:45
door MarcN
Dat is een flinke rekening, maar hopelijk kun je voorlopig weer vooruit zonder problemen.

Wat is de reden dat er over 500 km alweer nieuwe olie in moet, aangezien er net nieuwe in zit?

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.11.2015 - 07:20
door V70/2.4D/2003
Flinke rekening? Als ik bekijk naar wat er gedaan en vervangen is, dan valt het me mee. Maar serieus geld is het wel.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.11.2015 - 09:04
door lint
Het is een beste rekening geworden maar als de auto daarna weer prima functioneert ben je de rekening weer snel vergeten.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 27.11.2015 - 16:23
door MarcN
V70/2.4D/2003 schreef: Flinke rekening? Als ik bekijk naar wat er gedaan en vervangen is, dan valt het me mee. Maar serieus geld is het wel.
Dat laatste dus, voor een auto van 10 jaar oud. Al moet ik zeggen dat mijn V50 helaas ook aardig wat geld begint te kosten na onderdelen die vervangen zijn ivm trilling en helaas is het nog niet opgelost.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 02.12.2015 - 09:50
door ernesto85
MarcV50 schreef: Laten repareren voor 1651 EUR bij Car Direct in Giessen (Noord Brabant). Dit hebben ze vervangen:

- Turbo (van Turbo's Hoet)
- Turbo leidingen
- Carterpan gelicht
- carterzeef vervangen
- Olie motor + filter

- Injectoren lekte, brandplaatjes vervangen oid

- Nieuwe roetfilter/katalysator

Hij rijdt nu weer perfect! Moet volgens hun wel over 500 km de olie vervangen en filter anders krijg ik geen garantie op de reparatie.
Nieuwe turbo, nieuw roetfilter en nieuwe katalysator? Dan heb je een nette prijs betaald. Weet je zeker dat alles nieuw is?
Is er voor de olietoevoer van de turbo ook een aanpassing gedaan? Bij mij hebben ze een modificatie gedaan, zodat ik garantie heb op de turbo. Zonder deze modificatie zou ik geen garantie hebben op de turbo.

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 19.05.2016 - 23:18
door Phred
ernesto85 schreef: Beste MarcV50,
Ik zou eens bellen met Volvoservice in Elst (bij Nijmegen). Mijn V50 1.6d uit 2005 staat daar ook momenteel voor oa. hetzelfde probleem (en nog wat meer: roetfilter, verstuivers etc).
Turbo vervangen (ik zou altijd voor nieuw kiezen!) kost je daar ongeveer 600 euro. De turbo zelf is ongeveer €400, maar tegenwoordig biedt volvo een extra montageset (€200) aan, waarbij problemen met olietoevoer worden verholpen en je dus ook garantie krijgt op je turbo. Monteer je deze set niet, dan krijg je ook geen garantie op je nieuwe turbo.
Mijn turbo V50 1.6D ook uitgevallen vandeweek, maar ik had nog bovag aankoop garantie, bovenstaande tip (montageset) meteen doorgegeven aan garage, die kende het nog niet maar ze zouden bellen met Elst en Veenendaal Turbo revisie die konden snel aan een pakket komen dat 130,- ex-btw kost. Even morgen checken dat het ook datwerkelijk ingemonteerd wordt want ik heb geleerd dat niets vanzelfsprekend is.
greetz

Re: Turbo V50 1.6D bj 2005 is kapot

Geplaatst: 20.05.2016 - 10:24
door MarcV50
ernesto85 schreef:
MarcV50 schreef: Laten repareren voor 1651 EUR bij Car Direct in Giessen (Noord Brabant). Dit hebben ze vervangen:

- Turbo (van Turbo's Hoet)
- Turbo leidingen
- Carterpan gelicht
- carterzeef vervangen
- Olie motor + filter

- Injectoren lekte, brandplaatjes vervangen oid

- Nieuwe roetfilter/katalysator

Hij rijdt nu weer perfect! Moet volgens hun wel over 500 km de olie vervangen en filter anders krijg ik geen garantie op de reparatie.
Nieuwe turbo, nieuw roetfilter en nieuwe katalysator? Dan heb je een nette prijs betaald. Weet je zeker dat alles nieuw is?
Is er voor de olietoevoer van de turbo ook een aanpassing gedaan? Bij mij hebben ze een modificatie gedaan, zodat ik garantie heb op de turbo. Zonder deze modificatie zou ik geen garantie hebben op de turbo.
Zeker! Alles nieuw. Modificatie uitgevoerd. Volledig jaar garantie overal op.

Ben nu precies 33.000 km verder. Recent turbo nog gecheckt toen ik een kapotte verstuiver had. Alles draait en werkt perfect.
Olie wordt uiterlijk om de 12.500 km vervangen, dat was ook een must voor de garantie.