Pagina 1 van 1
Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 28.10.2015 - 22:26
door Edwinj
Hoi,
Vraag, mijn V70 d3 krijgt volgende week een onderhoudsbeurt, (120.000 Km beurt).
Nu viel mij op bij het peilen van de olie (wat elektronisch gebeurt) dat er 4 blokjes staan aangegeven.
Op de foto een afbeelding vanuit de handleiding, als ik het goed lees wil dat zeggen dat dit teveel is?
Klopt mijn veronderstelling of zijn er meer die bij het peilen op 4 blokjes uitkomen? (volgens de garage kan het overigens geen kwaad wordt gezegd).
Graag jullie mening hierover.
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 28.10.2015 - 23:09
door BlackcurrantV70
Onze beide Volvo's hebben een electronische oliepeilmeter en alletwee hebben ze al eens 4 blokjes aangegeven, ik ga dan toch even langs de dealer om er iets olie te laten uithalen.
Maar naar het schijnt verschijnt er een melding als het peil echt te hoog wordt.
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 28.10.2015 - 23:33
door dbosker
Ik heb bij de C70 ook vaak 4 blokjes.
Ook wel eens 5 gehad - na het verversen (zelf gedaan). Vreemde is echter dat ik exact (met een maatkan) de juiste hoeveelheid olie heb afgevuld.
Volgens mij zit er ook een veiligheidsmarge in de oliepeilmeter, en voor zover ik weet zit er ook een waarschuwingsfunctie op bij te hoog oliepeil.
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 09:27
door coqrouge
Normaal gesproken gooit een verbrandingsmotor het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 09:30
door Quota
Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 13:13
door Marcnij
coqrouge schreef:
Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 13:27
door BraboFrits
Quota schreef:
Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....
Zie boekje
Sleutel in contact, startknop paar seconden indrukken ZONDER rempedaal in te trappen want dan gaat de motor draaien.
Vervolgens zie je het plaatje zoals door TS gepost. Kan zijn dat je even moet scrollen met je wieltje aan je linker hendeltje (richtingaanwijzer)
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 14:16
door Swisskid
Marcnij schreef:
coqrouge schreef:
Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.
Dus volgens u kan het zijn dat via de carterventilatie olie in cylinders komt ? Hoe werkt dat ?
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 14:47
door Tsjemp
Er zit ook een klein peilstokje vooraan het blok bij het carter. Kun je gewoon handmatig peilen.
1/4 slag draaien en trekken.
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 15:42
door Quota
FritsieV70 schreef:
Quota schreef:
Ik heb geen flauw idee hoe ik het oliepeil kan controleren....
Zie boekje
Tsja die is in het Duits ....
FritsieV70 schreef:
Sleutel in contact, startknop paar seconden indrukken ZONDER rempedaal in te trappen want dan gaat de motor draaien.
Vervolgens zie je het plaatje zoals door TS gepost.
Thnx!
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 16:59
door BraboFrits
Quota schreef:
Tsja die is in het Duits ....
Da's nou het leuke van een forum

, heb je hier iets aan?
https://www.gebruikershandleiding.com/V ... 03491.html
Quota schreef:
Thnx!
Mocht het niet lukken dan horen we het wel

Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 18:09
door Marcnij
Swisskid schreef:
Marcnij schreef:
coqrouge schreef:
Normaal gesproken gooit een verbrandingsmoter het teveel aan olie via de carterontluchting naar buiten. Ik zou me geen zorgen maken in dit geval, zolang het maar tussen min en max blijft.
Daar zit juist het risico, als het teveel aan olie via de carterventilatie in de cilinders komt kan een diesel op hol slaan.
Dus volgens u kan het zijn dat via de carterventilatie olie in cylinders komt ? Hoe werkt dat ?
De carterventilatie voert normaal gesproken oliedampen uit het carter af naar de inlaat.
Als er dan olie meekomt ipv alleen damp, dan heb je een probleem. Een diesel motor loopt namelijk prima op motorolie.
Er zijn genoeg voorbeelden bekend van diesels (met name 1.6D blokken) waar doordat het regeneratieproces blijft hangen het oliepeil stijgt (doordat de extra ingespoten diesel via de zuigerveren weglekt), net zolag totdat het via de carterventilatie wordt teruggevoerd naar de cilinders.
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 29.10.2015 - 23:44
door Fredraket
En als je pech hebt loopt hij dan door tot hij vastloopt door gebrek aan smering. Omdat er geen regeling op zit is de kans groot dat de motor op hol slaat en steeds sneller gaat lopen en het proces zichzelf dus versterkt. Duurt vaak niet heel lang......
Re: Oliepeil elektronisch
Geplaatst: 31.10.2015 - 15:34
door PeerTronic
Zelfde hier, direct na een servicebeurt altijd blokje tot aan de max, kort daarna tot aan de volgende servicebeurt, altijd halverwege. Ik rijd ongeveer 15'000km tussen de servicebeurten.