Pagina 1 van 1

V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 28.10.2015 - 22:29
door BertB
Beste forum leden,

Ik ben Bert uit Eindhoven en nieuw op dit forum. Ik rij al 4 jaar met plezier rond in een V50 2.0D uit 2007 met zon 210.000km op de teller.
Vorige week echter ben ik stil komen te staan langs de snelweg.
Tijdens het rijden begonnen er verschillende lampjes op het dashboard te branden en stopte de motor er mee.
Op de vluchtstrook kreeg ik hem niet meer gestart en ben afgesleept door de wegenwacht naar de garage.

Bij de garage hebben ze de motor wel weer kunnen starten (dat was de wegenwacht niet gelukt).
Het starten ging erg moeizaam en de motor draait niet fijn. Ze vertelden me o.a. dat accu ook leeg was.
Ik heb de auto altijd in een keer kunnen starten. Ze hebben de auto uitgelezen en er was een melding uit het stroom circuit, dat de accu niet meer lade. Ik heb hier nooit een melding van gehad en de huidige dynamo is 1,5 jaar oud.

De motor start heel slecht, op het moment dat de motor draait maakt ie het geluid van een tractor, hij loopt 3 cilinders, en er komt veel rook uit de uitlaat (Volgens de monteur zit er geen water in de rook). De monteur heeft er even mee gereden en vertelde me dat hij na een tijdje wel weer op 4 cilinders loopt. Maar als je hem uitzet en weer start loopt ie nog steeds niet goed. Bij de garage hebben ze geconstateerd dat er veel olie in de motor zat, ook in de turbo. Volgens de garage komt dit door het regenereren van de roetfilter. Ze hebben de olie vervangen voor nieuwe. De garage heeft de injectors laten controleren/testen bij een extern bedrijf en deze zijn goed.

De monteur wil wel verder gaan kijken maar weet nog niet waar het probleem veroorzaakt wordt. Wellicht heeft iemand tips om onnodige onderzoekskosten te vermijden.
- wat heeft de plotselinge motor stilstand veroorzaakt?
- waarom loop de motor nu zo slecht?

Iemand ideeën of tips?

Alvast bedankt.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 28.10.2015 - 23:09
door ammie 69
Ik denk dat je een verstopt roetfilter heb.
Maar misschien verstandig volvotune is te mailen die hebben er vaker mee te maken gehad had ik al gelezen op het forum

Groet barry

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 29.10.2015 - 09:46
door sequence
Dit lijkt inderdaad op het bekende roetfilter probleem. Rijd je veel korte stukken?
Wanneer het regeneratieproces niet uitgevoerd kan worden raakt het filter verstopt, tijdens regeneratie wordt er meer diesel ingespoten.
Wat ik heb gelezen is, dat deze overvloed aan dieselolie op een gegeven moment (langs de zuigerveren?) in de motorolie terechtkomt. Dit verklaart het hoge oliepeil.

Die garage, is dat een Volvo dealer? Hebben ze de auto uitgelezen? Lijkt me dat er nu wel foutmeldingen in zitten.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 29.10.2015 - 12:04
door BertB
Ok Barry bedankt voor de tip. Het is inderdaad de Volvo dealer garage.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 29.10.2015 - 13:25
door ammie 69
En pas op met door rijden he olie pijl zal denk ik blijven stijgen met alle evt gevolgen van dien.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 29.10.2015 - 14:24
door Fuel_80
Het lijkt inderdaad verdacht veel op het welkbekende roetfilter probleem... de motor is hopelijk niet op "hol geslagen" op de snelweg?

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 29.10.2015 - 20:16
door WYD
Ik denk dat www.volvotune.nl inderdaad de oplossing is voor je en ook gelijk het goedkoopst.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 03.11.2015 - 21:49
door BertB
Garage geeft aan dat ze het roetfilter hebben uitgelezen en dat de sensoren aangeven dat het roetfilter goed is. Ze willen nu in de motor gaan kijken...

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 03.11.2015 - 22:25
door ammie 69
Ik hoop voor je dat de dealer iets kan vinden zonder dat je een vermogen kwijt bent zonder resultaat

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 04.11.2015 - 10:05
door wim de jong
bij 240000 km is voorgeschreven om het roetfilter te vervangen, je staat op 210000.
Als je wat kleinere stukjes gereden hebt, krijgt het systeem niet de kans om goed te regenereren, en gaat het fout.
Ook kan het zomaar zijn dat het filter ietsjes eerder aan de beurt is.

Vergeet de dealer, ga naar Volvotune. Ben ik ook geweest met de 2.0D met soortgelijke verschijnselen die jij beschrijft...roken, slechte performance etc met een stand van 215000 km.
Na de ingreep daar (uitboren roetfilter, software aanpassen) liep hij weer als een zonnetje, en nooit meer last gehad.
nog vele km ermee gereden met plezier.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 04.11.2015 - 11:04
door ammie 69
Ik ben ook met een 2.0D bij volvotune geweest maar gelukkig nog voor er problemen kwamen bij een stand van 120.000km
Daar ook filter laten aanpassen en eco power tuning laten uitvoeren
Rijd heerlijk en geen kans op verhoogd oliepeil meer.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 05.11.2015 - 22:50
door BertB
Ik heb weer een reactie gehad van de garage. Ze hebben een soort lektest gedaan maar niets gevonden. Ze hebben de distributie er afgehaald. Bij het ronddraaien van de krukas merken ze een zwaar punt. Volgens de garage is het dus "mis" onderin de motor. Volgens hen een dure reparatie en wellicht verstandig om na te denken over het vervangen van de motor voor een 2e hands... was het advies. Daar wordt ik niet blij van.
- Wat is dat op hol slaan van de motor precies? Tijdens het rijden hield mn motor er in een keer mee op maar ik heb geen rare zaken gehoord/gemerkt, behalve dan dat de motor stil stond.
- Als het het roetfilter probleem is, kan de motor tijdens het rijden er zomaar mee ophouden? Ik heb nog steeds geen verklaring waarom dit is gebeurd.
- Met zon dure reparatie is het misschien verstandig te gaan kijken voor een andere Volvo. Zijn er plekken waar ik mn auto (met dit gebrek) kan verkopen en aan wat voor prijs zou ik dan moeten denken?

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 06.11.2015 - 11:50
door ammie 69
Ik zou eerst bij volvo specialist navraag gaan doen ipv dealer
Die kunnen vaak meer zeggen over toedracht enz

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 09.11.2015 - 21:00
door busclub
Ik zou toch wel nieuwschierig zijn wat dat zware punt zou moeten zijn..... eventueel carter eronderuit en even met camera naar binnen kijken via verstuivergat of er een vreter in zit oid. Brantofpompen willen ook wel eens brandstof gaan lekken via asje naar het carter. Hierdoor loopt de motor goed kapot.

Re: V50 2.0D motor probleem

Geplaatst: 25.11.2015 - 10:40
door ammie 69
Jammer geen reactie meer wat er aan de hand is cq was.
Met de motor van bert