Trillen en bonken bij remmen
Geplaatst: 01.11.2015 - 20:37
Ik weet dat er al veel is geschreven over een trillend stuur bij remmen, maar toch heb ik nog wat vragen over mijn specifieke probleem. Het zit als volgt:
Bij aanschaf van de auto in 2013 trilde het stuur bij flink remmen. Ik dacht meteen aan kromme schijven aangezien er aftermarket remschijven op zaten, dus heb ik de boel vervangen door ATE schijven en blokken. Bij montage de naaf goed schoongemaakt met een komborstel op een boormachine om eventuele roest en vuil weg te halen. Schijf gemonteerd zonder vet en alles was goed gangbaar. Rustig ingeremd, maar het trillen bleef bij hard remmen.
Naast het trillen hoor je ook een hard bonzend/schrapend geluid wat de regelmaat heeft de snelheid van het wiel. Het klinkt net alsof de schijf enorm slingert en de blokken afwisselend wel en niet tegen de schijf komen. Maar dan een blok waar geen remvoering meer op zit.
Afgelopen week weer een APK keuring gehad en de garage denkt toch dat de schijven krom zijn. Ophanging en rubbers zijn in orde. Op de rembank geeft het linkervoorwiel een grote uitslag.
Ik denk dat het iets anders moet zijn want: een vorige eigenaar heeft al 2 keer nieuwe schijven laten monteren en ik 1 keer, toch blijft het trillen aanwezig. En ik heb echt secuur gewerkt. Zeker het harde gonzende geluid kan ik niet plaatsen.
Ik lees over: bouten van het subframe die los kunnen zitten, remklauw die blijft hangen (maar waarom dan alleen bij hoge snelheid), homokineet die te veel speling heeft.
Wie kan me verder helpen?
Bij aanschaf van de auto in 2013 trilde het stuur bij flink remmen. Ik dacht meteen aan kromme schijven aangezien er aftermarket remschijven op zaten, dus heb ik de boel vervangen door ATE schijven en blokken. Bij montage de naaf goed schoongemaakt met een komborstel op een boormachine om eventuele roest en vuil weg te halen. Schijf gemonteerd zonder vet en alles was goed gangbaar. Rustig ingeremd, maar het trillen bleef bij hard remmen.
Naast het trillen hoor je ook een hard bonzend/schrapend geluid wat de regelmaat heeft de snelheid van het wiel. Het klinkt net alsof de schijf enorm slingert en de blokken afwisselend wel en niet tegen de schijf komen. Maar dan een blok waar geen remvoering meer op zit.
Afgelopen week weer een APK keuring gehad en de garage denkt toch dat de schijven krom zijn. Ophanging en rubbers zijn in orde. Op de rembank geeft het linkervoorwiel een grote uitslag.
Ik denk dat het iets anders moet zijn want: een vorige eigenaar heeft al 2 keer nieuwe schijven laten monteren en ik 1 keer, toch blijft het trillen aanwezig. En ik heb echt secuur gewerkt. Zeker het harde gonzende geluid kan ik niet plaatsen.
Ik lees over: bouten van het subframe die los kunnen zitten, remklauw die blijft hangen (maar waarom dan alleen bij hoge snelheid), homokineet die te veel speling heeft.
Wie kan me verder helpen?