V70 Classic Start problemen (soms maar vaker)
Geplaatst: 11.11.2015 - 09:22
Hoi!
Eerste post, dus eerst ff voorstellen. Mijn naam is Ronald, maar belangrijker, mijn auto is een V70 classic uit 1998. Alles erop en eraan, heb alleen inmiddels van de AWD een 2 wheel drive gemaakt, omdat mn Viscoze koppeling waarschijnlijk kaduk is. In ieder geval liep hij met twee wiel aandrijving een heel stuk beter, geen gekraak meer en een reparatie zal erg duur zijn geworden. As eronder vandaan en klaar.
Verder looptie prachtig, 2.5T op LPG G3 (start is altijd op benzine), automaat, ECC, leer, prima reisauto en pas 291dkm op de teller, dus nog een jonkie
Maar nu dus ... start problemen, grrrr. En het is compleet onvoorspelbaar wanneer dit optreedt. 1 op de 15 starts is dramatisch. De andere 14 is er echt helemaal niets aan de hand. Wat neem ik waar bij een slechte start:
- De start motor draait in de rondte. Lijkt ook wel offie m ff pakt (minder dan een halve seconde, of je iets van 'broem' hoort) en dan ermee stopt.
- Lijkt erop dat gaspedaal diep intrappen tijdens start helpt, maar goed, dat lijkt erop, kan ook zijn dattie het na 10 keer gewoon doet, dat moet ik nog uitvinden.
- Alsie is aangeslagen helemaal niets geen probleem in stationair lopen of wat dan ook, loopt meteen keurig, geen gehakkel of wat dan ook.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb de volgende opties gezien:
- Dynamische brandstofpomp timing
- Krukaspositie sensor
- Antennering
- Contactblokje
- Accuklemmen
- Accu zelf
- Startmotor
- Corrosie aansluitpunten brandstofpomp
- Bobine
- Kabels
- Lekke LPG injector op een cylinder
Mijn technische kennis is vrij beperkt, maar het lijkt me niet te kunnen liggen aan de bobine of bougiekabels, want dan zou de auto toch ook onregelmatig moeten lopen, minimaal bij nat weer? De accu lijkt me het probleem ook niet, want dan zou ik het probleem vaker moeten hebben, en er zou toch een verschil moeten zijn tussen warm en koud weer (maar op wintersport geweest vorig jaar, toen had ik dit probleem ook al, maar geen verschil tussen Nederland en Oostenrijk). Lekke injector lijkt me ook niet, want dan zou het alleen bij warme motor start slecht moeten gaan toch? Maar het kan ook zomaar in de ochtend gebeuren alsie steenkoud is. Wat is de brandstofpomptiming precies?
Heb het probeem trouwens bij beide sleutels.
Hoe kan ik vaststellen of ik bij een slechte start wel een vonk of benzine krijg? Want tsja, het is of bandstof toevoer, of ontsteking, veel meer variabelen zijn er denk ik niet. En zijn de antennering, contactblok en accuklemmen makkelijk te vervangen? Of kan ik iets uitlezen als ik een slechte start heb? Standaard uitlezing laat niets zien. Ergens in de bandstoftoevoer of in de startmotor zelf een probleem lijkt mij het meest voor de hand liggen, omdat ik wel iets van een lichte 'broem' hoor, zij het heel erg kort. Maar ja, nieuwe pomp of nieuwe startmotor is meteen de duurste optie =(
Of is er nog een motormanagement ding computer iets waar het mis kan gaan en kan ik dat vaststellen?
Ik rij aardig wat kilometers, nah ja 25dkm per jaar, maar ik moet wel op mn auto kunnen vertrouwen. Zeker de komende tijd!
Alle hulp welkom!
Groeten,
Ronald
Eerste post, dus eerst ff voorstellen. Mijn naam is Ronald, maar belangrijker, mijn auto is een V70 classic uit 1998. Alles erop en eraan, heb alleen inmiddels van de AWD een 2 wheel drive gemaakt, omdat mn Viscoze koppeling waarschijnlijk kaduk is. In ieder geval liep hij met twee wiel aandrijving een heel stuk beter, geen gekraak meer en een reparatie zal erg duur zijn geworden. As eronder vandaan en klaar.
Verder looptie prachtig, 2.5T op LPG G3 (start is altijd op benzine), automaat, ECC, leer, prima reisauto en pas 291dkm op de teller, dus nog een jonkie

Maar nu dus ... start problemen, grrrr. En het is compleet onvoorspelbaar wanneer dit optreedt. 1 op de 15 starts is dramatisch. De andere 14 is er echt helemaal niets aan de hand. Wat neem ik waar bij een slechte start:
- De start motor draait in de rondte. Lijkt ook wel offie m ff pakt (minder dan een halve seconde, of je iets van 'broem' hoort) en dan ermee stopt.
- Lijkt erop dat gaspedaal diep intrappen tijdens start helpt, maar goed, dat lijkt erop, kan ook zijn dattie het na 10 keer gewoon doet, dat moet ik nog uitvinden.
- Alsie is aangeslagen helemaal niets geen probleem in stationair lopen of wat dan ook, loopt meteen keurig, geen gehakkel of wat dan ook.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb de volgende opties gezien:
- Dynamische brandstofpomp timing
- Krukaspositie sensor
- Antennering
- Contactblokje
- Accuklemmen
- Accu zelf
- Startmotor
- Corrosie aansluitpunten brandstofpomp
- Bobine
- Kabels
- Lekke LPG injector op een cylinder
Mijn technische kennis is vrij beperkt, maar het lijkt me niet te kunnen liggen aan de bobine of bougiekabels, want dan zou de auto toch ook onregelmatig moeten lopen, minimaal bij nat weer? De accu lijkt me het probleem ook niet, want dan zou ik het probleem vaker moeten hebben, en er zou toch een verschil moeten zijn tussen warm en koud weer (maar op wintersport geweest vorig jaar, toen had ik dit probleem ook al, maar geen verschil tussen Nederland en Oostenrijk). Lekke injector lijkt me ook niet, want dan zou het alleen bij warme motor start slecht moeten gaan toch? Maar het kan ook zomaar in de ochtend gebeuren alsie steenkoud is. Wat is de brandstofpomptiming precies?
Heb het probeem trouwens bij beide sleutels.
Hoe kan ik vaststellen of ik bij een slechte start wel een vonk of benzine krijg? Want tsja, het is of bandstof toevoer, of ontsteking, veel meer variabelen zijn er denk ik niet. En zijn de antennering, contactblok en accuklemmen makkelijk te vervangen? Of kan ik iets uitlezen als ik een slechte start heb? Standaard uitlezing laat niets zien. Ergens in de bandstoftoevoer of in de startmotor zelf een probleem lijkt mij het meest voor de hand liggen, omdat ik wel iets van een lichte 'broem' hoor, zij het heel erg kort. Maar ja, nieuwe pomp of nieuwe startmotor is meteen de duurste optie =(
Of is er nog een motormanagement ding computer iets waar het mis kan gaan en kan ik dat vaststellen?
Ik rij aardig wat kilometers, nah ja 25dkm per jaar, maar ik moet wel op mn auto kunnen vertrouwen. Zeker de komende tijd!
Alle hulp welkom!
Groeten,
Ronald