Pagina 1 van 2
V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 23.11.2015 - 10:34
door Oboema
Hoi,
Even voorstellen: mijn naam is Mark en ik ben van plan een V50 te kopen wegens het komen te vervallen van mijn leaseauto.
Heb al een hoop gelezen hier op het forum, veel nuttige informatie!
Ik heb een vraag over de V50 1.6d motoren (deze omdat ze het meest zuinig zijn), metname de verschillen tussen de eerste generatie 1.6d en de 1.6d D2 motoren. Ik lees hier en daar dat de D2 versie toch een stuk betrouwbaarder is, maar kan iemand aangeven of dat zo is en waarom? Wat zijn de verschillen tussen de moteren precies? De D2 vanaf ergens in 2010 heeft een 6-bak maar zijn ook gelijk een stukje duurder.
Dank!
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 23.11.2015 - 18:51
door Marcnij
Welkom hier.
De D2 is een doorontwikkeling van de 1.6D en heeft een andere cilinderkop met 8 ipv 16 kleppen.
Het grootste zwakke punt van deze motoren is het kleine oliecarter, waardoor de olie snel vervuild, hetgeen weer allerlei nare consequenties kan hebben.
Of de D2 betrouwbaarder is dan een 1.6D, durf ik niet te zeggen. Belangrijk bij deze motoren is juist en op tijd (nog beter: te vroeg) onderhoud.
Eén van de issues, het blijven hangen in het roetfilterregeneratieproces, schijnt (ook bij de laatste 1.6D's) opgelost te zijn doordat Volvo een ander type ECM (motormanagement) heeft gebruikt.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 23.11.2015 - 18:58
door Danny C30 D5
...
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 23.11.2015 - 19:05
door Marcnij
Danny C30 D5 schreef:
Zelf zou ik geen van beide willen,dan zou ik opteren voor een D3 motor. Waarom; eerste 2 motoren zijn geen volvo motoren. Voor mijzelf is de keuze dan rap gemaakt.
Helemaal eens met de keuze, maar de argumentatie gaat nergens over.
De D3 is wel een erg lekker blok!
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 23.11.2015 - 19:14
door lint
Welkom.
Doorsparen voor een D3 motor is wel zo verstandig.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 14:57
door Oboema
Geen erg positieve berichten dus....doorsparen zou een goed idee zijn ware het niet dat ik vrij snel een andere auto nodig heb.

Maar bedankt voor de informatie! Ik ben toch wel op zoek naar een betrouwbare auto....klinkt niet alsof dat ik een 1.6D vind, ook al worden ze regelmatig met 200-300k km aangeboden.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 15:03
door t5power
Kun je niet een oudere 2.0D nemen? Is wat minder gevoelig en rijdt ook beter.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 17:19
door suban
Bijna 140000km gedaan en het gewone onderhoud laten doen.Alleen de batterij is vervangen toen hij 6jaar was.Weet niet waar al die verhalen van komen!
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 17:21
door OGA244
een D2 met een 6 bak is een prima machine (en veel beschikbaarder dan een D3)
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 19:12
door Oboema
Haha, gemengde berichten....dat maakt het niet makkelijker! Maar 140K en dan alleen de accu vervangen....beter kan niet. 1.6 D2 6 bak heeft de voorkeur qua zuinigheid. Echter, 2.0D met een 6-bak is ook nog wel een optie wellicht. Ouder en dus goedkoper. D3 zijn er maar weinig inderdaad.....
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 19:22
door Danny C30 D5
...
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 19:29
door OGA244
Waar jij je druk over maakt…
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 24.11.2015 - 19:30
door Danny C30 D5
...
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 25.11.2015 - 08:12
door V52
OGA244 schreef:
een D2 met een 6 bak is een prima machine (en veel beschikbaarder dan een D3)
Voor mij ook een goede keuze gebleken!
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 25.11.2015 - 09:18
door kevinwalter
Niets mis met een D2 hoor. Je moet alleen de vloeistoffen/oliën goed in de gaten houden.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 28.11.2015 - 14:46
door Oboema
Ik ben nu wat meer gericht aan het zoeken naar een D2, met km stand van rond (liefst onder) 100K. Heb er een aantal op het oog met een hoop opties....het enige wat ik echt wil is Navigatie, cruise en achteruitrij sensoren. Heb geen ideee welke opties bij welke uitvoeringen horen, lijkt erop dat je een V50 helemaal naar eigen wens kon uitrusten.

Maar belangrijker: zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten? Heb al veel gehoord over het roetfilter maar dat kun je niet echt controleren, of wel? Bij hoeveel km moet de distr. riem worden vervangen bij de 1.6 D2? Als ik hem niet bij de dealer koop wil ik een keuring laten uitvoeren bij de dealer, wel zo veilig denk ik. Wederom bedankt voor de tips!
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 28.11.2015 - 21:16
door Marcnij
Hier kun je oude prijslijsten raadplegen voor de standaard uitrusting:
prijslijsten
Navigatie (RTI) is bijna nooit standaard, enkele actie modellen uitgezonderd.
Ik weet niet zeker of het bij de D2 ook zo is, maar mij de 1.6D was het 120k roetfilter en 240k distributie.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 29.11.2015 - 08:43
door Red-Dragon
Voor de D2 is een DPF gemonteerd die niet meer vervangen hoeft te worden.
De distributiewissel is sinds dit jaar drastisch teruggeschroefd naar 140.000 km.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 30.11.2015 - 12:14
door prwi
D2 ken ik niet goed genoeg. De 1.6D wel. Een hele sociale auto, je ontmoet veel mensen. Vooral automonteurs.
Re: V50 1.6d of 1.6d D2
Geplaatst: 30.11.2015 - 18:03
door wim de jong
zelf nu een v50 - D2 uit 2012, en staat inmiddels op 195000 km.
houdt aub de beurten strak aan, wees hier nauwkeurig mee, en je hebt geen last.
ik heb eigenlijk geen problemen gehad, en heb alleen een keer beide voor draagarmen verwisseld, nieuwe accu en contactslot.
de wagen wordt gebruikt als lesauto, dus best wel een belasting, maar ook draait de hele dag lekker warm.