Vandaag is de auto bij de garage geweest. Van de week startte de auto helemaal niet, toen is monteur langsgekomen en zat er geloof ik vocht ergens in de bekabeling. Moet ik nog even navragen. (was er zelf niet bij). Gebeurde wel vaker dat ik een paar keer startpoging moest doen.
Maar het probleem wat ik in dit topic beschreef blijkt iets bekends te zijn bij een Ford motor.
In eerste instantie zeiden ze, we hebben niks geks gevonden en de software maar geupdate.
Toen ik bij de garage weg wilde rijden deed ik een paar keer motor uit aan en ja bingo. Motor draaide weer een keer stationair niet goed.
Dus ik snel monteur erbij gehaald. HIj luisteren en zelf ook even paar keer starten en kwam toen met het verhaal dat ik te snel start.
Hij raad aan, auto in stand 2 te zetten, gordel om te doen en dan pas starten. Dus zeg maar op op moment dat lampen gaan branden.
Blijkbaar duurt de opstart procedure van de computer een paar seconden.
Nu zocht ik daarnet even op en iemand plaatste een quote van Ford op
http://www.autoweek.nl/autoreview/25752 ... l-titanium
"De oorzaak welke nu wordt onderzocht is de snelheid ofwel de traagheid van communicatie tussen de diverse computers. Praktijk tests hebben succes opgeleverd wanneer na het aanzetten van het contact, alvorens men start eerst een aantal seconden wacht.
De accu spanning wordt na het aanzetten via het contactslot via de kabelboom naar de diverse gebruikers geleid, bij de ene computer is deze kabel langer, bij de andere dikker, of bij andere omgeven van een draadbundel van andere gebruikers. De communicatie stoornis zou kunnen optreden door de verschillende spanningen welke onvoldoende tijd krijgen om de betreffende computers te laden.
Het voorbeeld is gegeven als bij een normale PC of laptop, indien tijdens de opstartfase reeds diverse commando’s worden ingegeven loopt deze ook vast, of duurt het langer voordat de opstartprocedure is voltooit.
Het starten van de motor vraagt veel stroom, en de daarbij mogelijk optredende inductie verschillen zouden dus invloed kunnen hebben op de diverse nog in opstart verkerende gebruikers. Dit is de voorlopige conclusie, zodra hieruit zekerheden blijken volgt er mogelijk nieuwe software (die bijvoorbeeld de startmogelijkheid automatisch vertraagt).
Als dit het geval is krijgen wij daarvan automatisch bericht.
Ons advies is dan ook, zet eerst het contact aan, even wachten, daarna starten en vaststellen of de storing zich dan nog voordoet."
Ander dingetje, stationair vind ik de motor een nogal aanwezig laag geluid maken. Garage zegt, klopt, 1100 toeren. Als de motor iets warmer is zakt dat en is het geluid weg.
Ervaren jullie deze "probleempjes" ook?