Pagina 1 van 1
Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 26.11.2015 - 14:57
door berke
Afgelopen weekend geconfronteerd met 'versleten' wielsoten. (ik verdenk de bandenboer van vastzetten met luchtsleutel)
De boel los laten halen en gewone bouten er in laten zetten.
Nu de vraag, wat is het aanhaal moment voor lichtmetalen velgen?
Re: Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 26.11.2015 - 15:23
door V52
Dat staat in het instructieboekje..(verschilt per auto)
Re: Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 26.11.2015 - 15:49
door Hans oet Twent
berke schreef:
Afgelopen weekend geconfronteerd met 'versleten' wielsoten. (ik verdenk de bandenboer van vastzetten met luchtsleutel)
De boel los laten halen en gewone bouten er in laten zetten.
Nu de vraag, wat is het aanhaal moment voor lichtmetalen velgen?
Ik doe dat met 120/130. Staal 140.
Re: Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 26.11.2015 - 16:52
door diesel01
Hier ook 140 met lichtmetaal, beetje WD40 vooraf er op en ik borstel de naaf altijd even met een staalborstel.
Re: Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 26.11.2015 - 18:07
door dbosker
beetje kopervet/keramisch vet op de naaf + klein likje op de tapeinden. Vervolgens met kruislings vastzetten, eerst op 75 Nm, vervolgens op 140 Nm
Re: Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 26.11.2015 - 18:19
door lint
Zo doe ik het ook en dat gaat al jaren prima.
Re: Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 26.11.2015 - 23:20
door dbosker
er zijn mensen die beweren dat je geen vet mag gebruiken op de tapeinden. Onzin, klein likje kan geen kwaad, en voorkomt dat de hele boel vastroest. Er is mij nog nooit een wielmoer afgelopen.
Re: Aanhaalmoment wielbouten
Geplaatst: 27.11.2015 - 11:49
door sanco
dbosker schreef:
er zijn mensen die beweren dat je geen vet mag gebruiken op de tapeinden. Onzin, klein likje kan geen kwaad, en voorkomt dat de hele boel vastroest. Er is mij nog nooit een wielmoer afgelopen.
Zo dacht en denk ik er eigenlijk ook over, maar 'k werd na mijn laatste beurt toch door mijn gewaardeerde dealer / monteur gevraagd dit niet weer te doen....
nou, vooruit, ietsje minder kan misschien, maar ook mij is nooit iets overkomen, en ik check na monteren een week later eigenlijk altijd nog even de bouten op moment (en nee... er staat geen NATREKKEN op hoor

) en ook dan nog nooit iets aan hoeven doen....
Ik geloof best de adviezen (o.a het moment is tov verleden verhoogd) die vanuit Volvo worden gegeven, maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat de oorzaak voor het loslopen uiteindelijk toch zijn terug te voeren op montage foutjes, afwijkingen in sleutels, etc. ?