Pagina 1 van 1

Waar heeft mijn D2 last van?

Geplaatst: 30.11.2015 - 17:03
door marnixc70
Mede Volvisten,

Mijn MY '15 S60 D2 powershift heeft een issue.
Als ik hem koud start en wegrijd komt er een ontzettende walm uit de uitlaat. Ook wanneer ik halfgas of meer geef komt er een vrij hevige walm uit. Ongeacht of de motor koud is of warm.

Daarnaast is mijn verbruik fors hoger dan voorheen. (voorheen ongeveer 5,2 op 100km, nu 6,7)

De auto is van mei 2014 en heeft 114.000km gereden.
Hij is niet getuned, heeft keurig optijd zijn beurtjes gehad, drinkt fatsoenlijke diesel en heeft de nieuwste software.

De auto rijdt overigens wel gewoon prima. Mijn chromen uitlaatpijpje is na een grondige poetsbeurt structureel binnen 50 kilometer weer pikzwart.


De auto is twee keer bij de dealer geweest.
De eerste keer kort:
"Er zijn geen foutcodes, dus we moeten verder zoeken"
Dat klonk legitiem naar mijn mening.

De tweede keer:
"Er zijn geen foutcodes en lukraak onderdelen vervangen om te zien of het daaraan ligt krijgen wij ook niet vergoed"

Er is dus niets extra gedaan t.o.v. de eerste keer. Wel bleven ze hameren dat de auto "wel heel snel voelt voor een D2" Hiermee proberen ze de suggestie te wekken dat de auto wel is getuned. Hetgeen klinklare onzin is.

Wat mij bijzonder tegenvalt van de dealer is dat zij kennelijk de kennis niet in huis hebben om een fatsoenlijke diagnose te stellen. Ik snap dat het lastig is als er geen foutcodes zijn. Maar in zo'n geval ga je toch het systeem volgen en alle meetwaardes controleren en vergelijken met 'hoe het zou moeten zijn' ?!
Als men denkt diagnose te stellen door onderdelen te vervangen en dan zien of het beter is, is gewoon prutswerk.

Er is geen enkele oplossing aangeboden.
Ik zie als mogelijke oplossing om de auto naar een niet-dealer te brengen, alwaar men mogelijk wel een diagnose kan stellen.
Probleem hierbij is, is dat de auto nog binnen de fabrieksgarantie valt en ik -noch mijn werkgever- van plan ben om zelf de kosten te gaan dragen voor diagnose.

Na deze klaagzang toch een vraag: heeft iemand soortgelijke problemen met zijn D2? En wat heeft eventueel geleid naar de oplossing?

Zelf denk ik aan:
1 of meer verstuivers die niet lekker is/zijn
Lek in roetfilter


Ik hoor jullie tips of opmerkingen graag!

Re: Waar heeft mijn D2 last van?

Geplaatst: 30.11.2015 - 17:05
door OGA244
een second opinion?

Re: Waar heeft mijn D2 last van?

Geplaatst: 30.11.2015 - 19:03
door lancer
Ja, bij een andere dealer langsgaan is een goede suggestie.

Ik heb ook een tijd met een ander type mitorblok ern hoger verbruik gehad. Bleek een losse stekker van een temperatuursensor. Kwam er ook pas uit na een paar keer aan de computer gehangen te hebben.

Dat de auto snel voelt kan trouwens zo maar een symptoom van het probleem zijn.

Second opinion

Geplaatst: 30.11.2015 - 21:40
door marnixc70
Dank beide,

een andere dealer verblijden met mijn bezoek is denk ik wel een goed idee. Binnen Friesland is het één dealergroep, ik zal het erbuiten zoeken.

De auto voelt overigens niet snel aan en is het ook zeker niet.
Ik vergat te melden dat de auto is uitgerust met een telematica-kastje wat op de OBD-stekker zit. Volgens de dealer is het externe tuning.
In werkelijkheid is het een voertuigvolgsysteem met wat andere functies.

Re: Waar heeft mijn D2 last van?

Geplaatst: 03.12.2015 - 20:36
door frisian1
Heeft je auto dezelfde storing als je dat systeem eruit haalt?

Volgens mij heeft een D2 een vloeistof die bij het roetfilter elke 60.000 km moet worden bijgevuld. Kan het zijn dat dit al op is en er daarom extra diesel wordt ingespoten om het roetfilter te reinigen?

Re: Waar heeft mijn D2 last van?

Geplaatst: 07.12.2015 - 17:34
door marnixc70
Het systeem eruit halen (stekker eruit) resulteert in hetzelfde effect.
Het systeem zit er ook al een jaar in (ongeveer 80.000km) en pas sinds september openbaart het roeten zich.

De D2 heeft geen roetfilter additief, dus daar ligt het ook niet aan. Maar dank voor het meedenken!