Waar heeft mijn D2 last van?
Geplaatst: 30.11.2015 - 17:03
Mede Volvisten,
Mijn MY '15 S60 D2 powershift heeft een issue.
Als ik hem koud start en wegrijd komt er een ontzettende walm uit de uitlaat. Ook wanneer ik halfgas of meer geef komt er een vrij hevige walm uit. Ongeacht of de motor koud is of warm.
Daarnaast is mijn verbruik fors hoger dan voorheen. (voorheen ongeveer 5,2 op 100km, nu 6,7)
De auto is van mei 2014 en heeft 114.000km gereden.
Hij is niet getuned, heeft keurig optijd zijn beurtjes gehad, drinkt fatsoenlijke diesel en heeft de nieuwste software.
De auto rijdt overigens wel gewoon prima. Mijn chromen uitlaatpijpje is na een grondige poetsbeurt structureel binnen 50 kilometer weer pikzwart.
De auto is twee keer bij de dealer geweest.
De eerste keer kort:
"Er zijn geen foutcodes, dus we moeten verder zoeken"
Dat klonk legitiem naar mijn mening.
De tweede keer:
"Er zijn geen foutcodes en lukraak onderdelen vervangen om te zien of het daaraan ligt krijgen wij ook niet vergoed"
Er is dus niets extra gedaan t.o.v. de eerste keer. Wel bleven ze hameren dat de auto "wel heel snel voelt voor een D2" Hiermee proberen ze de suggestie te wekken dat de auto wel is getuned. Hetgeen klinklare onzin is.
Wat mij bijzonder tegenvalt van de dealer is dat zij kennelijk de kennis niet in huis hebben om een fatsoenlijke diagnose te stellen. Ik snap dat het lastig is als er geen foutcodes zijn. Maar in zo'n geval ga je toch het systeem volgen en alle meetwaardes controleren en vergelijken met 'hoe het zou moeten zijn' ?!
Als men denkt diagnose te stellen door onderdelen te vervangen en dan zien of het beter is, is gewoon prutswerk.
Er is geen enkele oplossing aangeboden.
Ik zie als mogelijke oplossing om de auto naar een niet-dealer te brengen, alwaar men mogelijk wel een diagnose kan stellen.
Probleem hierbij is, is dat de auto nog binnen de fabrieksgarantie valt en ik -noch mijn werkgever- van plan ben om zelf de kosten te gaan dragen voor diagnose.
Na deze klaagzang toch een vraag: heeft iemand soortgelijke problemen met zijn D2? En wat heeft eventueel geleid naar de oplossing?
Zelf denk ik aan:
1 of meer verstuivers die niet lekker is/zijn
Lek in roetfilter
Ik hoor jullie tips of opmerkingen graag!
Mijn MY '15 S60 D2 powershift heeft een issue.
Als ik hem koud start en wegrijd komt er een ontzettende walm uit de uitlaat. Ook wanneer ik halfgas of meer geef komt er een vrij hevige walm uit. Ongeacht of de motor koud is of warm.
Daarnaast is mijn verbruik fors hoger dan voorheen. (voorheen ongeveer 5,2 op 100km, nu 6,7)
De auto is van mei 2014 en heeft 114.000km gereden.
Hij is niet getuned, heeft keurig optijd zijn beurtjes gehad, drinkt fatsoenlijke diesel en heeft de nieuwste software.
De auto rijdt overigens wel gewoon prima. Mijn chromen uitlaatpijpje is na een grondige poetsbeurt structureel binnen 50 kilometer weer pikzwart.
De auto is twee keer bij de dealer geweest.
De eerste keer kort:
"Er zijn geen foutcodes, dus we moeten verder zoeken"
Dat klonk legitiem naar mijn mening.
De tweede keer:
"Er zijn geen foutcodes en lukraak onderdelen vervangen om te zien of het daaraan ligt krijgen wij ook niet vergoed"
Er is dus niets extra gedaan t.o.v. de eerste keer. Wel bleven ze hameren dat de auto "wel heel snel voelt voor een D2" Hiermee proberen ze de suggestie te wekken dat de auto wel is getuned. Hetgeen klinklare onzin is.
Wat mij bijzonder tegenvalt van de dealer is dat zij kennelijk de kennis niet in huis hebben om een fatsoenlijke diagnose te stellen. Ik snap dat het lastig is als er geen foutcodes zijn. Maar in zo'n geval ga je toch het systeem volgen en alle meetwaardes controleren en vergelijken met 'hoe het zou moeten zijn' ?!
Als men denkt diagnose te stellen door onderdelen te vervangen en dan zien of het beter is, is gewoon prutswerk.
Er is geen enkele oplossing aangeboden.
Ik zie als mogelijke oplossing om de auto naar een niet-dealer te brengen, alwaar men mogelijk wel een diagnose kan stellen.
Probleem hierbij is, is dat de auto nog binnen de fabrieksgarantie valt en ik -noch mijn werkgever- van plan ben om zelf de kosten te gaan dragen voor diagnose.
Na deze klaagzang toch een vraag: heeft iemand soortgelijke problemen met zijn D2? En wat heeft eventueel geleid naar de oplossing?
Zelf denk ik aan:
1 of meer verstuivers die niet lekker is/zijn
Lek in roetfilter
Ik hoor jullie tips of opmerkingen graag!