Beginnende poetser, wat te kopen?

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Mijn vrouw heeft net een nieuwe auto en tsja dan begint het weer te kriebelen om de auto vanaf het begin goed te behandelen :love:

Ik heb denk ik 4 jaar geleden een keer een poetslesje gekregen van Steve met allemaal andere Volvo-wassers. Dus ik snap het principe 2 emmers en aparte emmer voor velgen. Ik moet alleen nog 2 gridguards kopen. Ik heb nog een droogdoek, een buffing towel en een handschoen, maar die is wel versleten ;)

Ik heb dat kleien weleens gedaan maar dat ga ik binnenkort niet doen, hoeft niet met een nieuwe auto denk ik ;)

Dus ik ben een beetje een beginnende poetser wat kan ik het beste kopen:

- handschoen
- nieuwe droogdoek
- gridguards
- welke shampoo? (Merk)
- welke Wax? (Merk)
- welk spul voor plastic randen (mini >_< )
- wat nog meer?

En hoe vaak wassen en hoe vaak in de Wax?
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik zou wel even kleien voordat je hem in de wax zet. Anders toch kans dat je krassen krijgt met het waxen. Ik gebruik zelf graag poorboys producten, de exp is erg fijn en als tussenlaag kan je dan blackhole gebruiken, is erg mooi op je nieuwe black beauty. Maar steve kan je vast meer uitleg geven! En misschien gelijk een DAP erbij, gaat het waxen een stuk sneller! ;)
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Haha daar snap ik dus al niks van... Ik heb weleens gekleid en een Mini is natuurlijk een stuk makkelijker kleien dan een grote Volvo, DAP??? Ik heb nog wel glijmiddel zeg maar voor het kleien (blauw spul)

En ik heb wel op Steve zijn website gekeken maar er is zoveel te koop... Misschien moet ik Steve even een berichtje sturen... Ik ben maar een amateurtje dus het hoeft niet het beste van het beste te zijn voor :ninja:
Laatst gewijzigd door remmm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Dual action polisher, erg makkelijk apparaat. Is geen rocket science, dus je hoeft niet bang te zijn voor schade. ;) Kijk even naar youtube en daar staan genoeg filmpjes.
Driven2shine heeft vast vergelijkbare producten, maar even lijstje wat ik gebruik:

-wassen, poorboys concentrated car wash slick en suds
-daarna drogen met speciale droogdoek
-kleien, klei van pb en spray wipe als lube
-(polijsten met DAP in drie stappen)
-pb blackhole gebruiken voor een diepe glans mbv de DAP
-pb exp opbrengen(=sealant, lijkt op wax) mbv de DAP
-prachtige diepe glans

Blijft vrij lang zitten, en tussendoor wassen is zo gedaan. Bij het product gekomen dankzij Koen destijds van het forum die er mee werkte en middels youtube snel geleerd hoe alles werkte. Resultaat is elke keer weer prachtig. En die DAP is een kleine investering, maar scheelt heel veel tijd, met een veel mooier resultaat dan met de hand. En zeker met twee prachtige auto's voor de deur straks een nuttige keuze! ;)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Steve.........
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Dat blackhole, is dat een was die niet wit opdroogt? Ik heb namelijk minuscule steenslagputjes in mijn motorkap wat niet echt opvalt, maar na het poetsen vallen ze altijd wel op (als witte stippen).
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Thanks v50r, ik moet er zeker aan gaan geloven, ik ben altijd beetje bang voor zo'n polisher maar het resultaat zal er zeker zijn denk ik als ik er eens de tijd voor neem. Ik vind het het meest belangrijk dat ik de lak kan beschermen.... Kan dat ook al met verse lak? Of eerst half jaar wachten...
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Black hole is geen wax maar een glaze. Je moet hier een wax overheen zetten anders is het weg na 1 regenbui. @Gerald de Groot

Steenslag kan je alleen wegwerken door met lak op te vullen.
Laatst gewijzigd door Millimetervreter. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

@Remmm

Ik zou niet kleien op een nieuwe auto, de kans op marring is redelijk groot bij temp. onder de 15 graden.
Gewoon een mooie wax kopen en die er elke 3 maanden opzetten, na een jaar verder kijken.

@Steve kan je zeker hiermee helpen.
Maak het niet te moeilijk..........
De EXP van poorboys is zo langzamerhand wel achterhaald, er zijn wel wat andere producten te koop hoor.

Persoonlijk zet ik een wax nooit met een machine op maar altijd met de hand, vind ik fijner, gevoel met de lak zeg maar :)
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bij de X1 heb je straks een kratje bier nodig om op het dak te komen met spons.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dat is ook exact de reden waarom ik de XC90 met panorama dak besteld heb - scheelt weer poetsen :D

laatste Volvo (960) verkocht
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

@Leon, zeker waar dat er waarschijnlijk erg hightec middelen te krijgen zijn, maar de standtijd van de exp vind ik erg fijn. En kleien moet je idd niet bij te koude temperaturen doen, maar als de lak vervuild is, zeker in de winter, is simpel wassen niet altijd voldoende om een perfect schoon oppervlakte te hebben om hem in de wax te zetten. En de DAP is als beginnend poetser erg fijn, met mooie resultaten. EXP kan je er mooi mee verwerken met een prachtig resultaat. Zou wel voor een DAP900 gaan, mocht je ooit gaan polijsten remco.
Maar nogmaals steve kan je het allemaal uitleggen en vast beter adviseren! :)
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Haha @diesel@dbosker, precies de reden waarom ik ook panoramadak heb genomen :)

@millimeter@v50r, thanks voor de tips... Ik zal inderdaad even kijken naar de DAP900, vooralsnog is het gewoon lekker aan de slag met goede shampoo en wax, maar er is inderdaad zoveel keus, nu hoef ik ook echt niet het beste spul te hebben maar wel een beetje goed voor een amateurtje :) De auto staat nu nog goed in de wax dus in februari ben ik weer de sjaak met waxen en tot die tijd lekker alleen wassen. Ik heb net Mini nog een een mail gestuurd, alle zwarte randen zijn wit uitgeslagen, ik denk dat de poetser iets te scheutig was met de wax, ziet er echt niet uit. Dus ze moeten die plastic dingen reinigen denk ik en dan insmeren met iets?
Gebruikersavatar
ex-Mooseman
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 30.08.2012 - 16:33
Locatie: WVL

plastic goed schrubben met een borsteltje en A(ll) P(urpose) C(leaner). Of met een gom.
Daarna inwrijven met bv. Autofinesse Revive, worden ze mooi mat & donker van. Het water parelt er ook op. Bij onze MINI houdt dit toch een zestal maand stand (binnenslaper).

Waarom zou je een nieuwe auto niet kleien ? Met een zachte klei en genoeg lube ga je zeker niets verkeerd doen. Op transport vangt zelfs een nieuwe auto een hoop troep. De lak zal nog eens zo glad zijn, je wax zal veel beter hechten.

Poorboys Blackhole is een goed middeltje om kleine (was)krasjes te verbergen. Je wax zou iets minder goed blijven hangen, zegt men, maar ik heb dat zelf nog niet gemerkt. Op mijn Volvo vind ik het prettigst werken met Blackhole (doet het ook beter als het erg warm is buiten), op de Mini ga ik voor het vergelijkbare Ultra Glaze van Autofinesse.

Momenteel loopt 'het wereldje' echt op met de Japanse Soft Fusso. Dat product zou een erg lange standtijd hebben, en een knalharde glans, en dat voor een prijs aan de onderkant van het segment.
Tegenstanders zeggen dat het product gewoon knalvol met PTFE's & parafine steekt: gewoon vullende producten, dus.
Gebruikersavatar
VolvoRulez
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12

D-Lux van CarPro schijnt erg goed te werken op bumpers e.d.
Ik geloof dat Driven2Shine (Steve) dit ook verkoopt
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1337
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

VolvoRulez schreef: D-Lux van CarPro schijnt erg goed te werken op bumpers e.d.
Ik geloof dat Driven2Shine (Steve) dit ook verkoopt
Klopt is echt topspul, werkt voor velgen, trims en kunstof. Geeft minimaal 1 jaar bescherming en een diep donkere zwarte kleur. Is een coating trouwens
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

OK... En nu concreet, want er is zooooo veel te koop, hoeft echt niet het beste van het beste te zijn, maar wel beter dan Kruidvat-spul ;)

Ik moet kopen:
- handschoen (Welk merk, of maakt het niet uit)
- nieuwe droogdoek (Meguiars)
- gridguards
- buffing towels
- welke shampoo? (Merk? Meguiar?)
- welke Wax? (Merk meguiar?)
- glaze (Blackhole)
- klei. ?
- welk spul voor plastic randen (D-lux carpro)
- wat nog meer? DAP900
APC

Zal Sint eens lief aankijken
Gebruikersavatar
VolvoRulez
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12

Let op, ik heb de plaatjes e.d. van internet geplukt, de meguiars zijn links naar de meguiars website. Steve (driven2shine) heeft ook veel van deze artikelen op voorraad, dus neem daar zeker even een kijkje.

Ik heb destijds 2 handschoenen van meguiars gekocht: Super-Thick-Microfibre-Wash-Mitt voor mij was het belangrijk dat mijn handen er goed in passen en deze zijn groot zat.
Deze gebruik ik om de auto te wassen, echter de onderzijde (vanaf de onderste helft van de deur) en de wielen doe ik altijd eerst even wassen met een washandschoen van de zeeman: ziet er zo uit na een paar keer gebruiken gooi ik ze gewoon weg.

Nu heb ik ook 1 droogdoek van meguiars: Water-Magnet-Drying-Towel echter heb ik er inmiddels ook een van Aliexpress gehaald: Aliexpress en deze is zeker net zo goed voor een kwart van de prijs (in NL). 2 stuks is wel handig, aangezien de S80 een vrij forse auto is.

om het e.e.a. aan te brengen is ook een aantal applicators wel handig om te hebben. ik heb er enkele van Meguiars (komt telkens terug in mijn verhaal hé): Soft-Foam-Applicator-Pads ik heb er zelf destijds 4 gekocht (8 euro per 2!) en aangezien ik de laatste tijd Ali heb ontdekt heb ik ook deze 12 gekocht: Aliexpress. Behoorlijk goedkoper 0,10 p/s ipv 4,00! zijn iets kleiner en wat minder stevig echter volstaan ze prima om iets aan te brengen.

Gridguards heb ik niet (wel 2 emmers :D )

Microfiber towels heb ik ook van meguiars: Supreme-Shine-Microfibre, ik heb er een stuk of zes.

Voor de shampoo gebruik ik Meguiars: Ultimate-Wash-Wax als je de aanbevolen hoeveelheid gebruikt doe je er echt heel lang mee.

Ook de wax heb ik van meguiars: Ultimate-Liquid-Wax, voordeel is dat je deze in de volle zon kunt aanbrengen.

Een glaze heb ik ook (test flacon) Poorboys White Diamond en Poorboys Blackhole (white diamond voor lichte lakken en blackhole voor donkere). Echter ben ik van mening dat dit spul niet nodig zou moeten zijn als de auto geheel gepoetst is.

Voor klei heb ik wederom Meguiars: Smooth-Surface-Clay-Kit, hierin zit een microfiber handdoek, 2 claybars en een quick detailer. Achteraf gezien zou ik gewoon 1 of 2 claybars kopen (wellicht kan steve je daar advies in geven over de gradaties e.d.) en een gallon aan meguiars Last-Touch-Spray-Detailer, hier doe je de rest van je leven mee. (echt veeeeeeeel goedkoper als telkens een detailer spray te gebruiken). (let op dat je ook een flacon en spuit nodig hebt)

Voor zwarte onderdelen heb ik Meguiars: Ultimate-Protectant-Dash-Trim-Restorer echter vind ik dat, zeker aan de buitenzijde het niet erg lang blijft zitten (max 3 wasbeurten). Ik lees over die D-Lux wel erg goede berichten, al las ik ook iets over Polytrol (KLIK) echter heb ik beide nooit getest.

Voor een APC gebruik ik Meguiars: All-Purpose-Cleaner, ook een Gallon. wederom veel goedkoper als losse flesjes (ik gebruik overigens gedemineraliseerd water om aan te vullen). Je kan hier echt alles mee schoon maken, van auto bekleding tot de toiletpot. (wederom wel weer een flacon en sprayer nodig)

Wellicht is het verstandig om voor een poetsmachine even contact te hebben met een verkopende partij.
Ik heb destijds een DAP900 gekocht waar een tas bij zat.
Bij zo'n apparaat heb je nog wel pad's nodig (in verschillende gradaties), een compound voor grote correcties en een polish voor kleine correcties en swirls. (ik gebruik beide natuurlijk van Meguiars. :sick: )


Verder mis ik nog iets voor je wielen, ik gebruik Iron X, zeer tevreden wel erg duur.
Om de banden zwart te maken gebruik ik Meguiars: Endurance-High-Gloss-Tyre-Gel, een aanbreng spons is zeer aan te bevelen Tyre-Dressing-Applicator-Pad
Tevens is een wheel brush wel handig. Steve heeft hier ook een microfiber set van, die is echt TOP maar wel prijzig. (heb ik gebruikt bij een poets cursus van steve).

Om de ruiten te doen heb ik een fles van autotaal glas (gekregen bij ruitvervanging 5 jaar geleden), en ik heb turtle wax glass polish. voor een anti regen laagje gebruik ik turtle wax rain kleer (schijnbaar hetzelfde als rain X maar 2x zoveel voor hetzelfde geld).

Ik heb van autofinesse oog nog de obligTARate remover voor zwarte teer vlekjes en lijm. werkt prima

Voor leder gebruik ik Gliptone Gentle Cleaner en Glipton Conditioner. Top spul!

Om de uitlaat einde te poetsen Meguiars Metal Polish Heavy-cut.

Om plastic wat op te knappen heb ik meguiars: PlastX

En ik heb ooit eens Meguiars: ScratchX-20 gekocht maar omdat ik de DAP gebruik gebruik ik dit product eigenlijk niet meer.

Verder heb ik nog wel het e.e.a. maar dat is niks relevants.
Let op bovenstaand is wat ik gebruik, en een beetje wat mijn ervaring is. echter zijn er 1001 producten, elk met zijn eigen voordeel. Ik heb destijds Meguiars spullen gekocht omdat deze naar mijn mening behoorlijk goed zijn en erg goed verkrijgbaar ook niet online (Halfords (waar je die nog kan vinden), brezan e.d.), tevens heb ik een groot startpakket in 1 keer gekocht waardoor het een stuk goedkoper werd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. (ben al anderhalf uur aan het zoeken en typen namelijk...)
:D :D :D
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Collinite en gyeon wetcoat zijn beiden zeer goede producten.
De wetcoat is gemakkelijk voor de wintermaanden.
Voor shampoo gebruik ik gyeon bathe+ of poor boys slick and suds.
Als droogdoek kan ik de gyeon silk dryer echt aanraden.
Ook een goede ijzerverwijderaar moet je zeker hebben. Bv monello non-ferro.

Zelf heb ik een DAP900 en daar gebruik,ik de scholl spiderpad samen met de scholl S3 gold.
Werkt super goed.
Laatst gewijzigd door Toxictooms op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D3 R-design Ice White
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

VolvoRulez schreef:
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. (ben al anderhalf uur aan het zoeken en typen namelijk...)
:D :D :D
WOoooowh superbedankt VolvoRulez.... en fijn dat je zo lang voor mij hebt gezocht, ik ga hier zeker wat mee doen.

Ik zie wel dat ik een dure hobby aan het uitkiezen ben =)
Laatst gewijzigd door remmm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”