Pagina 1 van 1
geartronic onderhoud
Geplaatst: 05.12.2015 - 21:02
door ronberdes
Hallo
Ik heb gehoord dat het belangrijk is om de automaat-olie tijdig te laten vervangen (spoelen?).
Wat is standaard bij de geartronic in een v70 d3 uit 2010
Alvast dank voor het antwoord.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 05.12.2015 - 21:48
door lint
Welkom.
Dat is geen onderdeel van het Volvo onderhoudsprogramma. De bak flushen om de 100k km is aan te bevelen.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 05.12.2015 - 22:31
door Fredhead
Volgens Volvo hoeft het inderdaad niet.
Advies van diverse specialisten is om het rond de 80-100.000 km te doen afhankelijk van het gebruik.
Tevens is een flush dan de manier om het te doen, met simpelweg olie verversen ben je er niet
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 08:19
door mees
Automaat verversen is WEL onderdeel van het onderhoudsprogramma.
Dat het vaak niet gebeurde.... goedkoop voor de 1e eigenaar of leasemaatschappij
en erg vervelend voor de 2e hands koper (zoals ik).
Gelukkig staat verversen nu gewoon op de internet-lijst als je je aanmeld voor een servicebeurt.
Net als je stuurhuis....
Er zijn niet voor niets zoveel bedrijven die gespecialiseerd zijn in automaten verversen en vooral vervangen
omdat er nooit ververst is.
Het gekke is, dat de dealer wel netjes je portierscharnieren smeert.
O ja,
als de tekst in je display aangeeft dat er ververst moet worden,
ben je te laat: helaas heb ik (en ben niet de enige) daar ervaring mee.
Is niet leuk hoor, onderweg op vakantie met je familie aan boord.....
Kan je gelijk door naar die bovengenoemde specialist voor een andere bak.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 09:06
door BlackcurrantV70
Maar blijkbaar alleen bij autos die als taxi of veel met aanhanger gebruikt worden....
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 09:16
door dbosker
mees schreef:
Automaat verversen is WEL onderdeel van het onderhoudsprogramma.
Dat het vaak niet gebeurde.... goedkoop voor de 1e eigenaar of leasemaatschappij
en erg vervelend voor de 2e hands koper (zoals ik).
Gelukkig staat verversen nu gewoon op de internet-lijst als je je aanmeld voor een servicebeurt.
Net als je stuurhuis....
Er zijn niet voor niets zoveel bedrijven die gespecialiseerd zijn in automaten verversen en vooral vervangen
omdat er nooit ververst is.
Het gekke is, dat de dealer wel netjes je portierscharnieren smeert.
O ja,
als de tekst in je display aangeeft dat er ververst moet worden,
ben je te laat: helaas heb ik (en ben niet de enige) daar ervaring mee.
Is niet leuk hoor, onderweg op vakantie met je familie aan boord.....
Kan je gelijk door naar die bovengenoemde specialist voor een andere bak.
Geldt alleen voor auto's die zwaar belast worden, zoals taxi's. Zo staat het ook expliciet vermeld in het stuk wat je bijvoegt. Bij normaal gebruik hoeft het niet ververst te worden.Er wordt ook niet in het scherm aangegeven dat het olie ververst dient te worden. Dat staat overigens los van de discussie of je het wel zou moeten doen. Ik zou het wel laten doen bij een gespecialiseerd bedrijf na zo'n 100.000 km.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 09:17
door V70/2.4D/2003
En als je het niet doet.....zelf weten. Maatje van mij (V70N MY '07 D5 met GT) was ook eigenwijs. Kocht hem met 160K bij een dealer en ik (ben dus geen dealer)madviseerde om, naast een nieuwe ditributie, er even een flush bij in te handelen. Nee hoor, de dealer had gezegd dat zoiets niet nodig was voor de GT-bakken van Volvo.
Hij is nu 50 k verder. Ook is is een flush (maar dat bleek al te laat) en inmiddels een totale bakrevisie a raison van 4500 euro verder want hij had de keuze: inruilen met een kapotte GT bak of revisie en vervolgens afrijden tot de straatklinkers of de APK er een einde aan maakt.
Ergo: doe maar gerust, en doe het bijtijds zo om de 100 of zoiets.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 10:00
door mees
Jongens,
jullie snappen toch dat: "wat rijdt, slijt".
En als er geen aanhanger achterhangt of taxi / zwaar stadsverkeer mee wordt gedaan,
dat het dan geen 80.000km is maar 120.000 of zo iets.
Als een simpel deurscharnier elke 20.000 gesmeerd moet worden,
kan je nagaan, dat een gecompliceerd stuk mechaniek als een automaat helemaal verversing (en schoonmaak) nodig heeft.
Ik vertrouwde toen ik de wagen 4e hands kocht met volledige dealer-historie, dat de dealer, die wist dat er een trekhaak op zat
en een caravan mee werd getrokken, zich aan het Volvo-onderhoudsprogramma had gehouden.
Ik ben niet boos op de dealer en ben juist heel blij met wat wel goed gaat.
Ik laat hem nu elk jaar bij de beurt flushen.
En zelfs die oude ruilbak blijft nu voor 99% goed draaien.
Uh, ik moet ook elk half jaar langs de tandarts en doe dat ook wel eens niet;
en dan 'slijt' er wel eens iets, wat voorkomen had kunnen worden.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 10:03
door V70/2.4D/2003
Dat van je gebit is leeftijd en is met plastic op te lossen (lees: vervangen)
Maar dat je gelijk hebt mag verder duidelijk zijn.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 10:09
door mees
Uh Ger,
ik kreeg de meeste vullingen voor mijn 12e
en de meeste kronen (duur goud), toen ik een andere tandarts kreeg,
die kennelijk zijn praktijk-overname nog moest aflossen.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 12:04
door lint
Dat is dan ook een fijne tandarts geweest maar zijn praktijk-overname zal wel geregeld zijn.
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 13:37
door dbosker
natuurlijk heb je gelijk - mijn C70 heeft nu 63000 km gedraaid, beetje te vroeg om nu al te flushen, maar t.z.t. gaat dat zeker gebeuren.
De S60R is al een keer gelushd (nu 153.000 km, ca. 20.000 km geflushd).
Alleen - het staat niet in het standaard onderhoudsprogramma van Volvo (eigenlijk wel een beetje bezopen).
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 13:49
door arnoud
Ik denk dat ik de onderhoudshistorie van mijn S60 T5 maar eens op ga vragen bij de dealers in het onderhoudsboekje. Ben benieuwd of dit bij mijn auto ook al eens gedaan is... Nu 194.000km...
Re: geartronic onderhoud
Geplaatst: 06.12.2015 - 13:57
door lint
Ik vrees dat er geen flush is uitgevoerd maar je weet het nooit zeker.