Pagina 1 van 1
95 of 98
Geplaatst: 09.12.2015 - 22:25
door Volvogel
Lezers
Wellicht een beginners vraag maar wat tanken we?
95 of 98 en waarom?
Re: 95 of 98
Geplaatst: 09.12.2015 - 23:08
door Conradi
Dit zegt de gebruiksaanwijzing:
• 95 RON is te gebruiken in normale rij-omstandigheden;
• 98 RON wordt geadviseerd voor een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik of bij hoge temperaturen (+38)
Hier tank ik altijd 95, onderweg in Duitsland of met de caravan tank ik 98.
Re: 95 of 98
Geplaatst: 10.12.2015 - 11:04
door Battlecruiser
ik ook
Re: 95 of 98
Geplaatst: 10.12.2015 - 14:48
door V480-S60
En ook ik met mij 10 jaar oude 2,5T doe als Conradi.
95 is gewoon goed en zuinig zat.
Re: 95 of 98
Geplaatst: 10.12.2015 - 14:59
door mees
Normaal 95
met de caravan 98 (is minder leverbaar merkte ik dit jaar)
Re: 95 of 98
Geplaatst: 10.12.2015 - 18:12
door lint
Ik tank altijd 95 met de V70 met T5 motor.
Re: 95 of 98
Geplaatst: 10.12.2015 - 20:38
door t5power
High pressure turbos zijn met name gebaat bij high octane, anders heb je kans dat door de hogere compressie de brandstof te snel gaat verbranden.
Daardoor is de motor minder efficient en levert hij minder vermogen,
Hier een filmpje over een test met o.a. een subaru. Deze leverde 15 pk meer met hoger octaan benzine. Als je auto gekieteld is, luistert het nog nauwer, dan worden de verschillen groter. Volgens mij raadt Polestar hoger octaan benzine aan na tuning.
Overigens rijdt mijn T5 ook prima op Euro95, met de anti-pingel sensor detecteert hij te vroege verbrandingen en past hij e.e.a. daarop aan.
Re: 95 of 98
Geplaatst: 10.12.2015 - 21:05
door walter leever
Ik tank altijd 98,ook omdat er polestar software inzit(denk dat 't dan eigenlijk bijna "verplicht"is)
Re: 95 of 98
Geplaatst: 10.12.2015 - 22:04
door SRI
t5power schreef:
High pressure turbos zijn met name gebaat bij high octane, anders heb je kans dat door de hogere compressie de brandstof te snel gaat verbranden.
Daardoor is de motor minder efficient en levert hij minder vermogen,
Hier een filmpje over een test met o.a. een subaru. Deze leverde 15 pk meer met hoger octaan benzine. Als je auto gekieteld is, luistert het nog nauwer, dan worden de verschillen groter. Volgens mij raadt Polestar hoger octaan benzine aan na tuning.
Overigens rijdt mijn T5 ook prima op Euro95, met de anti-pingel sensor detecteert hij te vroege verbrandingen en past hij e.e.a. daarop aan.
Klopt helemaal, en maakt best verschil. Heb een poosje in een max getunede (grotere turbo, inlaattraject / uitlaattraject) wagen gereden op LPG, en LPG heeft octaan van 105+ volgens mij. Bij chip op maat krijg je dan helemaal feest. Overigens was 't nadeel van LPG de hitte, ondanks flashlube ed is dat voor de turbo niet heel handig.