Pagina 1 van 2

Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 18:53
door DrRossi

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 18:57
door OGA244
maar men is alweer druk in de weer om die fout te herstellen

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 18:57
door V50 R
Ja en begin 2016 komt middels een spoedwet nieuwe regelgeving... Leuk voor die twee maanden ;)

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 18:58
door 4wielen
Je komt er nu nog even mee weg, maar het wordt begin 2016 hersteld ook als je zonder roetfilter rondrijdt. Dus wat heb je eraan?

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 19:06
door DrRossi
Er staat dat ze begin 2016 met een voorstel komt.
Dan is die wet er nog niet !
Zo wie zo rommelen in de marge maar ik vind dit wel nieuws !

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 19:15
door OGA244
COPD patienten zullen er ook blij door worden

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 19:29
door V70/2.4D/2003
En wat dacht je van GroenLinks, of Greenpeace?
Maar goed, wie ben ik nu helemaal.......met mijn stinkende standaard D5, met originele software, EGR en roetfilter die zakelijk ook nog in een VAG diesel moet rijden welke is voorzien van het woord van het jaar te weten: sjoemelsoftware.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 21:10
door Msuidgeest
Nooit roepen "wie je wel bent". Dan doe je jezelf te kort door net te doen of je mening niet van belang is. En dat is dom want een mening is wel van belang.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 21:39
door lint
Het is weer een typisch Nederlands foutje in de wetgeving, je mag een aantal maanden het filter verwijderen en een paar maanden later is het weer verboden.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 10.12.2015 - 21:42
door V70/2.4D/2003
Heb de stukken in de krant eens gelezen. En we kunnen nu wel weer beginnen over het roetfilter doorslaan, egr wegschrijven en aanverwante fratsen, er is hier genoeg over geschreven waarom wel en waarom ook weer niet.

Maar feit is en blijft dat het voertuig na die fratsen niet meer aan de typegoedkeuring voldoet en dus je voertuig niet meer in overeenstemming is met het kentekenbewijs.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 06:04
door Aalp
V70/2.4D/2003 schreef: Heb de stukken in de krant eens gelezen. En we kunnen nu wel weer beginnen over het roetfilter doorslaan, egr wegschrijven en aanverwante fratsen, er is hier genoeg over geschreven waarom wel en waarom ook weer niet.

Maar feit is en blijft dat het voertuig na die fratsen niet meer aan de typegoedkeuring voldoet en dus je voertuig niet meer in overeenstemming is met het kentekenbewijs.

Precies, je mag hem weghalen geen probleem. Alleen je zult altijd aan de type goedkeuring moeten voldoen. Dus als die typegoedkeuring zonder roetfilter was geen probleem anders wel.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 09:51
door prwi
Reden: niet te handhaven. En dat lijkt me een plausibele reden. We hebben nu een nieuwe stas op milieu (PvdA multitalent Sharon Dijksma, die zowat elke denkbare portefeuille al heeft gehad), en die begint uiteraard lekker ambitieus en denkt het wel te kunnen handhaven. Succes Sjeron.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 10:00
door diesel01
prwi schreef: Reden: niet te handhaven. En dat lijkt me een plausibele reden. We hebben nu een nieuwe stas op milieu (PvdA multitalent Sharon Dijksma, die zowat elke denkbare portefeuille al heeft gehad), en die begint uiteraard lekker ambitieus en denkt het wel te kunnen handhaven. Succes Sjeron.
Ja die is wel vertrouwt dat ze los loopt, plucheplakker.
Overigens gisteren even de bitchfight(hahaha whats in the name) gezien van Joling en Rutte bij Humberto..

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 10:01
door Marcnij
Krijgen we straks weer brullende diesels in de werkplaatsen van de dealers voor een roetmeting... :(

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 10:04
door prwi
Aalp schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Heb de stukken in de krant eens gelezen. En we kunnen nu wel weer beginnen over het roetfilter doorslaan, egr wegschrijven en aanverwante fratsen, er is hier genoeg over geschreven waarom wel en waarom ook weer niet.

Maar feit is en blijft dat het voertuig na die fratsen niet meer aan de typegoedkeuring voldoet en dus je voertuig niet meer in overeenstemming is met het kentekenbewijs.

Precies, je mag hem weghalen geen probleem. Alleen je zult altijd aan de type goedkeuring moeten voldoen. Dus als die typegoedkeuring zonder roetfilter was geen probleem anders wel.
De typegoedkeuring kan alleen vervallen bij wijzigingen aan de constructie van het voertuig. Een roetfilter maakt geen deel uit van de constructie. Je auto moet na de "ombouw" overeen komen met een bestaande typegoedkeuring. Je mag ook een andere motor in je auto hangen.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 10:31
door Fredhead
Zolang die motor hetzelfde is als de oude mag het inderdaad.
Ga je de cilinderinhoud of het vermogen veranderen is die omkeur toch nodig

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 10:42
door 4wielen
fredhead schreef: Zolang die motor hetzelfde is als de oude mag het inderdaad.
Ga je de cilinderinhoud of het vermogen veranderen is die omkeur toch nodig
Ik meen me ook te herinneren dat tuning die leidt tot > 10% vermogenstoename een herkeuring vraagt, omdat de rest van de auto daar niet op afgestemd is. Zal bij een nieuwe, andere motor dus al helemaal gelden...

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 11:07
door Jers3n
Herkeuren moet officieel o.a. bij 20% of meer vermogenstoename, bij 10% zou de +20pk van de Polestar tuning voor bv de 185pk D5 al tot herkeur moeten leiden.

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 11.12.2015 - 15:09
door Maurits@Parts4Swedes

Re: Roetfilter verwijderen Mag

Geplaatst: 12.12.2015 - 17:47
door S80-D5a04
wat ik heel erg vreemd vind is dat er niet gehandhaafd kan worden, en in dezelfde uitleg staat dan dat het héééél erg slecht is voor het milieu. Veel uitstoot van Nox, fijnstof en andere ellende.
Ik wil dat best geloven en ook wel mijn steentje bijdragen. Maar dan wel graag goed, écht goed. Ga auto's op aardgas vriendelijker belasten o.i.d. Maar nee ....dat gebeurt allemaal niet.
Dus Dieseltje pesten..... want daar zijn er heel veel van die ook nog lekker veel rijden en tanken, allemaal rijke bedrijven en dure leaserijders denkt socialistisch en groen NL.

Waarom kan er dan niet worden gehandhaafd?
Kunnen ze het niet meten dan, bij de uitlaat........

Zo niet: hoezo is het dan schadelijk. als je het al niet eens kan meten...
Zo ja : waarom doen ze dat dan gewoon niet, zoals ze ook elke belasting aangifte foutloos en minutieus checken ?

Laten we eerst maar eens die t**ring brommertjes, snorfietsen en andere tweewielers die 50-100 x meer uitstoten eens aanpakken. Nog afgezien van het enorme lawaai dat ze produceren.
Maar nee, dat is zielig. dat zijn de minder daadkrachtigen en die mogen wél vervuilen. Stel je voor,
Ik gebruik inmiddels 20% meer brandstof met een nieuwere auto.... puur door het filter en de EGR. Wat een goeie oplossing zeg !

Waanzinnig(e) kabinet(ten). En mevr. Dijksma die gaat het nu zeker regelen?
Ha.... haha ,.... hahaha