Niet met deze, maar wel met een aftermarked ding die ik had ingebouwd in mijn vorige V70.
En die ervaring was best positief. Tijdens de winters ging het starten makkelijk, motor liep gelijk mooier omdat de olie al warm was en binnen was hij ook sneller warm omdat het koelwater ook voorverwarmen was. Maar om daar nu 600 euro voor af te tikken.....maar dan past het wel perfect en dat was bij dat aftermarked ding dus wel een dingetje.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 11.12.2015 - 20:53
door Msuidgeest
Comfort Ger. Zoiets zie ik als comfort, net als mijn garage waar de auto gewoon binnen slaapt. En natuurlijk veiligheid want een warme auto zit lekkerder en de ramen zijn (zo goed als) schoon zodra je gaat rijden.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 11.12.2015 - 21:09
door diesel01
Tja ook voor de XC een offerte opgevraagd maar €2320 vond ik teveel.
Bij een volgende Station waar men komt met een offerte van 12 of €1300 zet ik er een Webasto in, ongekende luxe voorverwarmde auto...Heerlijk.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 11.12.2015 - 23:49
door lint
Ik heb in deze tijd van het jaar veel plezier van mijn standkachel, standaard op mijn V70.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 12.12.2015 - 08:58
door BlackcurrantV70
Ik heb destijds in mijn V70N een Volvo standkachel laten inbouwen doorde dealer, kostprijs 2000€.
Was heerlijk, maar nu slapen alle autos binnen dus krabben is er niet meer bij tenzij het gaat sneeuwen of vriezen als de auto op het werk staat, maar daar kon de standkachel ook nooit optimaal werken omdat ik nooit weer hoelaat ik stop met werken.
De electrische variant heeft wel zijn beperkingen, omdat je het toch alleen via stopkontact kan gebruiken, en ik houver toch wel een beetje om een electsch vuurtje op 220V in je auto te laten staan.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 12.12.2015 - 09:49
door Johan s60
BlackcurrantV70 schreef:
maar daar kon de standkachel ook nooit optimaal werken omdat ik nooit weer hoelaat ik stop met werk.
Afstandsbediening is dan een uitkomst.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 12.12.2015 - 16:09
door BlackcurrantV70
Ja maar dan moet je die nog 15min voor vertrek aanzetten
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 12.12.2015 - 19:11
door Fabian
De orginele volvo afstandsbediening is een stuk kleiner!
Na 8 jaar geniet ik nog steeds regelmatig van de af-fabriek standkachel (brandstof). Wanneer je een korte woon-werk route hebt dan krijgt de accu het er wel erg moeilijk mee.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 12.12.2015 - 20:34
door V70/2.4D/2003
Mannen, het gaat niet om DE standkachel maar om blokverwarming, alleen voor de motor dus.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 13.12.2015 - 12:17
door Frank Z.
Stand kachel kan natuurlijk ook ja, nog niet zo snel aan gedacht.
Nu kom ik die tegen bij Volvo demontage bedrijven voor 250/350 euro.
Is dat veel werk om aan te sluiten? Ligt de bedrading er al?
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 15.12.2015 - 21:15
door Frits V70
Ik heb 'm. Tijdschakelaar in de carport, stekker erin en klaar. Werkt goed als het koud is. Boel snel op temperatuur en goed voor je blok in de winter.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 15.12.2015 - 22:00
door DrJones
In Zweden is dit de meest voorkomende optie, daar heeft iedere parkeerplaats ook een paal waar je in kunt pluggen. Ik heb zelf een gewone standkachel, maar dan moet je wel wa kilometers maken om je accu op te kalefateren.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 16.12.2015 - 08:17
door AST
DrJones schreef:
Ik heb zelf een gewone standkachel, maar dan moet je wel wa kilometers maken om je accu op te kalefateren.
Die werkt toch op diesel? Gebruikt die dan ook nog eens veel stroom?
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 16.12.2015 - 15:46
door V50 R
Dit is de electric heating van volvo, handig filmje:
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 16.12.2015 - 21:48
door Jers3n
AST schreef:
DrJones schreef:
Ik heb zelf een gewone standkachel, maar dan moet je wel wa kilometers maken om je accu op te kalefateren.
Die werkt toch op diesel? Gebruikt die dan ook nog eens veel stroom?
Hij 'werkt' niet op diesel, hij verbrandt diesel tbv het voorverwarmen, maar het rondpompen van koelvloeistof, het brandstofpompje, de ventilator, gaat electrisch. Dus er wordt wel iets van de accucapaciteit gebruikt bij een lopende standkachel. Om dat weer aan te zuiveren wordt grofweg gesteld dat er minstens net zo lang met de auto moet worden gereden als de standkachel voor de rit gebrand heeft.
Wat DrJones vermoedelijk bedoelt is dat bij gebruik van bv de timers de standkachel een van de buitentemperatuur afhankelijke periode voor het vertrektijdstip zal starten en branden om op tijd warm te zijn en dus moet je ook weer km maken om de accu bij te laden. En in de koudere Scandinavische landen dus nog eerder aan en langer rijden. Niet echt geschikt voor (veel) kortere ritjes dus.
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 17.12.2015 - 10:26
door DrJones
Dat bedoelde ik. Een vuistregel is inderdaad om zo lang te rijden, en dus laden, als de standkachel gedraaid heeft. Ik heb daar overigens nooit problemen mee gehad.
De mijne draaide op benzine trouwens, een hels kabaal, dat wel
Re: Motor voorverwarming
Geplaatst: 17.12.2015 - 10:35
door Jers3n
Ook de onze op diesel is goed hoorbaar, maar hels kabaal zou ik het dan weer niet willen noemen. Toen we net in onze huidige woning woonden hebben er dan weer weleens buren (verschillende zelfs) aan de deur gestaan omdat onze auto zo stond te blazen (en naar 'petroleum' rook)....