Pagina 1 van 1

Noodloop na resume cruise control

Geplaatst: 14.12.2015 - 08:05
door Spin!
Ik heb de afgelopen jaren in 3 varianten van de 2.5T gereden. Zowel V70 als S60 en XC90.

Bij allen vloog de Volvo in noodloop wanneer ik na een bijvoorbeeld een afremactie op het knopje: resume cruise control drukte. Uiteraard foutcodes uitgelezen:
ECM-6805 Regelsysteem voor turbocompressor, storing in laaddruk - druk te hoog. (uitgelezen op V70 & XC90)

Als eerste verdachte de TCV, die vervangen (2 maal zelfs, 1x org Volvo en 1x IPD). Geen soelaas. Probleem moet dus elders vandaan komen. Op diverse trouble sites gezocht en 2x tegengekomen. Geen oplossing gevonden.

Specs storingsvoertuigen:

S60 2003 2.5T automaat
V70 2004 2.5T handgeschakeld
XC90 2004 2.5T geartronic

Ik had bij de V70 zelf altijd het idee dat het een massaprobleem was. Nooit hard kunnen maken. Ik heb ook een V70 D5 automaat gehad, en deze had er duidelijk geen last van. Wil niet zeggen dat het niet voor kan komen, maar toevallig dat bij 3x 2.5T dit issue voorkomt.


Iemand hier dit probleem bij de hand gehad? Wat was de oplossing en bij welk blok/bouwjaar? (of wat waren de kosten...)

Re: Noodloop na resume cruise control

Geplaatst: 14.12.2015 - 14:42
door prwi
Spin! schreef: Bij allen vloog de Volvo in noodloop wanneer ik na een bijvoorbeeld een afremactie op het knopje: resume cruise control drukte.
Altijd ? of een keer ?
Spin! schreef: Wil niet zeggen dat het niet voor kan komen, maar toevallig dat bij 3x 2.5T dit issue voorkomt.
Als je het slechts 2 keer tegenkomt op "diverse trouble sites", lijkt het me toeval en dat het jou 3 keer overkomt nog toevalliger.

Re: Noodloop na resume cruise control

Geplaatst: 14.12.2015 - 19:49
door Spin!
Bij de V70 MT 2.5T van 2004 gebeurde het ook met CC ingeschakeld bergopwaarts. Bij CC uitgeschakeld en volgas gebeurt het niet. Hieruit ontstaat eigenlijk een nieuwe vraag:

Spreekt de Cruise Control bij resume extra pk's/koppel aan?
- CC verbruikt stroom. Bij massaprobleem kan deze in de fout schieten = noodloop
- Vermogen vraagt actie turbo. Vida geeft aan vermogen te hoog. Klep? (TCV 2x vervangen)

Zeg het maar? Ik kom er even niet uit en ben erg benieuwd of meer hier dit bekend voor komt. Alle 3 reden overigens als een zonnetje op dat ene euvel na.