Nieuwe auto, Volvo V50

Geleverd vanaf 2003
Decepticon
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.12.2015 - 17:47

Hallo allemaal, mijn naam is Peter van der Meij, 39 jaar en afkomstig uit Dokkum. Als alles goed gaat, word ik maart 2016 papa van een klein manneke....en dat betekent o.a: een nieuwe auto (nu al gek op het ventje :D)

Ik ben momenteel druk aan het orienteren en twee modellen springen er toch wel bovenuit:

De BMW 318 station en de Volvo V50. In de afgelopen jaren heb ik vooral Renault gereden. Mooie auto's, maar wel de nodige technische problemen gehad en daar wil ik graag vanaf.

Mijn vragen daarom aan jullie,

Een Volvo V50, 1.8 benzine (naar ik meende een Ford-motor) uit ongeveer 2003/2004, rond de 160.000 km op de teller. Hoe staat het met:
* Wat is een acceptabele prijs voor een dergelijke auto?
* Onderhoud? (zijn de motoren e.d. betrouwbaar? Electronica?)
* Bekende kwaaltjes?
* Overige zaken die ik zou moeten weten?

Ik hoop dat jullie tijd, zin en expertise hebben om me verder te helpen om (hopelijk!) een mooie Volvo V50 aan te schaffen, zodat ik nog lang mee kan gaan op dit forum! Alvast bedankt!

Mvg,

Peter
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28757
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Dat zijn wel twee verschillende auto's, een 318 of een V50. Eerst maar eens goede proefritten maken in beide auto's.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Decepticon
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.12.2015 - 17:47

Een proefrit ga ik zeker doen! Waar ligt/liggen de verschillen in als ik vragen mag? Tenminste, jij geeft aan dat het 'twee verschillende auto's' zijn. Kan je hier iets op ingaan?

Mvg,

Peter
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28757
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een BMW 318 is een echte rijdersauto, achterwiel aangedreven, niet erg comfortabel en geen ruimtewonder. De V50 is meer een comfortabele auto en ook niet echt ruim. Als je gaat rijden met de auto's zal je het verschil nog beter begrijpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Camino
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06.09.2015 - 18:17

Voor de prijs van een BMW 318 heb je een V50, 2.4. Vergelijk dat eens tijdens een proefrit. Dat ene cilindertje meer zal je verwonderen.
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Ik had een bmw en ben naar v50 gegaan. Je krijgt veel meer opties en waarde voor je geld bij een volvo dan bij een bmw naar mijn mening ... Ook ben je een stuk neutraler op de weg! Scheelt ook!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Én je rijdt niet in een lelijke auto, weer een voordeel ;-)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
boyb1
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 21.03.2011 - 09:56

Ik als oude 1.8 bezitter kan je vertellen dat als j de keuze hebt 100% voor de 2.4 moet gaan. De 1.8 komt echt vermogen te kort en dat merk je in alles. Wat er nog bij komt is dat deze Ford motoren een aardige slok olie kunnen drinken. Succes met je keuze maar ga ook eens rijden met een 2.4
Volvo v40 1.8 green 1998
Volvo v40 T4 black 1998
Volvo v50 1.8 black 2004
Volvo v50 2.4 black 2004
Gebruikersavatar
berndw
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44

Ik kom ook van een bmw 318, nu v50 2.4i. In alles beter. Heel simpel. Nouja enige uitzondering de achterwielaandrijving ;)
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)

Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Laten we het zo stellen :-) Ik had allang een keer een andere Volvo willen kopen maar ik wil van mijn huidige geen afscheid nemen, want helaas worden de onverwoestbare 5 cylinders (die door mij jaar jaar uit afgbeuld worden), niet meer in de benzine uitvoering gemaakt :-| Als je voor het ongeveer dezelfde prijs en kilometer stand een 2.4i kunt vinden zou ik daarvoor gaan, voor het verbruik maakt het niet uit, en het heeft net even dat extra duwtje in de rug :D

Succes
Laatst gewijzigd door brutetyphoon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Het koppel/vermogen van de 1.8 is naar mijn mening goed te doen zolang je er geen caravan achter gaat hangen. Kwaaltje: deze motoren gaan op een bepaald moment olie verbruiken, niet een beetje maar veel.
Wanneer ik weer een V50 zou aanschaffen zou ik ook voor de 2.4(i) gaan.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik heb een 1.8 en ben best tevreden. Uiteraard is meer vermogen altijd beter maar je verbruik wordt ook duurder.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Nu vind ik die 160 K km weer zo een stand waar alles wat slijtage onderhevig is aan vervanging toe is.

Ik denk aan de dingen die bij mijn 2.0D vervangen zijn rond die leeftijd.

draagarmen
remschijven vooraan
airco (radiator was al eens vervangen, nu dus ook de pomp)
koppeling en 2 massavliegwiel (denk niet dat een benzine daar zo last van heeft)
ik vrees dat de motorsteunen ook versleten zijn

Ik zou zeker kijken voor een 2.4, ik heb zoiets van hoeveel te lichter de motor, hoeveel te meer hij heeft moeten werken, hoeveel te meer kans dat hij "op" raakt. Een 2.4, dat slijt gewoon niet, robuuste blok. Mijn volgende wordt trouwens een benzine, geen diesel meer owv de te korte afstanden die ik. Mijn 2.0D heeft het eigenlijk al goed uitgehouden, en spijtig genoeg is Volvo overgstapt op die lichtere T motors, en zo'n 1600 cc met zoveel PKs vind ik maar niks, wordt minstens een S60 T5 of zoiets.Over 2 jaar.
Gebruikersavatar
vvmark
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

Sander02 schreef: Ik heb een 1.8 en ben best tevreden. Uiteraard is meer vermogen altijd beter maar je verbruik wordt ook duurder.

Dan is de 2.0 een mooie middenweg. Ongeveer hetzelfde verbruik als de 1.8 en net iets meer pk's en koppel, waarmee bijvoorbeeld rotondes prima in z'n 3 te nemen zijn. Je kunt hem bijna als een diesel rijden.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13594
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Lijkt me niet, een 2.0 bereikt zijn maximale koppel bij 4500t/min, in 3 een rotonde doen is dan niet echt n goed plan
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

OGA244 schreef: Lijkt me niet, een 2.0 bereikt zijn maximale koppel bij 4500t/min, in 3 een rotonde doen is dan niet echt n goed plan
Je hebt echt niet het maximale koppel nodig om een rotonde te doen!
Dus lukt prima in z'n 3 hoor.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13594
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Eigen ervaringen in zowel een diesel als een 2.0benzine?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13594
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een 2.0b heeft n koppel van 185Nm, een d2 van 270Nm bij 1750t/min
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

OGA244 schreef: Eigen ervaringen in zowel een diesel als een 2.0benzine?
Alleen 2.0b ervaring. Was leenauto van de garage.
Ik hoef niet als een halve debiel met een bloedgang over de rotondes heen te knallen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13594
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wie suggereert zoiets dan?
Ik constateer dat een 2.0b in GEEN ENKEL opzicht op een 1.6 diesel lijkt
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”