Pagina 1 van 1
Van B19 naar B23
Geplaatst: 16.12.2015 - 10:47
door RBR
Momenteel heb ik een 240 met een B19A blok, deze wil ik wat meer vermogen gaan geven.
Nu heb ik een B23E blok gevonden, maar het blijkt dat deze een ander vliegwiel hebben (t.o.v. B230) en bij dit exemplaar ontbreekt deze.
Kan ik een B23 blok in plaats van mijn B19 hangen met daarbij gebruik te maken van het vliegwiel+koppeling van mijn B19?
Re: Van B19 naar B23
Geplaatst: 16.12.2015 - 18:19
door M&M
Volgens mij staat er op het Volvo700 forum nog een B23ET te koop, Heb je nog iets meer vermogen

Re: Van B19 naar B23
Geplaatst: 17.12.2015 - 08:27
door RBR
M&M schreef:
Volgens mij staat er op het Volvo700 forum nog een B23ET te koop, Heb je nog iets meer vermogen
Heb ook nagedacht om er een turboblok in te gooien, maar heb nu carburateurs en ombouwen naar injectie is dan weer een stapje verder..
Mijn plan is ook om de B23E om te gaan bouwen naar carburateurs.
En echt veel vermogen hoef ik ook niet te hebben, maar die 90pk (of wat er nog van over is) die ik nu heb is wel een beetje ondermaats. Dan is de 140pk van een B23 (1983) wel een mooie verbetering.
Re: Van B19 naar B23
Geplaatst: 17.12.2015 - 09:28
door M&M
B23ET heeft een computer en de B23E niet, dus dat is wel makkelijker. De injectie is niet zo ingewikkeld volgens mij om om te zetten. Alleen de K-jet blijft een vak apart.
B23e is een vlotte motor, niet zuinig maar wel 133 pk.
Over het vliegwiel durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij moet dat wel passen. In de onderdelenlijst worden ze vaak samen genoemd de motor types. De B230 is dan weer net anders (o.a. verdeler verplaatst).
Re: Van B19 naar B23
Geplaatst: 17.12.2015 - 11:58
door RBR
M&M schreef:
B23ET heeft een computer en de B23E niet, dus dat is wel makkelijker. De injectie is niet zo ingewikkeld volgens mij om om te zetten. Alleen de K-jet blijft een vak apart.
B23e is een vlotte motor, niet zuinig maar wel 133 pk.
Over het vliegwiel durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij moet dat wel passen. In de onderdelenlijst worden ze vaak samen genoemd de motor types. De B230 is dan weer net anders (o.a. verdeler verplaatst).
Die injectie gaat er af en er komen carburateurs op. Wou eigenlijk de B19 een beetje gaan 'tunen' maar ik kwam een B23 tegen op mijn pad. Dat lijkt mij een betere basis om mee te beginnen mits het omwisselen van de motoren goed te doen is.
Mijn zelf gevonden info zegt ook dat een B19 en B23 uitwisselbaar moeten zijn. Een B230 schijnt weer net iets anders te zijn qua vliegwiel en dat zou dan weer niet passen. Op internet staat weinig geschreven over de B19, vandaar dat het lastig was om te bepalen of deze onderdelen deelt met de B23 of B230.
Wel kwam ik dit tegen, wat bovenstaand verhaal bevestigd:
http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html