Pagina 1 van 1
Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 22.12.2015 - 12:54
door steven.vuylsteke
Hoi,
ik ben dus in het bezit van zo'n maandagmorgen model ... als ik zo mijn ervaring in één woord samenvat.
Wervelklep vervangen, wiellagers vervangen, radiator vervangen ( gelukkig onder garantie ) ...
Nu was ik even slim geweest om ooit al eens mijn roetfilter uit te halen ( tegen een zware vergoeding ) maar bij een buitenlands interventie bezoek aan een volvo garage, standaard software er weer op en resultaat: mijn bak ging geen meter meer voorruit, dus hebben ze er daar een nieuwe roetfilter ingeknutseld... prijskaartje ... hoog! en standaard software er weer op.
Nu goed, dan maar weer standaard ingesteld en nieuwe roetfilter in mijn kist....
Ik had compleet vertrouwen in mijn oude standaard volvo V70 2000-nog iets, maar deze nieuwere motoren doen me twijfelen aan de volvo kwaliteit en de eisen van europa.
maar mijn vraag nu is ... zijn er nuttige tuning mogelijkheden voor deze motor om onnodige problemen te voorkomen ? Ik las al zaken ivm de ERG klep, dingen uitschrijven uit de software etc.
En wat te vermelden bij het binnenbrengen bij een officiele dealer die mss weer op de resetknop wil drukken bij een klein onderhoud.
mvg,
Steven
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 22.12.2015 - 13:23
door Thuurc
Ellendig gebeuren zo zeg, dit hoop je inderdaad allemaal te voorkomen. Een antwoord heb ik helaas niet voor je, maar ik denk meteen aan Obbe van Volvotune. Hij is -als ik het zo lees- de expert op dit gebied.
http://www.volvotune.nl/
Succes en keep us posted!
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 22.12.2015 - 14:48
door V70/2.4D/2003
Als....dan.....lees de berichtgevingen op dit forum aangaande tuning, EGR en regeneratie wegschrijven en verwijderen van het roetfilter.
Kijk ook eens in mijn topic, heb op dit moment de motor kapot met 230.000 km SLECHTS!!!
Maar, roetfilter zal ook bijna dicht, in- en uitlaattraject zat ook kort voor een infarct dus alles, maar dan ook werkelijk alles gaat schoongemaakt worden. De mijne was standaard/origineel en blijft dat ook.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 22.12.2015 - 16:20
door NielsPHEV
Polestar heeft een tuning voor de 185pk die door Volvo wordt ondersteunt. EGR blijft dan uiteraard gewoon zitten.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 22.12.2015 - 16:57
door BlackcurrantV70
De wervelklep was inderdaad een zwak punt van die motoren, en daar is een nieuw model wervelklep voor gekomen, maar wat heeft een wiellager en een radiator met een motortype te maken ?
Als je auto een 2008 model is, betekent dat dat de auto inmiddels 8 jaar oud is, om dan nu nog van een maandag morgen auto te spreken...
Na 8 jaar kan er als eens wat stuk gaan, het gedoe met het uit en weer inbouwen van het roetfiler, heeft Volvo daar ook schuld aan ?
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 23.12.2015 - 08:43
door steven.vuylsteke
V70/2.4/2003. Ja ik denk dat ik er nu ook gewoon standaard voor blijf kiezen. ook al had ik interesse of er mensen zijn die een ''verbetering" teweeg hebben gebracht.
Ook al begrijp ik wel dat een volvo team genoeg ingenieurs tewerk stelt om een goed machine af te leveren en dat dit niet rap zal verbeterd worden door de man in de straat. ( op echte krakken na natuurlijk ! )
blackcourant. wel mss met de kwaliteit, mijn vorige bak is er 12jaar oud, heeft een pak over de 200k en daar is nog voor een 1000 in geinvesteerd geweest over de laatste 3 jaar, dit in dezelfde tijd dat ik met mijn xc70 voor over 3000 euro kosten gemaakt heb en meer dan 4weken in de garage gestaan heeft.
het in en uitbouwen van de roetfilter was mijn ingeving na rondlezen op dit forum. Daar treft volvo heleaal geen schuld aan. Soms denkt een mens slimmer te zijn dan het product zelf.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 23.12.2015 - 08:57
door V70/2.4D/2003
Kijk, tunen is het opkrikken van het vermogen van de motor door mechanische of digitale veranderingen. Nu ben ik van mening dat een 185 pk meer dan voldoende power heeft en ik dus die behoefte niet heb. De enige motivatie om het wel te laten doen zou dan zijn "omdat het kan" want laten we wel zijn, standaard is dat kreng al zo sterk als een heks.
En met alle respect voor hen die het uitvoeren of laten uitvoeren aan hun auto is mijn stelregel dat je, als je iets anders laat doen dan het opkrikken van het vermogen en aan de gang gaat met roetfilters, egr-traject etc, je frauduleus bezig bent. Ergo: zie onder, dat is -1- van de veiligste opties als het dan zonodig moet. Dat is mijn stelregel, wetgeving was er, was toen even weg maar komt er zsm weer aan.
NielsPHEV schreef:
Polestar heeft een tuning voor de 185pk die door Volvo wordt ondersteunt. EGR blijft dan uiteraard gewoon zitten.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 23.12.2015 - 09:42
door Tsjemp
Helaas is de 185 PK extreem gevoelig voor schade ivm regeneratie en verlengd onderhouds interval. Helaas persoonlijk ervaren.
Olie wisselen om de 15k en hij gaat zo lang mee als het hoort.
De egr zorgt voor inwendige motorvervuiling, maar is beter voor het milieu.
Je kunt deze dicht laten zetten door Volvotune. Op hun site alle info.
Dit heeft niks te maken met tunen en het roetfilter.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 23.12.2015 - 10:00
door diesel01
Tsjemp schreef:
Helaas is de 185 PK extreem gevoelig voor schade ivm regeneratie en verlengd onderhouds interval. Helaas persoonlijk ervaren.
Olie wisselen om de 15k en hij gaat zo lang mee als het hoort.
De egr zorgt voor inwendige motorvervuiling, maar is beter voor het milieu.
Je kunt deze dicht laten zetten door Volvotune. Op hun site alle info.
Dit heeft niks te maken met tunen en het roetfilter.
Die van mij krijgt gewoon om de 30k onderhoud, heeft een polestar kuurtje gehad en word regelmatig uitgelaten op de autobahn, geen centje pijn.
Regelmatig check ik even het oliepeil..
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 25.12.2015 - 13:25
door coqrouge
Ik kan de eco Powertune van Volvotune van harte aanbevelen. Mijn V70 heeft duidelijk meer fut gekregen en is tevens zuiniger geworden, mits je het volle vermogen niet frequenter als voorheen gaat gebruiken natuurlijk.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 25.12.2015 - 14:28
door kameel1
Ik sluit me bij Diesel1 aan, regelmatig uitlaten op de autobahn is het middel tegen interne vervuiling voor deze motor. Heb in bijna acht jaar wel kosten gehad aan deze auto maar daarvan was niets motor gerelateerd. Ik vind het een fijne lobbus die mij overall beter bevalt dan de V60.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 25.12.2015 - 14:38
door dbosker
diesel01 schreef:
Tsjemp schreef:Die van mij krijgt gewoon om de 30k onderhoud, heeft een polestar kuurtje gehad en word regelmatig uitgelaten op de autobahn, geen centje pijn.
Regelmatig check ik even het oliepeil..
+1
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 26.12.2015 - 13:46
door Rob@XC70
Een week nadat ik hem laten tunen (zie handtekening) ging mijn EGR-klep defect...toeval? Ik weet het niet, maar mijn Volvo-dealer heeft dit onder coulance gerepareerd.
Tot op heden heb ik nog geen spijt ghehad van mijn tuning. De koppel toename is toch wel heel fijn.

De GT schakelt ook beter en het brandstofverbruik is niet hoger of lager geworden....zover ik het kan zien want echt bijhouden doe ik niet.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 28.12.2015 - 10:48
door steven.vuylsteke
bedankt voor de mooie bevindingen!
wat ik eruit geleerd heb, idd proberen meer de autobahn op de gaan tijdens deze koude wintermaanden, ook al zal het dan maar een ritje voor het plezier worden om de auto uit te laten

tuning, wel laat het aan dat volvoteam om motoren te ontwikkelen en blijf er dan best van af
olie .... regelmatig verversen op dit model of regelmatig motor goed warm laten lopen.
mvg,
hartelijk dank voor de reacties
en rijd allemaal veilig het nieuwe jaar in!
( en nu naar de garage voor dat kloppend geluid en een olie wissel aan te vragen ! )
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 28.12.2015 - 16:03
door Wim J
Hier ook een een 185 PK D5 in een XC70. Ook motorschade gehad na 175000km. Deze werd wel onder garantie hersteld omdat ik de wagen tweedehands met 1 jaar garantie kocht.
Ondertussen om de 15- tot maximaal 20-duizend nieuwe olie ( zeker geen 30000 ! ). Ondertussen zonder motorproblemen op 375000 km.
Wel nieuw stuurhuis, wervelklep, aircopomp, servopomp, aircocondensor, roetfilter, gasklep, radiator, batterij,... Maar ben er altijd mee thuis geraakt en da's wat telt. Dat heb ik met een heleboel merken van franse en duitse makelij anders mogen ondervinden.
EGR, koppeling (manuele bak) en turbo zijn hier nog origineel. EGR was bij laatste nazicht nauwelijks vervuild. Doe dan ook veel lange afstanden, wat voor de EGR blijkbaar een goede zaak is.
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 27.04.2016 - 21:23
door eta76
Wim J schreef:
Hier ook een een 185 PK D5 in een XC70. Ook motorschade gehad na 175000km. Deze werd wel onder garantie hersteld omdat ik de wagen tweedehands met 1 jaar garantie kocht.
Wat was de motorschade precies? Had dit voorkomen kunnen worden met een snellere olie wissel?
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 28.04.2016 - 06:35
door kuupertie
Dit ligt echt niet alleen aan Volvo. BMW idem. Deze hebben echter de wervelkleppen in de luchtinlaat en worden vaak preventief verwijderd.
Ik heb met mijn S60 de wervelklep en klepstoter problemen gehad.
Met mijn 525d de roetfilter problemen.
Ik heb nu een auto gekocht waarvan het eerste wat ik gecontroleerd heb het stangetje van de wervelkleppen was. Als de wervelkleppen en EGR problemen beginnen te geven, wordt het blok hier omheen erg vies.
Ik hoop dat het mijn mijn V70 nu beter gaat. Met 2000 euro onderhoud per jaar reken ik altijd. Ik rij 50 - 60.000
Ik vervang olie bij 20.000
Mocht ik wel weer problemen krijgen, zal ik zonder enige twijfel het totaal pakket kiezen bij
http://www.roetfilter-verwijderen.com/
Waar geen enkele monteur uitkwam bij mijn BMW, is daar in een uurtje opgelost.
En meer PKs en minder verbruik.
In Giessen zit trouwens ook een aardige volvo specialist
Re: Motor tuning D5 - my2008 - 185pk
Geplaatst: 29.04.2016 - 15:39
door Wim J
eta76 schreef:
Wim J schreef:
Hier ook een een 185 PK D5 in een XC70. Ook motorschade gehad na 175000km. Deze werd wel onder garantie hersteld omdat ik de wagen tweedehands met 1 jaar garantie kocht.
Wat was de motorschade precies? Had dit voorkomen kunnen worden met een snellere olie wissel?
absoluut sneller olie wisselen ! zeker geen 30000km interval aanhouden!