Pagina 1 van 2
AWD bij PIH
Geplaatst: 24.12.2015 - 09:11
door henkchroom
Gisteren het plaatje waar de verschillende energiestromen worden weer gegeven weer eens bekeken.
Wat schetst mijn verbazing: bij de stand AWD (en ook Power) werkt de elektromotor niet als je een constante snelheid rijdt.
Alleen als je wat meer gas geeft, springt de elektromotor bij.
Tijdens de vorige skivakantie (toen het nog sneeuwde) heeft de AWD wel prima z'n dienst gedaan. Zonder sneeuwkettingen keurig een besneeuwd weggetje omhoog.
Maar het blijft wel raar, je denkt aandrijving op alle 4 wielen te hebben en het grootste gedeelte van de tijd heb je maar aandrijving op 2 wielen.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 24.12.2015 - 10:54
door Jers3n
Zo werk, voor zover ik begrepen heb, een AWD met haldex koppeling ook, zeker bij de nieuwere type (III) vanaf ca. 2005 met de electrische 'pre-tentioning' pomp. Rij je constant en draaien de voor- en achterwielen met dezelfde snelheid, dan rij je met alleen voorwielaandrijving. Zodra het systeem echter merkt dat de voorwielen doorslippen (15 graden doorslippen is meen ik al genoeg) worden de achterwielen ook aangedreven.
Dus zo gek is dat daarmee vergeleken volgens mij niet.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 24.12.2015 - 11:45
door CO2clean
Bovendien is het voordeel van een elektromotor dat deze heel snel (ik meen 100x of meer per seconde) kan wijzigen van achteruit/neutraal/vooruit. Dus hoeft de elektromotor niet altijd mee te draaien. Dit scheelt weer energie.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 02.01.2016 - 23:16
door Donker
Wees blij Henk! Je hebt vierwielaandrijving zodra je in AWD of Power mode ook maar enigszins gas geeft en accelereert. Dus actief en altijd aandrijving op 4 wielen bij gas geven.
Had je een niet elektrische V60 D5 AWD gehad of een V70 AWD of een VW All Motion, Mercedes 4Matic, BMW X, Audi Quattro (met dwarsmotor), Honda HRV AWD etc. etc. (allemaal permanente vierwielaandrijving genoemd door de fabrikanten) dan heb je bij gas geven of optrekken geen vierwielaandrijving. Pas als de voorwielen doorslippen wordt de hydraulische Haldex koppeling electronisch geactiveerd en gaan de achterwielen meehelpen. Dat werkt weliswaar heel snel bij de nieuwe auto's maar is toch een passief vangnet en het helpt je in tegenstelling tot de PIH niet actief om bijvoorbeeld sneller veiliger (natte) bochten te nemen.
Kijk in de AWD/Power mode maar eens op de e-power wijzer in een bocht: hoe sneller/scherper de bocht hoe meer de PIH automatisch meer meeduwt met de achterwielen en het weer vloeiend minder wordt bij rechtuit rijden. Nog voordat er ook maar sprake is van een enig slip. Werkt super!
Anders kun je uitwijken naar een Audi Quattro met in lengterichting geplaatste motor (dus vanaf V6 modellen) of Subaru. Die hebben echt altijd aandrijving op 4 wielen.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 02.01.2016 - 23:42
door V50 R
Eerst even inlezen voordat je dit soort teksten op het forum gooit. Awd tussen de verschillende merken is niet te vergelijken. Sommige gebruiken haldex, andere eigen systemen. Dus zeggen dat ze alleen bij doorslippen gebruik maken van awd is niet correct.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 03.01.2016 - 11:22
door Msuidgeest
Onze X5 heeft permanente AWD: een derde van het motorvermogen gaat standaard naar de voorwielen en twee derde naar de achterwielen. Als er iets slipt grijpt de elektronica in en verdeelt de energie anders over de wielen.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 03.01.2016 - 12:45
door Donker
V50 R schreef:
Eerst even inlezen voordat je dit soort teksten op het forum gooit. Awd tussen de verschillende merken is niet te vergelijken. Sommige gebruiken haldex, andere eigen systemen. Dus zeggen dat ze alleen bij doorslippen gebruik maken van awd is niet correct.
Toch is het zo. Veruit de meeste systemen werken zo met een Haldex koppeling of vergelijkbaar systeem en komen pas in actie bij doorslippen van de voorwielen. Er zijn maar enkele uitzonderingen en dat zijn allemaal eigenlijk achterwiel aangedreven auto's met altijd een (klein) deel van de koppel op de voorwielen. X5, 911 4WD, R8 etc. En ook daarbij is verschil in merk en generatie.
Licht het vooral duidelijk en uitputtend toe V50 R in plaats te schrijven dat ik ongegrond informatie deel.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 03.01.2016 - 15:05
door V50 R
Nee geen behoefte aan, er zijn hier genoeg kenners gelukkig, vind het alleen zo opvallend hoe je beweert hoe de systemen hun werk doen. Dat klopt simpelweg niet als je even wat info had opgezocht.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 03.01.2016 - 21:31
door v60pih
Collega van mij heeft met zijn pih vast gestaan in een nat grasveldje in de awd stand. Achterwielen deden niets...
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 03.01.2016 - 22:52
door RichieB
Dat moet een storing zijn geweest. Ik heb een keer vastgestaan in het zand. Met AWD kwam ik er toen weer uit, werkte zoals het hoort.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 04.01.2016 - 00:56
door Donker
Genoeg kenners op dit forum V50R, das mooi. Echter beweren dat dingen niet kloppen en niet aangeven waarom helpt de niet kenners niet verder nietwaar? Dus argumenten leveren een echte bijdrage in plaats van loze kreten die alleen maar tot verwarring kunnen leiden bij niet kenners.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 04.01.2016 - 21:11
door jp-v60
Bij de ML werkt 4-matic ook constant met een verhouding van 45-55 op de achterwielen, als de omstandigheden erom vragen dan veranderd dat in maximaal 30-70 op de voorwielen of op de acherwielen
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 05.01.2016 - 09:52
door Autowina
Een haldexkoppeling of vergelijkbaar systeem heeft weer geen tijdbeperking hybridesysteem.
Dat is ook niet handig als het ijzelt: ik had vanochtend helemaal geen AWD.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 06.01.2016 - 15:40
door rsnhakan
Bij constante snelheid heb je idd alleen "maar" voorwielaandrijving. Maar zodra er ook maar een beetje grip wordt verloren of gas wordt gegeven, draaien de achterwielen gelijk mee. Het zou niet best zijn als de achterwielen continu mee zouden draaien. Het brandstofverbruik zou dan fors stijgen.
Volvo heeft het zelfs zo voor elkaar dat wanneer je elektrisch rijdt (achterwielaandrijving) en je grip verliest, de motor per direct bijspringt om te assisteren.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 06.01.2016 - 16:12
door Paul
rsnhakan schreef:
Bij constante snelheid heb je idd alleen "maar" voorwielaandrijving. Maar zodra er ook maar een beetje grip wordt verloren of gas wordt gegeven, draaien de achterwielen gelijk mee. Het zou niet best zijn als de achterwielen continu mee zouden draaien. Het brandstofverbruik zou dan fors stijgen.
Volvo heeft het zelfs zo voor elkaar dat wanneer je elektrisch rijdt (achterwielaandrijving) en je grip verliest, de motor per direct bijspringt om te assisteren.
Ben wel blij dat als ik rij mijn achterwielen mee draaien hoor, anders heb je zo vierkante banden

Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 06.01.2016 - 16:13
door rsnhakan
Haha, mee draaien moet worden gezien als aandrijven!
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 06.01.2016 - 16:30
door Jers3n
Scherp, Paul, ik had er al over heen gelezen

Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 06.01.2016 - 17:03
door Paul
Soms... heel soms zijn we dat

Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 06.01.2016 - 21:38
door vaudi
rsnhakan schreef:
Bij constante snelheid heb je idd alleen "maar" voorwielaandrijving. Maar zodra er ook maar een beetje grip wordt verloren of gas wordt gegeven, draaien de achterwielen gelijk mee. Het zou niet best zijn als de achterwielen continu mee zouden draaien. Het brandstofverbruik zou dan fors stijgen.
Volvo heeft het zelfs zo voor elkaar dat wanneer je elektrisch rijdt (achterwielaandrijving) en je grip verliest, de motor per direct bijspringt om te assisteren.
Niet helemaal mee eens.
Bij ons is het zo dat bij AWD de achterwielen bij langzame snelheden ook worden aangedreven bij constante snelheid. Althans als ik het Hybrid schermpje mag geloven. Zowel een groenepijl naar de voorwielen als blauwe pijlen naar de achterwielen.
Bij gasloslaten verdwijnt de groene pijl naar de voorwielen maar blijft de motor groen en de blauwe pijlen van achterwielen naar accu.
Volgens mij is dit bedoeld om op deze manier in de sneeuw of bij hellingen of in het gras toch continue over echte 4 wheel drive te beschikken.
Re: AWD bij PIH
Geplaatst: 07.01.2016 - 00:22
door Frederik Welvaert
Wil dat niet zeggen dat het systeem op dat moment elektriciteit opslaat via de elektrische aandrijflijn? (don't shoot me if I'm incorrect, heb 0 ervaring met hybride)