Pagina 1 van 2
Hulde!
Geplaatst: 26.12.2015 - 22:14
door 4wielen
Zo, net terug na een heerlijke week wintersport in Oostenrijk. Fantastisch gehad, maar daar gaat dit niet over. Wel over die fantastische V70 D5! Heen en terug zonder enige krimp. Uren file gehad, maar ook een paar keer de 200 aangetikt. Kruissnelheid op 160 rijdt heerlijk ontspannen. Even versnellen? Zonder zucht. Bergop? Lekker gassen achter die Quattro's. En over 1800 kilometer heb ik een hele nette 1:15,5 genoteerd. En dat voor een auto van ruim 10 jaar met 295.000 op de teller. Ja, ik kijk wel eens naar een andere auto. Maar rationeel slaat dat helemaal nergens op. En als ik dan net over de eerste problemen met de nieuwe T8's lees... Wat mij betreft blijft de oudere D5 (de mijne is de, soms verguisde, 185 pk-variant) zeer aanbevelenswaardig. Wilde ik toch even kwijt.
Re: Hulde!
Geplaatst: 26.12.2015 - 23:07
door JeroenSpock
Zo zie je maar weer, leeftijd en kilometerstand zeggen niet zo veel

Gewoon lief zijn voor je auto wel.
En waarom een andere kopen als hij het goed doet en bevalt, toch?
Re: Hulde!
Geplaatst: 26.12.2015 - 23:44
door JosW
Tja, dat heb ik met mijn V70 2.5 TDI/ MY 2001/ met 309.000 op de teller en loopt nog steeds als nieuw. Zo nu en dan gaan kleine dingen kapot, raammodule, lampjes van het dashboard etc. Niet noemenswaardig en zelf te repareren. Op onderhoud wordt niet bezuinigd. Elke 15.000 kilometer nieuwe olie en een complete check van de auto. Mijn reparateur heeft carte blanche als het gaat om vervangen van onderdelen. Ook als het gaat om zaken "die er aan staan te komen". Die worden direct gerepareerd.
Hij heeft trouwens een zelfde V70 in onderhoud met ruim 500.000 op de teller.
Is ook mijn streven

Re: Hulde!
Geplaatst: 27.12.2015 - 12:15
door 4wielen
JeroenSpock schreef:
En waarom een andere kopen als hij het goed doet en bevalt, toch?
Ik vind de nieuwe navigatie van Volvo, met het draairadje op het stuurwiel, toch echt heel veel fijner dan het RTI-systeem. En ik zou best graag een automaat willen. Dus dat. Maar om daar nu 10K voor bij te gaan betalen, en alle bijkomende onzekerheid op de koop toe te nemen, zou eigenlijk gekkenwerk zijn...

Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 08:59
door Thijs
Dat is nou precies hoe ik er ook in sta! Met de huidige eigenlijk nooit problemen buiten het normale onderhoud. Alleen de schokdempers worden minder en de wervelklep zou eigenlijk vervangen moeten worden.
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:00
door staaf
Thijs,
Hoeveel km heb je erop zitten? Wervelklep is bij mij ook reeds vervangen. '07 2.4D 234.000km.
Ik twijfel steeds aan de dempers, echter voelen ze nog ok aan. Ook bij indrukken en laten terugveren geen probleem te zien.
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:19
door BlackcurrantV70
Worden de dempers dan in NL niet gecontroleerd bij elke APK ?
In Belgie gaat elke auto jaarlijks op de schokdemper testbank vanaf het 4e jaar.
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:22
door lint
In Nederland worden bij de APK de schokdempers alleen visueel gecontroleerd, staat van de rubbers, lekkage etc. maar de auto gaat niet op een schokdempertestbank.
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:25
door koster
Hoi,
Die wervelklep vervangen, wanneer is dat nodig ?
Ik kachel langzaamaan naar de 250.000...
Gr Koster
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:26
door BlackcurrantV70
Euh de wervelklep van mijn V70N 24D MY06 is vervangen op 47.000km.....
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:32
door koster
Oeps, waaraan merk je dat dat nodig is?
Vr. Gr Koster
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:47
door Jers3n
@ Blackcurrant; bij jouw MY06 is bij vervanging toch de gemodificeerde wervelklep geplaatst, die standaard al in de MY07 zit?
@ Koster; wervelklep hoeft in principe niet vervangen te worden, enkel bij een defect is dat mogelijk nodig. Indien er een probleem is met de wervelklep is dat meestal het loslaten van het bedieningsstangetje. Dat merk je eigenlijk alleen maar bij stevig door accelereren met de wervelklep in de verkeerde stand, dan volgt er een melding op de BC.
@ Thijs, heb je ook last van het beruchte loslatende stangetje? Dat was bij onze MY07 een jaar geleden ook het geval, naast een nieuw stangetje is deze door locale dealer ook gefixeerd middels een splitpen.
Zie ook hier. Vooralsnog zit het allemaal nog en is het stuk goedkoper als het vervangen van de wervelklep, en mocht het alsnog loslaten dan kan dat altijd nog.
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 11:49
door BlackcurrantV70
Ja klopt, bij mij was het stanggetje echter binnenin de klep afgebroken, waardoor de hele wervelklep moest vervangen worden.
Ik merkte het door de melding op de BC "Motormanagement service vereist"
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 12:00
door Mart van der Steeg
Toch mooi om te lezen dat die D5 nog steeds zo goed is.
@4wielen: wat is je interval qua olie verversen? en rij je alleen lange afstanden?
Maar soms gaat het mis (vraag aan het lid uit Appingedam).
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 12:13
door koster
Bedankt voor de info .
Vr. Gr Koster
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 13:56
door Snellebaksteen
Ja het blijven toch heerlijke auto's voor lange afstanden.
Ik heb in de afgelopen 2 dagen bijna 1000 km weg laten rollen onder de bandjes en de wagen geeft inderdaad geen krimp.
Ik heb de 163pk versie uit 2003 met een chipje en ondertussen staat de km stand richting de 475000.
Ik doe veel onderhoud zelf maar voor alle grotere en vervelende klussen gaat hij naar de dorpsgarage. Eigenlijk gaat er bij mij niks stuk, hij doet het gewoon altijd.
De heerlijke duw in je rug bij gasgeven, het lage verbruik, de ruime koffer, de haast therapeutisch goede stoelen en het eindeloos lang probleemloos doorkachelen maken het tot de perfecte reis auto.
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 14:53
door Edwin
Prachtig hé, dat we nog steeds enthousiast kunnen worden van de auto's, ondanks dat ze wellicht niet de nieuwste modellen zijn of met de nieuwste snufjes zijn uitgerust!
Voor mij een teken dat het gewoon kwaliteit is die ook na jaren gebruik nog steeds standhoudt, echt Volvo for life dus!!
Quality never goes out of style!
gr. Edwin.
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 15:22
door JosW
Edwin schreef:
Prachtig hé, dat we nog steeds enthousiast kunnen worden van de auto's, ondanks dat ze wellicht niet de nieuwste modellen zijn of met de nieuwste snufjes zijn uitgerust!
Voor mij een teken dat het gewoon kwaliteit is die ook na jaren gebruik nog steeds standhoudt, echt Volvo for life dus!!
Quality never goes out of style!
gr. Edwin.
Inderdaad. Heb al verschillende Volvo's gehad en allemaal bij aanschaf al op redelijke leeftijd. Het waren altijd redelijk sobere auto's, dus weinig tot geen "snufjes". Die gaan op den duur vaak kapot. Hoe "kaler" een auto, hoe beter, althans voor mij. Airco, handbak en ABS zijn eigenlijk mijn enige voorwaarden.
Het enige wat ik wel mis op m'n huidige is PDC. Ondanks dat ik na zo'n miljoen kilometers nog nooit achteruit rijdend ergens op geklapt ben vind ik het elke keer nog spannend. Op de één of andere manier ben ik niet in staat om de afstand goed in te schatten.
Heb wel eens overwogen om dat aftermarket alsnog in te bouwen maar vind het eng om in m'n bumper te gaan boren. Ik hoor geluiden dat een andere manier zo'n systeem in de nummerplaathouder ook een optie is. Kan op internet niet vinden of dit een redelijke optie is. Iemand ervaring hiermee?
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 17:04
door 4wielen
Mart van der Steeg schreef:
Toch mooi om te lezen dat die D5 nog steeds zo goed is.
@4wielen: wat is je interval qua olie verversen? en rij je alleen lange afstanden?
Hij krijgt 1 x per jaar een beurt bij Autotechniek Raalte (top!). Ik heb in 4 jaar tijd bijna 90.000 kilometer gereden, dus de olie wordt ongeveer eens per 22.000 kilometer ververst. Ik rijd zo min mogelijk korte stukjes en laat hem ieder jaar goed uit als ik op wintersport ga. Af en toe gooi ik er Wynn's in, ik tank alleen bij de Shell en ik heb het inlaattraject een keer preventief laten reinigen. Ik zorg dus best goed voor het beestje
Re: Hulde!
Geplaatst: 29.12.2015 - 17:29
door Mart van der Steeg
4wielen schreef:
Mart van der Steeg schreef:
Toch mooi om te lezen dat die D5 nog steeds zo goed is.
@4wielen: wat is je interval qua olie verversen? en rij je alleen lange afstanden?
Hij krijgt 1 x per jaar een beurt bij Autotechniek Raalte (top!). Ik heb in 4 jaar tijd bijna 90.000 kilometer gereden, dus de olie wordt ongeveer eens per 22.000 kilometer ververst. Ik rijd zo min mogelijk korte stukjes en laat hem ieder jaar goed uit als ik op wintersport ga. Af en toe gooi ik er Wynn's in, ik tank alleen bij de Shell en ik heb het inlaattraject een keer preventief laten reinigen. Ik zorg dus best goed voor het beestje
Hier ongeveer hetzelfde:
- weinig kortere stukjes, meest snelweg
- 1x per 12.000-13.000 oliewissel (2x per jaar)
- 2x per jaar Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner
- bvk. shell of esso diesel, witte pomp zo min mogelijk
Dit voorjaar wil ik inlaattraject/EGR laten reinigen, preventief